Prison Education in Mercosur

Authors

  • Benigno Núñez Novo

Abstract

Education should be seen as a right, not for reintegration. Of course this is very important, but if reintegration is impossible, education remains a right. We should not instrumentalize education solely for a social or political-social role. Education can be a solution if it is a lifelong education, not just the professional type or re-education. It is for many prisoners the first opportunity to understand their history and to try to develop their own life project. The notion of prison education as a right is at the height of discussions around the world. In November 2006, for example, Brazil hosted the discussions in the Mercosur Educational Forum in Belo Horizonte, which had as one of the focus groups the Seminar on Prison Education, which received authorities on this issue from all Latin America and Europe and entities related to education and human rights. The objective was to create a Latin American network of discussions that would put prison education as the inalienable right of all and possible solutions to make this education more profitable.

References

ADORNO, Sérgio, (1991). A Prisão sob a ótica de seus protagonistas: Itinerário de uma Pesquisa. In: Tempo Social; Rev. de Sociologia da USP, São Paulo: 3(1-2):7-40. ALBORNOZ, Suzana., (2002). O que é trabalho. São Paulo: Brasiliense, Anistia Internacional. Brasil: “Aqui ninguém dorme sossegado” – violações dos direitos humanos contra detentos. São Paulo. ARANHA, M. L. A.DE., (1998). História da educação. 2., São Paulo: Moderna. BECKER, Howard S., (1997). Métodos de Pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo: Ed. Hucitec. BRANDÃO, Zaia., (2002). Entre questionários e entrevistas. In: Pesquisa em Educação: conversas com pós-graduandos. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Edições Loyola. BRANDÃO, D. M.S & Crema, R. (1991). Visão Holística em Psicologia e educação. São Paulo: Summus.

BUARQUE, C. 1993. Qualidade de vida: a modernização da utopia. Revista Lua Nova, São Paulo, n31, p. 157-165. CAPELLER, Wanda. (1985). O Direito pelo avesso: análise do conceito de ressocialização. In: Temas IMESC, Soc. Dir. Saúde. São Paulo: 2(2):127-134. FOUCAUL, Michel. (2008). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 35. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes. MIRABETE, J. F. (1993). Lei de execução penal. 5., São Paulo: Atlas.

MOORE, Michael G. (1996). Distance education: a systems view / Title: – United States. MORAN, J. M. (2000). Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. São Paulo: Papirus. MORIN, E. (2000). Os sete saberes necessários a educação do futuro. São Paulo: Cortez. NEVES, C.M.C. TV na Escola e os desafios de hoje: Tecnologias e educação: desafios e a TV escola. 2000. Módulo 1, Brasília; EAD/SEED. OLIVEIRA, Edmundo. O Futuro Alternativo das Prisões. Rio de Janeiro, Forense, 2001. OLIVEIRA, O.M.DE. (1996). Prisão: um paradoxo social. 2., Florianópolis: DAUSFC. VASCONCELLOS, C. S. (1999). Construção do conhecimento em sala de aula. 8ª, São Paulo: Libertad.

Published

2018-05-11

How to Cite

Novo, B. N. (2018). Prison Education in Mercosur. Revista Jurídica Portucalense, (22), 182–197. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/juridica/article/view/12680