"The camera tends to lie and the audience tends to believe". Some implications of the use of film in ethnographic research: the case of the European Research Project TRESEGY
Palavras-chave:
social sciences/ciências sociais, documentary/documentário, colective filmmaking/realização coletiva, methodology/metodologiaResumo
This paper discusses issues related to the use of film in social sciences research. A documentary made within TRESEGY, a three-year EU-funded research project, is the basis of this paper. TRESEGY focused on the experiences of inclusion and exclusion in the public sphere among second generation migrated European teenagers. The final documentary was made by two film crews from two different universities that divided among themselves nine European cities where filming took place. Issues of the negotiation of meaning involved in the different stages of film-making, between a) the researchers consortium and the filmmakers; b) the youths filmed and the filmmakers/researchers from each terrain are discussed.
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Este artigo trabalha questões relacionadas com o uso do filme na investigação em ciências sociais. Um documentário feito no âmbito do projeto TRESEGY, financiado pela UE, é a base deste artigo. TRESEGY focalizou questões de inclusão e exclusão na esfera pública de jovens europeus de ascendência imigrante. O documentário final foi realizado por duas equipas diferentes de duas universidades diferentes, que dividiram entre si as nove cidades a filmar. São apresentadas e discutidas questões de negociação de sentido envolvidas nos vários estádios da produção entre a) o consórcio de investigadores e os realizadores e b) os jovens filmados e os investigadores de cada terreno/cidade.
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