Instruments to assess independence: a Scoping Review

Authors

  • Andreia Maria Lima Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Escola Superior de Saúde - Fernando Pessoa, Porto, Portugal
  • Maria Manuela Martins Escola Superior de Enfermagem do Porto – CINTESIS, Porto, Portugal
  • Maria Salomé Ferreira Instituto Politécnico de Viana do Castelo – Escola Superior de Saúde, Viana do Castelo, Portugal https://orcid.org/0000-0003-1685-9891
  • Carla Fernandes Escola Superior de Enfermagem do Porto – CINTESIS, Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0001-7251-5829
  • Soraia Schoeller Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação de Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2822-4407
  • Vítor Parola Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal https://orcid.org/0000-0002-0050-5004

DOI:

https://doi.org/10.33194/rper.2022.193

Keywords:

Independent living, Patient care, Health promotion, Rehabilitation nursing, Weights and measures

Abstract

Introduction: Independence is a privileged area of intervention for nurses. Most situations that motivate hospitalizations lead to a considerable decrease in the person's independence. There are many scales that measure independence, so it is important to know them and how to apply them properly.
Methodology: Scoping review based on the principles advocated by the Joanna Briggs Institute. A search was carried out in the following databases: Scopus (excluding MEDLINE), CINAHL complete (via EBSCO, excluding MEDLINE) and MEDLINE (via PubMed).
Results: After the analysis according to the established inclusion criteria, 26 articles were selected, which allude to six different instruments that assess independence, namely Functional Independence Measurement, Instrumental Activity of Daily Living Scale, Barthel Index, Katz Index of Independece in Activities of Daily Living, the Assessment of Living Skills and Resources and the Utrecht Scale for Evaluation of Rehabilitation.
Discussion: Instrument titles sometimes do not translate if they only measure and/or only independence. When the application of the different instruments is combined, it enables, as a whole, to respond to the concept of independence.
Conclusion: In clinical practice, it is important to know all the instruments available in order to apply them, also knowing their characteristics and applicability. It is recognized that the results of the application of these tools allow for the characterization of people's needs and permits a response, in a timely manner, to those needs.

Author Biographies

Andreia Maria Lima, Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Escola Superior de Saúde - Fernando Pessoa, Porto, Portugal

Enfermeira, Enfermeira especialista em enfermagem de reabilitação, Enfermeira especialista em saúde mental e psiquiatria, estudante do doutoramento em ciências de enfermagem.

Maria Manuela Martins, Escola Superior de Enfermagem do Porto – CINTESIS, Porto, Portugal

Enfermeira, Enfermeira especialista em enfermagem de reabilitação, Doutora em Ciências de Enfermagem.

Maria Salomé Ferreira, Instituto Politécnico de Viana do Castelo – Escola Superior de Saúde, Viana do Castelo, Portugal

Enfermeira, Enfermeira especialista em enfermagem de reabilitação, Doutora em psicologia da saúde

Carla Fernandes, Escola Superior de Enfermagem do Porto – CINTESIS, Porto, Portugal

Enfermeira, Enfermeira especialista em enfermagem de reabilitação, Doutora em ciências de enfermagem

Soraia Schoeller, Departamento de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação de Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil

Enfermeira, Doutora em enfermagem

Vítor Parola, Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal

Enfermeiro, Enfermeiro especialista em enfermagem de reabilitação, Doutor em ciências de enfermagem

Published

2022-01-22

How to Cite

1.
Lima AM, Martins MM, Ferreira MS, Fernandes C, Schoeller S, Parola V. Instruments to assess independence: a Scoping Review. Rev Port Enf Reab [Internet]. 2022Jan.22 [cited 2024May20];5(1):77-89. Available from: https://revistas.rcaap.pt/rper/article/view/29655