The limits of ethical acting in nurse everyday life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48492/servir022.23674

Abstract

INTRODUCTION

Considering a progressive approach to the topic, we construct  a philosophical framework of the idea of limit. We situate  ethics and nursing ethics so as to approach it, then, deal with management of limits and awareness of the limits of the nurse’s acting.

DEVELOPMENT

We approach the issue in five steps. In the first, questioning about the limits addresses the semantic field, some theoretical perspectives and is summarized as what distinguishes the limits and the questionioning about limits made by some authors. Second, the triple formula of ethics, as Ricoeur formulate, to substantiate the ethical, ontological and existential perspectives of human limits. In the third, Nursing Ethics focuses on the foundation of the ethical dimension of praxis, centered on the human autonomy and dignity, their circumstance, associating responsibility and respect for the Other, care commitment, transpersonal process and intersubjective nurse action. In the fourth, Limits of ethical conduct, we present a set of elements, from the sense (or purpose) of autoregulation and professional actionshpae, includingpersonwillexpression, thelegalframework of deontological expression, the legis artis, the rules of the art and human care, in the transition to professional responsibility and recognizing the relationship with citizenship and human rights. In the fifth step, the awareness and management of limits on professional acting consider the diverse geographies and variable geometries of action territories, focusing on difficult choices and refusals, limits from the stakeholders and contexts, giving space to solicitude and dilemmas, a “moral measure”, to reflect on the management of limits (the issues of unreliability and lack, feelings of guilt, repentance and remorse, as well as the satisfaction and joy, Self-esteem).

CONCLUSIONS

Overall, we seek the limits of ethical conduct in nurse everyday life with the sense of bond between ethical, deontological, praxis of professional practice. That, by the  very  nature  of  the profession, close ties with anthropological and existential questions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. Sobre a revolução (On Revolution, 1963). 1ª ed. Lisboa: Relógio d’Água Editores, 2001. p. 278.

Habermas, J. Comentários à ética do discurso (Erläuterungen zur Diskursethik, 1991). Lisboa: Instituto Piaget, 1999. p. 22.

Habermas J. The inclusion of the Other. Studies in Political Theory (Die Einbeziehung des anderen. Studien zur politischen Theorie, 1996). 3ª ed. Cambridge: MIT Press, 2001. p. 100.

Idem, p.168.

Heidegger, M. An Introduction to Metaphysics (Einführung in die Metaphysik, 1929) Yale University Press, 2000. p. 160 .

Arendt, H. A condição humana, (The Human Condition, 1958). 1ª ed. Lisboa: Relógio d’Água Editores, 2001. p.78.

Arendt, H. Sobre a revolução (On Revolution, 1963). 1ª ed. Lisboa: Relógio d’Água Editores, 2001, p. 230.

Ricœur, P. Soi même comme un autre (SMCA), Paris: Éditions du Seuil, 1990, p. 211.

Ricoeur, P. SMCA, p. 203.

Idem, p. 227.

Cf. Nunes, L. Ética de Enfermagem. Fundamentos e horizontes. Loures: Lusociência, 2011.

Declaração universal sobre bioética e direitos humanos, art.º 5.º- “A autonomia das pessoas no que respeita à tomada de decisões, desde que assumam a respectiva responsabilidade e respeitem a autonomia dos outros, deve ser respeitada. No caso das pessoas incapazes de exercer a sua autonomia, devem ser tomadas medidas especiais para proteger os seus direitos e interesses.”

Phaneuf M. Comunicação, entrevista, relação de ajuda e validação. Loures: Lusodidacta, 2004. p 324.

Nunes L. Justiça, Poder e Responsabilidade. Articulação e mediações nos cuidados de enfermagem. Loures: Lusodidacta, 2005. p. 418.

De entre as teorizações de enfermagem que nos afetam, neste pensamento, reconhecemos a influência de vários autores. Jean Watson, Parse, Hildegard Peplau, Zerad & Paterson, mas também com tom de fundo que ressoa a Colliére. O cuidar como encontro com o Outro e o tecer laços de confiança, afirma Hesbeen. O cuidado transpessoal que inclui a dimensão espiritual, com Watson. O cuidado como reparador e mantenedor, essencial à vida, de Colliére. O cuidado que apela a uma presença de ser autêntico, em que as relações interpessoais se constituem como instrumentos do cuidado, com Peplau. O relacionamento enfermeiro - pessoa e o seu intuito principal que é a qualidade de vida sob a perspetiva da pessoa, conforme Parse.

Sobre o assunto, cf. Renaud M. «Antropologia da morte». Revista Portuguesa de Bioética: Cadernos de Bioética. ISSN: 0874-4696. n.º 40. (2006). 129-142.

Cf. Nunes, et all. Código Deontológico do Enfermeiro: dos comentários à análise de casos. Lisboa: Ordem dos Enfermeiros, 2005.

Acórdão do Tribunal da Relação de Coimbra. Processo 1594/04.7TBLRA.C1. Nº Convencional: JTRC. Relator: Jaime Ferreira. Actos médico-hospitalares responsabilidade civil por danos danos não patrimoniais. Data do Acordão: 05/06/2008

Ordem dos Enfermeiros. Padrões de Qualidade dos Cuidados de Enfermagem. Enquadramento concetual. Lisboa: Ordem dos Enfermeiros, 2001, p. 8.

Idem, p. 9.

Cf. Estatuto da Ordem dos Enfermeiros, artigo 99, nº 3, alínea c).

Colliére, Marie-Françoise- Promover a Vida: da Prática das Mulheres de Virtude aos Cuidados de Enfermagem. Lisboa: SEP, 1989, p. 66.

Cf. Estatuto da Ordem dos Enfermeiros, artigo 99, nº 1.

“L’ex-cession, l’excessif se concentrent dans le nouvement de la proximité à la substituition, c’est-à-dire du souffrir par autri, au souffrir pour autrui. » (Ricouer, P. Autrement. Lecture d’Autrement qu’être ou au-delà de l’essence d’Emmanuel Levinas, Paris: Presses Universitaires de France, 1998, p.23).

Cf. Ética em cuidados paliativos: limites ao investimento curativo. Revista Bioética, v. 16, n. 1, p. 41-50, 2008.

Da Metafísica à Moral (De la Metaphysique à la Morale. Intellectual autobiography of Paul Ricoeur, 1995). Lisboa: Instituto Piaget, 1997, p. 60.

Ricœur coloca três questões: Do que é que sou culpado? Relativamente a quem? Que poderia fazer?.

Descartes, R. As paixões da alma. Art.191.

Espinosa, B.- Ética III, Definição 27.

Montaigne. Ensaios. Do Arrependimento. (Liv. III, Cap. II) “Ninguém mais sabe, senão tu mesmo, se és covarde e cruel, ou leal e devotado. Os outros não te vêem: adivinham-te por conjeturas incertas. Eles vêem não tanto a tua natureza como a tua arte. Pois que assim é, não te atenhas ao julgamento deles: atém-te ao teu.”

Barata, A. Agir por dever e ética formal. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2008. Colecção Artigos LusoSofia.p.18. In http://www.lusosofia.net/textos/barata_andre_agir_por_dever_etica_formal.pdf

Idem, p. 19.

Savater, F. As Perguntas da Vida. Lisboa: Publicações Dom Quixote, pp. 267-275.

Published

2016-04-30

How to Cite

Nunes, L. (2016). The limits of ethical acting in nurse everyday life. Servir, 59(2), 7–17. https://doi.org/10.48492/servir022.23674