Health promotion in nursing. An assay:

from the salutogenic model to the system model

Authors

  • Maria do Carmo Figueiredo Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Saúde
  • José Amendoeira Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Saúde

DOI:

https://doi.org/10.48492/servir021-2.24486

Keywords:

health promotion, nursing, systems model, salutogenic model, sense of coherence

Abstract

Background: Nursing as a discipline and profession mobilizes scientific knowledge of Health Promotion in its area of intervention. This was highlighted in the Ottawa Charter in community practice, community participation on social and health policies. The scientific evidence emphasizes the approach of behavior change by the nurses and not the salutogenic approach. This article follows the doctoral thesis in nursing, in which emerged the proposal of using the systems model, integrating the
salutogenic model.

Objective: To propose a critical reflection around these models with contribution to the approach of Health Promotion in nursing.

Methodology: Essay with theoretical, reflective and argumentative exposition.

Results: With the contributions of the salutogenic model to the systems model, nursing has a guiding support for the formation and practice of Health Promotion, accompanying the person, in paradigm of transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Neuman, B. (1995). The Neuman systems model. (3th ed). USA: Library of Congress.

Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promot. Int. 11 (1), 11-18. ISSN: 0957-4824

WHO (1997) Health for all for the twenty-first century: the health policy for Europe, Copenhagen

Freese, Barbara T. (2004). Betty Neuman, in Tomey, Ann Marriner & Alligood, Martha Raile. Teóricas de Enfermagem e a sua Obra Modelos e teorias de enfermagem. Loures: Lusociência

Bernardino, D., Silva, I. B., & Figueiredo, M. C. (2013). O empoderamento em enfermagem comunitária: análise de um contexto. Revista da UIIPS, 4 (1), 182-197. ISSN 2182-9608

Kérouac, S., Pepin, J., Ducharme, F., Duquette, A., & Major, F. (1994). La pensée infirmière. Québec: Maloine.

Silva, K. L., Sena, R. R, Grillo, M. J. C., Horta, N. C., & Prado, P. M. C. (2009). Educação em enfermagem e os desafios para a promoção de saúde. Rev Bras Enferm, 62, p.86-91.

World Health Organization (1986). Ottawa charter for health promotion. First international conference on health promotion. Ottawa, 21 November 1986 - WHO/HPR/HEP/95.1.

Loureiro, I., & Miranda, N. (2010). Promover a saúde: dos fundamentos à ação. Coimbra: Edições Almedina.

Figueiredo, C; Amendoeira, J.; Serra, M. & Branco, I. (2014). Promoção da saúde e empowerment no cuidar da criança em idade pré-escolar: Revisão sistemática da literatura, Revista da UIIPS, 2 (5), 89 - 102. ISSN 2182-9608

Leavell., H. & Clark, e. g. (1978).Medicina Preventiva. S. Paulo: McGraw-Hill Inc.

Terris, M. (1992). Concepts of health promotion: dualities in public health theory. J Public Health Policy, 13 (3), 267-276. Acedido outubro 24, 2014 em https://pdfs.semanticscholar.org/30fe/f4d9aed36c5b0adf60265f0bf323b9afb578.pdf

Community Health Nurses of Canada (CHNC) (2011). Canadian community health nursing: professional practice model & standards of practice. Acedido outubro 05, 2015 em https://www.chnc.ca/en/standards-of-practice

World Health Organization (2012). Health 2020: the European policy for health and well-being. WHO Regional Committee for Europe in September 2012. Acedido janeiro 02, 2017 em https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0006/199536/Health2020-Short.pdf

Direção Geral da Saúde (2012a). Plano nacional de saúde 2012-2016. Lisboa: DGS.

Direção Geral da Saúde (2015). Plano nacional de saúde: Extensão 2020. Lisboa: DGS

Saboga-Nunes, L.A. (1999) - O sentido de coerência. Escola Nacional de Saúde Pública, 1989, dissertação elaborada no âmbito do Curso de Mestrado em Saúde Pública, UNL

Santos, F.R; Valverde, P.R.; Rodríguez, C. M. & García, M. H. (2011). Análisis del modelo salutogénico en España: aplicación en salud pública e implicaciones para el modelo de activos en salud. Rev Esp Salud Pública, 85 (2) 129-139. ISSN: 1135-5727. Acedido maio 07, 2017 em: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272011000200002

Carrondo, E. M. (2006). Formação profissional de enfermeiros e desenvolvimento da criança: Contributo para um perfil centrado no paradigma salutogénico. Tese de Doutoramento, Instituto de Estudos da Criança - Universidade do Minho, Braga, Portugal. Acedido julho 10, 2010 em http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/6276

Czeresnia,D; Freitas, C.M. (2003). Promoção da saúde: conceitos, reflexões, tendências. Rio de Janeiro: Fiocruz

Lefevre, F., & Lefevre, A. M. C. (2007). Saúde como negação da negação: uma perspectiva dialética. PHYSIS: Rev Saúde Coletiva, 17 (1), 15-28. ISSN 1809- 4481. Acedido julho 07, 2011 em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73312007000100002&script=sci_abstract&tlng=pt

Hermansson, E., & Martensson, L. (2010). Empowerment in the midwifery context - a concept analysis. ISSN 0266-6138. Acedido julho 07, 2011 em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20932613/

McCarthy, V., & Freeman, L. H. (2008). A Multidisciplinary Concept Analysis of empowerment: Implications for nursing. JTTCT: The Journal of Theory Construction and Testing, (12), 2, 68-74. ISSN: 1086-4431. Acedido julho 07, 2011 em https://ir.library.louisville.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1043&context=faculty

Virtanen, H., Leino-Kilpi, H., & Salantera, S. (2007). Empowering discourse in patient education. PEC: Patient Education and Counseling, 66, 140-146. ISSN: 0738-3991 Acedido junho 17, 2011 em https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399107000043

Dempsey, C.; Battel-Kirk, B., Barry, M. M. (2011). The CompHP Core Competencies Framework for Health Promotion Handbook. Paris: International Union for Health Promotion and Education (IUHPE). Acedido julho 12, 2016 em http://www.salutare.ee/files/CompHP_Competencies_Handbook.pdf

Published

2019-12-31

How to Cite

Figueiredo, M. do C., & Amendoeira, J. (2019). Health promotion in nursing. An assay:: from the salutogenic model to the system model. Servir, 60(1-2), 6–13. https://doi.org/10.48492/servir021-2.24486

Issue

Section

Artigos