The immediate and long-term consequences of the Covid-19 pandemic on education in Portugal

An empirical exploration

Authors

Keywords:

education, social inequalities, social reproduction, Covid-19 pandemic

Abstract

The pandemic generated by Covid-19 had an impact in several areas, uncovering and intensifying social inequalities. This article analyses the influence of the pandemic in the reproduction of social inequalities in education, starting from the recognition of the cyclical effect that the school assumes in the reproduction of inequalities and bearing in mind the relationship between resources expressed through various types of capital and school performance.
The aim is thus to understand how the pandemic has enhanced the reproduction of inequalities, focusing on the Portuguese context and analysing the consequences in two prisms: immediate and long term. Knowing that inequalities can also be ascertained from a macro perspective, to the extent that the different inequalities are interconnected among themselves and that the lack of different capitals has an impact on several areas, in which education is included, which are the most penalized students? Which inequalities are more tangible?
The present research also uses as empirical grounding a database encompassing all students enrolled in the Portuguese public education system, in the school years 2018/19 and 2019/20, in order to explore the differences verified in the first year of the pandemic, the immediate consequences. Thus, the economic, social, school and territorial inequalities caused by the pandemic are analysed, as well as their different impacts on school results.

References

Alves, J. M. (2008). Os Exames do Ensino Secundário como dispositivos de regulação das aspirações – A ficção meritocrática, a organização da hipocrisia, e as acções insensatas. Lisboa: Universidade Católica Portuguesa.

Bernstein, B. (1971). Class, Codes and Control: Theoretical Studies Towards a Sociology of Language (Volume I). Londres: Routledge.

Bourdieu, P. (2010 [1979]). A Distinção: Uma Crítica da Faculdade do Juízo. Lisboa: Edições 70.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1980 [1970]). A Reprodução: Elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. Lisboa: Editora Vega.

Carmo, R. M. do, Tavares, I., & Cândido, A. F. (orgs.) (2020). Um Olhar Sociológico sobre a Crise Covid-19 em Livro. Lisboa: Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte.

Carmo, R. M. do, Tavares, I., & Cândido, A. F. (orgs.) (2022). Que Futuro para a Igualdade? Pensar a Sociedade e o Pós-pandemia. Lisboa: Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte.

Coleman, J. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington: U.S. Government Printing Office.

Costa, A. F. da (2020). Desigualdades Sociais e Pandemia. In R. M. do Carmo, I. Tavares, & A. F. Cândido (orgs.), Um Olhar Sociológico sobre a Crise Covid-19 em Livro. Lisboa: Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte, pp. 4-16.

Gouveia, A. dos S. (2017). Exames Nacionais, Apoios Pedagógicos e Explicações: A Complexa Construção dos Resultados Escolares em Portugal [tese de doutoramento, Universidade de Aveiro].

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1995). Multivariate Data Analysis With Readings (4th Edition). New Jersey: Prentice-Hall International.

Maroco, J. (2018). Análise Estatística com o SPSS 25. Report Number.

Martins, S. da C. (2020). A Educação e a Covid-19: Desigualdades, Experiências e Impactos de uma Pandemia não Anunciada. In R. M. do Carmo, I. Tavares, & A. F. Cândido (orgs.), Um Olhar Sociológico sobre a Crise Covid-19 em Livro. Lisboa: Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte, pp. 37-55.

Milanovic, B. (2016). Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.

Pegado, E. (2022), A Saúde é um Direito: Conquistas Inacabadas e Desafios para o Futuro. In R. M. do Carmo, I. Tavares, & A. F. Cândido (orgs.), Que Futuro para a Igualdade? Pensar a Sociedade e o Pós-pandemia. Lisboa: Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte, pp. 43-58.

Tavares, I., Cândido, A. F., Caleiras, J., & Carmo, R. M. do (2022), Mapeamentos das dinâmicas do desemprego: impactos da pandemia da Covid-19 em Portugal continental. Finisterra, 57 (120) (AOP).

Tavares, I. & Carmo, R. M. do (2021). Retorno ao Presencial e Reinvenção do Espaço Escolar: da Pedagogia à Cidadania. In Conselho Nacional de Educação (CNE), Estado da Educação 2020. Lisboa: CNE.

Tavares, I. (2022). A Educação em Tempos de Covid-19: Onde Fica a Desigualdades Entre o Novo e o Antigo Normal?. In R. M. do Carmo, I. Tavares, & A. F. Cândido (orgs.), Que Futuro para a Igualdade? Pensar a Sociedade e o Pós-pandemia. Lisboa: Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte, pp. 59-80.

Therborn, G. (2006). Inequalities Of The World. New Theoretical Frameworks, Multiple Empirical Approaches. London: Verso.

UNESCO (2020). Global Education Monitoring Report: Inclusion and Education - All Means All, UNESCO.

Published

2023-04-10