To hope in the educating city

Authors

Keywords:

educating city, citizen formation, urban education

Abstract

Our understanding of the socio-educative process goes beyond the school and family, including dimensions as non-formal and informal. The interaction between these dimensions creates a complex net of education, having the city as the main scenario of pedagogical practices. The urban space provides a diversity of educational opportunities, fostering the development of citizens by social interaction, awareness of territory and reinforcement of belonging and collective identity. This research aims to analyze how the city acts as educating agent in citizen formation. By a multi-method approach, we seek to comprehend the relation between educational dimensions by exploring the potentialities and limitations of Monte Serrat and Campeche communities at Florianópolis. The case studies reveal the learning opportunities, highlighting the impact of the city in education. However, has been identified some challenges, as the lack of proper urban spaces to kids and teenagers, the socio-spatial segregation and the urge of stablish broad participation of community. The constitution of inclusive environments and the development of formal, non-formal and informal education emerge as essential for an effective educating city. Summarily, this research sheds light on the value of the city as educational agent, emphasizing the need of overcome challenges to promote a whole and inclusive education. The achievements reinforce the importance of actions that encourage participation of all community members, aiming the construction of genuine educating cities.

References

Alves, A. R., & Brandenburg, E. J. (2018). Cidades educadoras: um olhar acerca da cidade que educa. (InterSaber).

Colosso, P. (2019). Disputas pelo direito à cidade: outros personagens em cena [Tese (Doutorado)]. Universidade de São Paulo.

Delors, J. (2003). Os Quatro pilares da educação. Em J. Delors (Org.), Educação: um tesouro a descobrir (2o ed, 89–102). Cortez Brasília, DF: MEC/UNESCO.

Freire, P. (2008). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Em Syria Studies (37a edição, Vol. 7, Número 1). Sal e Terra.

Gadotti, M. (2005). A Questão da Educação Formal / Não-Formal. Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution?, 1–11.

Gohn, M. da G. (2006). Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio:Avaliação de Políticas Públicas na Educação, 14(50), 27–38.

Gohn, M. da G. (2020). Educação Não Formal: Direitos e Aprendizagens dos Cidadãos(ãs) Em Tempos do Coronavírus. Revista Humanidades e Inovação, 7(7.7), 9–20.

Gohn, M. G. (2009). Educação Não-Formal e o Papel do Educador (a) Social. Revista Meta: Avaliação, 1(1), 28–43. https://doi.org/10.22347/2175-2753v1i1.1

Günther, H., Elali, G. A., & Pinheiro, J. Q. (2008). A Abordagem Multimétodos em Estudos Pessoa-Ambiente: Características, Definições e Implicações. Em J. Q. Pinheiro & H. Günther (Orgs.), Métodos de Pesquisa nos Estados Pessoa-Ambiente, 369–395. Sada do Psicólogo.

Jacobs, J. (2011). Morte e vida de grandes cidades (3o ed). WMF Martins Fontes.

Lefebvre, H. (2001). O direito à Cidade (Número 5). Centauro.

Lúcio, J. (2019). A cidade como experiência de aprendizagem: Reflexões ilustradas sobre o currículo educativo da Cidade. Kult-ur – Revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat, 6(11), 87–108. https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2019.6.11.4

Miraftab, F. (2016). Insurgência, planejamento e a perspectiva de um urbanismo humano. Em Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais (Vol. 18, Número 3, 363–377). https://doi.org/10.22296/2317-1529.2016v18n3p363

Moll, J. (2019). Pela utopia de cidades educadoras: por um mundo onde todo tenham lugar. Ágora, 6(11), 27–38.

Morigi, V. (2016). Cidades educadoras: possibilidades de novas políticas públicas para reinventar a democracia. Sulina.

Morin, E. (2000). Os Sete Saberes Necessários À Educação Do Futuro (2o ed). Cortez Brasília, DF: UNESCO.

Morin, E. (2016). O método 1: a natureza da natureza (Heineberg, Org.).

Patrão, B. de V. L. G. (2010). O Direito à Cidade sob a perspectiva da crinaça e do adolescente: o Poder Público e a responsabilidade pela efetividade do Direito à Convivência Comunitária. Confluências (Niterói), 18, 39–51.

Rego, T. C. (1998). Vygotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. Vozes.

Rocha, T. (2017). A casa e a rua. Em A. C. E. Aprendiz (Org.), Aprendiz: 20 anos de história e reinvenção, 23–25. https://www.cidadeescolaaprendiz.org.br/wp-content/uploads/2017/11/aprendiz_20_anos_de_historias_e_reinvencao.pdf

Santos, M. D. A. (1996). Por uma geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Em Boletim Gaúcho de Geografia (Vol. 21, Número 1, 7–14).

Subirats, J. (2003). Educação: responsabilidade social e identidade comunitária. Em C. Gómez-Granell & I. Vila (Orgs.), A cidade como Projeto Educativo, 67–83. Artmed.

Trilla, J. (1993). La educación fuera de la Escuela: Ámbitos no formales y Educación Social. Ariel.

Tuan, Y. (1980). Topofilia: Um Estudo da Percepção, Atitudes e Valores do Meio Ambiente. Difel.

Vigotskii, L. S. (1992). Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. Em L. S. Vigotski, A. R. Luria, & A. N. Leontiev (Orgs.), Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Ícone.

Vintró, E. (2003). Educação, escola, cidade: o Projeto Educativo da cidade de Barcelona. Em C. Gómez-Granell & I. Vila (Orgs.), A cidade como Projeto Educativo, 37–55. Artmed.

Published

2024-09-10