Challenges of intervening in spaces of heritage and landscape value

Designing and building in Minde, Portugal

Authors

  • João Quintela Escuela Técnica Superior de Arquitectura – Universidad Politécnica de Madrid; CEACT/UAL – Centro de Estudos de Arquitetura, Cidade e Território da Universidade Autónoma de Lisboa Universidade Autónoma de Lisboa, Departamento de Arquitetura https://orcid.org/0000-0002-6139-7676
  • Filipa Ramalhete CEACT/UAL and CICS.NOVA https://orcid.org/0000-0002-6139-7676

Keywords:

landscape, heritage, architecture, teaching architecture, Minde

Abstract

This article explores how built and landscape heritage can be approached when teaching architecture, by exploring the relationship with the communities through projects that intervene directly in the territory, creating constructive and material solutions that establish points of dialogue with the identity of the places. The article focuses in particular on the conception and materialization of a temporary project for the Materiais Diversos festival, which took place in Minde, in September 2019. The choice of materials, construction solutions and the execution of the project reflect different relationships with the cultural and natural heritage of this region is evident. On the other hand, the system's flexibility and its capacity for new utilizations allow new relations with the territory. The article also intends to contribute to the debate on the importance of exploring the relationship between the territory and the local heritage when building structures for temporary events, in order to obtain results that, both from the point of view of the materials and their shape and function, contribute to local dynamics of territorial valorization.

References

AA.VV. (1988). Arquitectura Popular Portuguesa. 3ª ed. Lisboa: AAP.

Abreu, A. C. d’, Correia, T. P., Oliveira, R. (2004). Contributos para a Caracterização e Identificação da Paisagem em Portugal Continental, v. I e IV. Lisboa: Direcção-Geral do Ordenamento do Território e Desenvolvimento Urbano.

Carvalho, R., Marques, T. (2019). A evolução do conceito de paisagem cultural, Revista de Geografia e Ordenamento do Território (GOT), 16. Lisboa: Centro de Estudos de Geografia e Ordenamento do Território, 81–98.

Choay, F. (2000). A alegoria do património. Lisboa: Presença.

Cosgrove, D. (1988). The Geometry of Landscape: Practical and Speculative Arts in Sixteenth-Century Venetian Land Territories. In S. Daniels, & D. Cosgrove (orgs.) The Iconography of Landscape: Essays on the Symbolic Representation, Design and Use of Past Environments. Cambridge: Cambridge University Press, 254–276.

Di Méo, G. (1994). Patrimoine et territoire, une parenté conceptuelle, Espaces et Sociétés, 78. Paris: L’Harmattan, 15–34.

Domingues, Á. (2009). A Rua da Estrada. Porto: Dafne Editora.

Domingues, Á. (2017). Volta a Portugal. Lisboa: Contraponto Editores.

Filleron, J.-C. (2008). Paysage, pérennité du sens et diversité des pratiques, Actes Sémiotiques. https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/1265

Lopes, F., Correia, M. B. (2004). Património arquitectónico e arqueológico, cartas, recomendações e convenções internacionais. Lisboa: Livros Horizonte.

Oliveira, E. V. de, Galhano, F. (1994). Arquitectura tradicional portuguesa. 2ª ed. Lisboa: Dom Quixote.

Quintela, J., Ramalhete, F. (2020). Aprender enquanto se constrói – intervenções em territórios de proximidade: o caso dos laboratórios in situ/. In P. C. Remoaldo et al., XII Congresso da Geografia Portuguesa, Geografias de Transição para a Sustentabilidade. Livro de Atas. Guimarães: Universidade do Minho, 721–726.

Quintela, J., Ramalhete, F. (2019). Ensinar, investigar, intervir - o caso dos Laboratórios de Intervenção em Arquitetura in situ/, CAP Cadernos de Arte Pública Public Art Journal, 1, 12–21. http://sauc.website/index.php/CAP/issue/view/8

Ramalhete, A. F. R. (2006). Centros históricos e ordenamento do território em áreas metropolitanas. Tese de doutoramento em Engenharia do Ambiente, ramo do Ordenamento do Território apresentada à Universidade Nova de Lisboa. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa.

Ramalhete, F., Silva, S., Caldas, J. C., Quintela, J. (2020) In situ/, Laboratórios de Intervenção em Arquitetura 2012-2019. Lisboa: Universidade Autónoma de Lisboa.

Ramalhete, F., Silva, S. (2014). Intervenções arquitetónicas em espaços informais, Estudo Prévio, 5/6, Lisboa: CEACT/UAL - Centro de Estudos de Arquitetura, Cidade e Território da Universidade Autónoma de Lisboa. http://www.estudoprevio.net/artigos/43/filipa-ramalhete-sergio-silva-.-intervencoes-arquitetonicas-em-espacos-informais

Ramalhete, F., Silva, F. (2016). Reabilitação colaborativa: a experiência do Laboratório de Intervenção em Arquitetura INSITU’15. In M. Menezes, & J.D. Rodrigues (eds.). Atas do Congresso Ibero-Americano "Património, suas matérias e imatérias”. Lisboa: LNEC, 115–116.

Ribeiro, O. (1988). Portugal, o Mediterrâneo e o Atlântico. Lisboa: Livraria Sá da Costa, (8ª edição).

Solá, A. G. S., Vilhelmson, B. (2019). Negotiating Proximity in Sustainable Urban Planning: A Swedish Case, Sustainability 2019, 11–31. https://doi.org/10.3390/su11010031

Trigal, L. Lopez (dir.), Fernandes, J. A. R., Sposito, E. S., Figuera, D. T. (coords.) (2015) Diccionario de Geografia Aplicada e Profesional, Terminologia de analisis, planificacion y gestion del território. León: Universidad de León.

Schneider, T., Till, J. (2009). Beyond Discourse: Notes on Spatial Agency, FOOTPRINT Agency in Architecture: Reframing Criticality. Theory and Practice (Janeiro), 97–111. https://journals.open.tudelft.nl/footprint/article/view/702

Telles, G. R. (2011). Textos escolhidos. Lisboa: Argumentum.

Wenger-Trayner, E. and B. (2015) Introduction to communities of practice A brief overview of the concept and its uses. http://wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/

Xavier, S. (2000). O monumento é o vale, retórica da paisagem no Vale do Côa, Etnográfica, IV, 1. 109–128.

Published

2021-06-23

Issue

Section

Article