“There is no love in SP”: music, graffiti, and youth cultures in political protests in Brazil

Authors

  • Thiago Pereira Alberto Universidade Federal Fluminense
  • Luiza Bittencourt
  • Daniel Domingues

Keywords:

youth cultures, popular music, crisis

Abstract

This article aims to analyze how the articulations between two important aspects of youth culture, music, and graffiti, can inspire the emergence of political practices connected to the idea of ​​activism in contemporary Brazil. As a case study, we analyzed the present dialogue between the graffiti “Mais Amor Por Favor” and the song “Não Existe Amor Em SP”, by rapper Criolo, as a potentializing element for the manifestation of collectives in the city of São Paulo at events of character that would signal a force of mobilization that would be even more highlighted in the so-called June Journeys, in 2013. Given this context, we emphasize that both music and street art can be intermediaries in the relationship between youth and territory in the resignification of daily life in large cities, functioning as a language capable of mediating the relationship between youth, territory, and politics. Under an activist orientation, this arrangement is a testament to the fact that such practices reinforce the capacity and power of the logics of on and offline mobilization that surround youth culture in the 21st century.

References

Alberto, T.P., Arouca, L., Pilz, J., Vieira da Silva, R. (2017). Nas cadências bonitas do samba: aproximações e apropriações do samba e sua recepção em “Espiral de Ilusão”, do rapper Criolo [Paper presentation]. V COMÚSICA, São Leopoldo, Brasil.

Antunes, R., Braga, R. (2014). Os dias que abalaram o Brasil: as rebeliões de junho - julho de 2013, Revista de Políticas Públicas, 18, 41–47.

Bennett, A. (2011). The continuing importance of the 'cultural' in the study of youth, Youth Studies Australia, 30(3), 27–33.

Bourdieu, P. (1998). Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand.

Cabral, A. (2007). The counter-spectacle of the neoliberal era: artistic and media strategies of youth resistance in Brazil. Masters’ dissertation. Graduate Program of the School of Communication at the Federal University of Rio de Janeiro, 2007

Campos, R. (2009). Entre as luzes e as sombras da cidade: visibilidade e invisibilidade no grafitti, Etnográfica, 145–170.

Campos, R. (2010). Por que pintamos a cidade? Uma abordagem etnográfica ao grafitti urbano. Lisboa: Fim de Século.

Campos, R. (2012). A pixelização dos muros: grafitti urbano, tecnologias digitais e cultura visual contemporânea, Revista Famecos – Mídia, Cultura e Tecnologia, 19(2), 543–566.

Campos, R. (2015). Graffiti, street art and the aestheticization of transgression, Social Analysis, 59(3), 17–40.

Castleman, C. (1982). Getting Up - subway graffiti in New York. Massachusetts: MIT Press.

Caldeira, T. (2012). Inscrição e circulação: novas visibilidades e configurações do espaço público em São Paulo, Revista Novos Estudos - CEBRAP, 20(94), 153–173.

Canclini, N. (1998). Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp

Conan, M. (1994). Généalogie du paysage. La Théorie du paysage en France (1974-1994). Seyssel: Editions Champ Vallon.

Cult (2013). O pensar musicado de criolo. https://revistacult.uol.com.br/home/2013/09/o-pensar-musicado-de-criolo/

Dickens, L. (2010). Pictures on Walls? Producing, Pricing and Collecting the Street art Screen-print, City, 14(1), 63–81.

Filardo, P. (2015). A Pichação (Tags). Em São Paulo: Dinâmicas dos Agentes e do Espaço. São Paulo: Fauusp

Freire Filho, J. (2005). Das Subculturas às Pós-subculturas Juvenis: Música, Estilo e Ativismo Político, Contemporânea – Revista De Comunicação, 3(1), 35–47.

Freire Filho, J. (2007). Reinventions of Youth resistance: cultural studies and everyday micropolitics. Mauad Editora Ltda.

Frith, S. (1996). Performing Rites: on the value of popular music. Cambridge, Massachusetts: Harvard Univ. Press.

Harvey, D. (2014). Cidades Rebeldes. São Paulo: Martins Fontes.

Hall, S. (2006). A Identidade Cultural na Pós-modernidade. Rio De Janeiro: Dp & A.

Hall, S., & Jefferson, T. (orgs.) (1993). Resistance through rituals: youth subcultures in post-war Britain. London: Hutchinson, and Co, CCCS, University of Birmingham.

Hesmondhalgh, D. (2005). Subcultures, scenes, or tribes? None of the above, Journal of youth studies, 8(1), 21–40.

Jenkins, H., Ford, S, Green, J. (2013). Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York: New York University Press.

Lefebvre, H. (2001). O Direito à Cidade. São Paulo: Centauro

Maffesoli, M. (2000). O Tempo das Tribos: O Declínio do Individualismo nas Sociedades de Massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Marotta, Y. (2011). Mais Amor, Por Favor. https://www.ygormarotta.com/

Naves, S. (2001). Da Bossa Nova à Tropicália: Contenção e Excesso na Música Popular, Revista Brasileira De Ciências Sociais, 15(43), 35–44.

Pereira, S. (2017). Circuito de Festas de Música Alternativa na Área Central de São Paulo: Cidade, Corporalidades, Juventude, Revista Famecos: Mídia, Cultura e Tecnologia, 24(2).

Pereira, S., Gheirart, O. (2018). Coletivos de Música Eletrônica de Pista em São Paulo: Usos Da Cidade, Culturas Juvenis E Sentidos Políticos [Paper presentation], XXVII Encontro Anual da Compós. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Perez, T., & Mottinha, R. (2013). Protests in Brazil - a study on research by interest, Rev. Int. Investig. Cienc. Soc., 9(2), 193–206.

Rincón, O. (2015). Lo pop-pular está de moda: sobre culturas bastardas y quilombos pop-líticos (pp. 179–213), Voces abiertas de América Latina: comunicación, política y ciudadanía. Buenos Aires: Clacso.

Santos, B. (2002). Produce to live: the paths of non-capitalist production. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Shapiro, R., Heinich, N. (Org.) (2012). De L'artification. Polls sur le passage à l'art, Paris: EHESS.

Street, J. (1996). Politics and Popular Culture. Philadelphia: Temple University Press.

Thompson, J. (2001). Ideologia e Cultura Moderna: Teoria Social Crítica na Era dos Meios de Comunicação de Massa. Petrópolis: Vozes.

Turner, V. (1977). Process, system, and symbol: A new anthropological synthesis, Daedalus, 61-80.

Urteaga, M. (2011). La construcción juvenil de la realidade: jóvenes mexicanos contemporâneos. México: Juan Pablos Editor Y UAM

Van Zooney, L. (2004). Entertaining the Citizen: When Politics and Popular Culture Converge. Responsibility: Rowman and Littlefield.

Veloso, G. (2005). Tropicália Pós-moderna: A “Geléia Geral” Fragmentária no Contexto dos Anos 60. [Master 's Dissertation, Institute of Philosophy and Social Sciences], Federal University of Rio de Janeiro.

Downloads

Published

2021-10-20

Issue

Section

Article