From subjacency to the lack of involvement of the nursing process in the construction of nurses’ professional identity
DOI:
https://doi.org/10.12707/RV20180Keywords:
nursing process, social identification, nursesAbstract
Background: The nursing process (NP) is a care planning tool based on scientific knowledge, which also constitutes an opportunity for nurses to build their professional identity.
Objective: To identify the reasons why the NP is not used to build nurses’ professional identity.
Methodology: This is a qualitative study conducted with ten nurses working in a neonatal intensive care unit of a public hospital from the interior of Bahia, Brazil. Semi-structured interviews were used for data collection. The data analysis was performed using the hermeneutic-dialectic approach, based on Claude Dubar’s theoretical-philosophical framework, and with the support of Nvivo 11 software.
Results: Three categories emerged: a technicist instrumental understanding, between subjacency and lack of understanding, and the search for identity and its lack of understanding.
Conclusion: The lack of involvement of the NP in the construction of these nurses’ professional identity results from the routine, automatic, and non-reflective use of this tool in the work environment due to the lack of understanding the profession’s identity process.
Downloads
References
Almeida, D. B. (2017). Constituição de enfermeiras militantes: Um estudo histórico e foucaultiano [Tese de doutoramento, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional da Universidade Federal da Bahia. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/30638
Campos, P. F., & Oguisso, T. A. (2008). The university of São Paulo, school of nursing and the Brazilian nursing professional identity reconfiguration. Revista Brasileira de Enfermagem, 61(6). https://doi.org/10.1590/S0034-71672008000600017
Resolução Cofen nº 358/2009 do Conselho Federal de Enfermagem. (2009). http://www.cofen.gov.br/resoluo-cofen-3582009_4384.html
Collière, M. F. (1999). Promover a vida (2ª ed.). Lidel.
Dubar, C. (2012). A construção de si pela atividade de trabalho: A socialização profissional. Cadernos de Pesquisa, 42(146), 351-367. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000200003
Dubar, C. (2005). A socialização: Construção das identidades sociais e profissionais. Martins Fontes.
Figueiredo, M. A., & Peres, M. A. (2019). Identidade da enfermeira: Uma reflexão iluminada pela perspectiva de Dubar. Revista de Enfermagem Referência, 4(20), 149-154. http://dx.doi.org/10.12707/RIV18079
Gutiérrez, M. G., & Morais, S. C. (2017). Systematization of nursing care and the formation of professional identity. Revista Brasileira de Enfermagem, 70(2), 436-441. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0515
Lage, C. E., & Alves, M. S. (2016). (Des)valorização da enfermagem: Implicações no cotidiano do enfermeiro. Enfermagem em Foco, 7(3/4), 12-16. https://doi.org/10.21675/2357-707X.2016.v7.n3/4.908
Merhy, E. E., & Feuerwerker, L. C. (2016). Novo olhar sobre as tecnologias de saúde: Uma necessidade contemporânea. In: E. E. Merhy, R. S. Baduy, C. T. Seixas, D. E. Almeida, & H. Slomp Júnior (Orgs.), Avaliação compartilhada do cuidado em saúde: Surpreendendo o instituto nas redes (pp. 61-74). Hexis.
Mello, C. M., Florentino, T. C., Mascarenhas, N. B., Macedo, K. S., Silva, M. C., & Mascarenhas, S. N. (2016). Autonomia profissional da enfermeira: Algumas reflexões. Escola Anna Nery, 20(4), e20160085. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160085
Motta, C. A., & Freitas, V. M. (2016). Sistematização da assistência de enfermagem na formação profissional: Fortalecendo a identidade da profissão. Revista Dialogus, 5(3), 81-88. https://revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/dialogus/article/download/158/91/496
Nocerino, R., Chiarini, M., & Marina, M. (2020). Nurse professional identity: Validation of the Italian version of the questionnaire nurse professional values scale-revised. La Clinica Terapeutica,171(2), e114-e119. https://doi.org/10.7417/CT.2020.2200
Padilha, M. I., Nelson, S., & Borenstein, M. S. (2011). As biografias como um dos caminhos na construção da identidade do profissional da enfermagem. História, Ciências, Saúde,18(sup1), 241-252. https://www.scielo.br/pdf/hcsm/v18s1/13.pdf
Pimenta, A. L., & Souza, M. L. (2017). The professional identity of nursing in the papers published by REBEn. Texto & Contexto Enfermagem, 26(1), e4370015. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072016004370015
Porto, I. S. (2004). Identidade da enfermagem e identidade profissional da enfermeira: Tendências encontradas em produções científicas desenvolvidas no Brasil. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, 8(1), 92-100. https://www.redalyc.org/pdf/1277/127717725013.pdf
Queirós, P. J. (2015). Identidade profissional, história e enfermagem. Revista Investigação em Enfermagem, 13, 45-54. https://www.researchgate.net/publication/286869862_Identidade_Profissional_Historia_e_Enfermagem
Teodosio, S. S., Enders, B. C., Lira, A. N., Padilha, M. I., & Breda, K. L. (2017). Análise do conceito de identidade profissional do enfermeiro. Investigação Qualitativa em Saúde, 2, 1588-1696. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1511