From subjacency to the lack of involvement of the nursing process in the construction of nurses’ professional identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12707/RV20180

Keywords:

nursing process, social identification, nurses

Abstract

Background: The nursing process (NP) is a care planning tool based on scientific knowledge, which also constitutes an opportunity for nurses to build their professional identity.

Objective: To identify the reasons why the NP is not used to build nurses’ professional identity.

Methodology: This is a qualitative study conducted with ten nurses working in a neonatal intensive care unit of a public hospital from the interior of Bahia, Brazil. Semi-structured interviews were used for data collection. The data analysis was performed using the hermeneutic-dialectic approach, based on Claude Dubar’s theoretical-philosophical framework, and with the support of Nvivo 11 software.

Results: Three categories emerged: a technicist instrumental understanding, between subjacency and lack of understanding, and the search for identity and its lack of understanding.

Conclusion: The lack of involvement of the NP in the construction of these nurses’ professional identity results from the routine, automatic, and non-reflective use of this tool in the work environment due to the lack of understanding the profession’s identity process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, D. B. (2017). Constituição de enfermeiras militantes: Um estudo histórico e foucaultiano [Tese de doutoramento, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional da Universidade Federal da Bahia. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/30638

Campos, P. F., & Oguisso, T. A. (2008). The university of São Paulo, school of nursing and the Brazilian nursing professional identity reconfiguration. Revista Brasileira de Enfermagem, 61(6). https://doi.org/10.1590/S0034-71672008000600017

Resolução Cofen nº 358/2009 do Conselho Federal de Enfermagem. (2009). http://www.cofen.gov.br/resoluo-cofen-3582009_4384.html

Collière, M. F. (1999). Promover a vida (2ª ed.). Lidel.

Dubar, C. (2012). A construção de si pela atividade de trabalho: A socialização profissional. Cadernos de Pesquisa, 42(146), 351-367. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000200003

Dubar, C. (2005). A socialização: Construção das identidades sociais e profissionais. Martins Fontes.

Figueiredo, M. A., & Peres, M. A. (2019). Identidade da enfermeira: Uma reflexão iluminada pela perspectiva de Dubar. Revista de Enfermagem Referência, 4(20), 149-154. http://dx.doi.org/10.12707/RIV18079

Gutiérrez, M. G., & Morais, S. C. (2017). Systematization of nursing care and the formation of professional identity. Revista Brasileira de Enfermagem, 70(2), 436-441. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0515

Lage, C. E., & Alves, M. S. (2016). (Des)valorização da enfermagem: Implicações no cotidiano do enfermeiro. Enfermagem em Foco, 7(3/4), 12-16. https://doi.org/10.21675/2357-707X.2016.v7.n3/4.908

Merhy, E. E., & Feuerwerker, L. C. (2016). Novo olhar sobre as tecnologias de saúde: Uma necessidade contemporânea. In: E. E. Merhy, R. S. Baduy, C. T. Seixas, D. E. Almeida, & H. Slomp Júnior (Orgs.), Avaliação compartilhada do cuidado em saúde: Surpreendendo o instituto nas redes (pp. 61-74). Hexis.

Mello, C. M., Florentino, T. C., Mascarenhas, N. B., Macedo, K. S., Silva, M. C., & Mascarenhas, S. N. (2016). Autonomia profissional da enfermeira: Algumas reflexões. Escola Anna Nery, 20(4), e20160085. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160085

Motta, C. A., & Freitas, V. M. (2016). Sistematização da assistência de enfermagem na formação profissional: Fortalecendo a identidade da profissão. Revista Dialogus, 5(3), 81-88. https://revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/dialogus/article/download/158/91/496

Nocerino, R., Chiarini, M., & Marina, M. (2020). Nurse professional identity: Validation of the Italian version of the questionnaire nurse professional values scale-revised. La Clinica Terapeutica,171(2), e114-e119. https://doi.org/10.7417/CT.2020.2200

Padilha, M. I., Nelson, S., & Borenstein, M. S. (2011). As biografias como um dos caminhos na construção da identidade do profissional da enfermagem. História, Ciências, Saúde,18(sup1), 241-252. https://www.scielo.br/pdf/hcsm/v18s1/13.pdf

Pimenta, A. L., & Souza, M. L. (2017). The professional identity of nursing in the papers published by REBEn. Texto & Contexto Enfermagem, 26(1), e4370015. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072016004370015

Porto, I. S. (2004). Identidade da enfermagem e identidade profissional da enfermeira: Tendências encontradas em produções científicas desenvolvidas no Brasil. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, 8(1), 92-100. https://www.redalyc.org/pdf/1277/127717725013.pdf

Queirós, P. J. (2015). Identidade profissional, história e enfermagem. Revista Investigação em Enfermagem, 13, 45-54. https://www.researchgate.net/publication/286869862_Identidade_Profissional_Historia_e_Enfermagem

Teodosio, S. S., Enders, B. C., Lira, A. N., Padilha, M. I., & Breda, K. L. (2017). Análise do conceito de identidade profissional do enfermeiro. Investigação Qualitativa em Saúde, 2, 1588-1696. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1511

Published

2021-11-30

How to Cite

Alves, L. M., Servo, M. L. S., & Almeida, D. B. de. (2021). From subjacency to the lack of involvement of the nursing process in the construction of nurses’ professional identity. Journal of Nursing Referência, 5(8), 1–8. https://doi.org/10.12707/RV20180

Issue

Section

Research Articles