Association between pedagogical reasoning and action and the trajectory of the faculty of postgraduate nursing programs
DOI:
https://doi.org/10.12707/RV21139Keywords:
faculty, education, nursing, graduate, education, nursing, curriculum, higher education institutionsAbstract
Background: Pedagogical reasoning and action are underpinned by sources of the knowledge base for teaching, which support the phases of the Pedagogical Reasoning and Action Model.
Objective: To analyze the association between the trajectory of access to the sources of the knowledge base and the processes of pedagogical reasoning and action of permanent faculty members of postgraduate nursing programs, as well as their implications for didactic-pedagogical training.
Methodology: Mixed-methods study with 28 permanent teachers from two stricto sensu postgraduate programs in northern Brazil. Data collection took place in three stages, through documentary sources (Sucupira and Lattes Platform) and (1) interview. The constant comparative method was used for qualitative analysis, and descriptive statistics based on Shulman’s concepts was used for quantitative analysis.
Results: Access to sources of knowledge along the way, wisdom acquired during teaching practice and experience as a student, better pedagogical reasoning of teachers in the stages of understanding, transformation, and teaching
Conclusion: The faculty’s pedagogical reasoning suggests weaknesses in the investment in didactic-pedagogical training in the curricula of both postgraduate nursing programs.
Downloads
References
Alves, L. R., Giacomimi, M. A., Teixeira, V. M., Henriques, S. H., & Chaves, L. D. (2019). Reflections on graduate professor training. Escola Anna Nery, 23(3), e20180366. https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0366
Backes, V. M., Menegaz, J. C., Miranda, F. A., Santos, L. M., Cunha, A. P., & Patrício, S. S. (2017). Lee Shulman: Contribuições para a Investigação da formação docente em enfermagem e saúde. Texto Contexto Enfermagem, 26(4), e1080017. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072017001080017
Backes, J. C. Menegaz & J. L. Moya (Orgs.). Formação docente na saúde e enfermagem (pp. 191-207). Moriá. Barbosa, M. A., Paiva, K. C., & Mendonça, J. R. (2018). Papel social e competências gerenciais do professor do ensino superior: Aproximações entre os construtos e perspectivas de pesquisa. Organizaçoes e Sociedade, 25(84),100-121. https://dx.doi.org/10.1590/1984-9240846
Portaria nº 81/ 2016 do Ministério da Educação. (2016). Diário Oficia da União: I secção, nº 106. https://www.propesp.ufpa.br/arquivos/docdiversos/2016-06-03-Port%2081-Define%20as%20categorias%20de%20docentes%20que%20comp%C3%B5em%20os%20PPGs%20SS.pdf
Parada, C. M., Kantorski, L. P., & Nichiata, L. Y. (Coords.). (2019). Documento de área: Área 20: Enfermagem. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/enfermagem-pdf
Ministério da Educação (2016). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de área: Área 20 - Enfermagem. Brasília: CAPES. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20_enfe_docarea_2016.pdf
Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa qualitativa: Método qualitativo, quantitativo e misto. Artmed.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educacional Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Lima, F. J. (2018). Por que ensino como ensino? Contextos e narrativas da trajetória de um professor formador de professores. HOLOS,2(34), 259-275. https://doi.org/10.15628/holos.2018.2927
Menegaz, J. C., Backes, V. M., & Cardenas-Becerril, L. (2019). Formação docente em enfermagem: Trajetória e experiência na constituição do saber e do fazer. In V. M.
Núñez, I. B., & Ramalho, B. l. (2017). Teaching disciplinary knowledge to teach natural sciences: Reflections for teacher’s initial training. Temas em Educação, 26(2), 10-37. https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.35881
Plataforma Sucupira. (2020). Programa de pós-graduação em enfermagem. Universidade Federal do Pará. https://pe.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/viewPrograma.jsf;jsessionid=xyQ8iwrfKiaPjrBE3R++KWl.sucupira204?popup=true&cd_programa=15001016066P3
Steinert, Y., O’Sullivan, P. S., & Irby, D. M. (2019). Strengthening teachers’ professional identities through faculty development. Academic Medicine, 94(7), 963-968. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002695
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitativa: Técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada (2ª ed.). Artmed.
Vosgerau, D. S., Orlando, E. A., & Meyer, P. (2017). Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação & Sociedade, 38(138), 231-247. http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302016163514
Zamprogna, K. M., Backes, V. M., Menegaz, J. C., Fraga, F. M., Tristão, F. R., & Silva, G. T. (2020). Formação para a docência universitária: Tendência dos programas de pós-graduação em enfermagem no Brasil. Revista Enfermagem UFSM, 10(e45), 1-18. https://doi.org/10.5902/2179769239963