Association between pedagogical reasoning and action and the trajectory of the faculty of postgraduate nursing programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12707/RV21139

Keywords:

faculty, education, nursing, graduate, education, nursing, curriculum, higher education institutions

Abstract

Background: Pedagogical reasoning and action are underpinned by sources of the knowledge base for teaching, which support the phases of the Pedagogical Reasoning and Action Model.

Objective: To analyze the association between the trajectory of access to the sources of the knowledge base and the processes of pedagogical reasoning and action of permanent faculty members of postgraduate nursing programs, as well as their implications for didactic-pedagogical training.

Methodology: Mixed-methods study with 28 permanent teachers from two stricto sensu postgraduate programs in northern Brazil. Data collection took place in three stages, through documentary sources (Sucupira and Lattes Platform) and (1) interview. The constant comparative method was used for qualitative analysis, and descriptive statistics based on Shulman’s concepts was used for quantitative analysis.

Results: Access to sources of knowledge along the way, wisdom acquired during teaching practice and experience as a student, better pedagogical reasoning of teachers in the stages of understanding, transformation, and teaching

Conclusion: The faculty’s pedagogical reasoning suggests weaknesses in the investment in didactic-pedagogical training in the curricula of both postgraduate nursing programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, L. R., Giacomimi, M. A., Teixeira, V. M., Henriques, S. H., & Chaves, L. D. (2019). Reflections on graduate professor training. Escola Anna Nery, 23(3), e20180366. https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0366

Backes, V. M., Menegaz, J. C., Miranda, F. A., Santos, L. M., Cunha, A. P., & Patrício, S. S. (2017). Lee Shulman: Contribuições para a Investigação da formação docente em enfermagem e saúde. Texto Contexto Enfermagem, 26(4), e1080017. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072017001080017

Backes, J. C. Menegaz & J. L. Moya (Orgs.). Formação docente na saúde e enfermagem (pp. 191-207). Moriá. Barbosa, M. A., Paiva, K. C., & Mendonça, J. R. (2018). Papel social e competências gerenciais do professor do ensino superior: Aproximações entre os construtos e perspectivas de pesquisa. Organizaçoes e Sociedade, 25(84),100-121. https://dx.doi.org/10.1590/1984-9240846

Portaria nº 81/ 2016 do Ministério da Educação. (2016). Diário Oficia da União: I secção, nº 106. https://www.propesp.ufpa.br/arquivos/docdiversos/2016-06-03-Port%2081-Define%20as%20categorias%20de%20docentes%20que%20comp%C3%B5em%20os%20PPGs%20SS.pdf

Parada, C. M., Kantorski, L. P., & Nichiata, L. Y. (Coords.). (2019). Documento de área: Área 20: Enfermagem. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/enfermagem-pdf

Ministério da Educação (2016). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de área: Área 20 - Enfermagem. Brasília: CAPES. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20_enfe_docarea_2016.pdf

Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa qualitativa: Método qualitativo, quantitativo e misto. Artmed.

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educacional Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Lima, F. J. (2018). Por que ensino como ensino? Contextos e narrativas da trajetória de um professor formador de professores. HOLOS,2(34), 259-275. https://doi.org/10.15628/holos.2018.2927

Menegaz, J. C., Backes, V. M., & Cardenas-Becerril, L. (2019). Formação docente em enfermagem: Trajetória e experiência na constituição do saber e do fazer. In V. M.

Núñez, I. B., & Ramalho, B. l. (2017). Teaching disciplinary knowledge to teach natural sciences: Reflections for teacher’s initial training. Temas em Educação, 26(2), 10-37. https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.35881

Plataforma Sucupira. (2020). Programa de pós-graduação em enfermagem. Universidade Federal do Pará. https://pe.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/viewPrograma.jsf;jsessionid=xyQ8iwrfKiaPjrBE3R++KWl.sucupira204?popup=true&cd_programa=15001016066P3

Steinert, Y., O’Sullivan, P. S., & Irby, D. M. (2019). Strengthening teachers’ professional identities through faculty development. Academic Medicine, 94(7), 963-968. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002695

Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitativa: Técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada (2ª ed.). Artmed.

Vosgerau, D. S., Orlando, E. A., & Meyer, P. (2017). Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação & Sociedade, 38(138), 231-247. http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302016163514

Zamprogna, K. M., Backes, V. M., Menegaz, J. C., Fraga, F. M., Tristão, F. R., & Silva, G. T. (2020). Formação para a docência universitária: Tendência dos programas de pós-graduação em enfermagem no Brasil. Revista Enfermagem UFSM, 10(e45), 1-18. https://doi.org/10.5902/2179769239963

Published

2022-12-29

How to Cite

Silveira, S. C. T., Menegaz, J. do C., Backes, V. M. S., Queiroz, A. M. de, & Silva, G. T. R. da. (2022). Association between pedagogical reasoning and action and the trajectory of the faculty of postgraduate nursing programs. Journal of Nursing Referência, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.12707/RV21139

Issue

Section

Research Articles