Patients’ perceived satisfaction with nursing care in a medical-surgical emergency unit

Authors

  • Tânia Martins Pais Unidade Local de Saúde do Nordeste, EPE, Unidade Hospitalar de Bragança, Bragança, Portugal https://orcid.org/0000-0002-1255-5076
  • Maria Augusta Romão Veiga Branco Escola Superior de Saúde de Bragança, Instituto Politécnico de Bragança, Bragança, Portugal https://orcid.org/0000-0002-7963-2291
  • Carlos Pires Magalhães Escola Superior de Saúde de Bragança, Instituto Politécnico de Bragança, Bragança, Portugal; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (UICISA: E), Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal https://orcid.org/0000-0003-0170-8062

DOI:

https://doi.org/10.12707/RVI22037

Keywords:

patient satisfaction, nursing care, emergency service, hospital, health services evaluation

Abstract

Background: Assessing patient satisfaction allows obtaining relevant indicators to implement strategies for improving the quality of care and, consequently, patient satisfaction.

Objective: To identify patients’ perceived satisfaction with nursing care and assess its association with sociodemographic and professional variables.

Methodology: Analytical, cross-sectional, and exploratory study with a quantitative approach. The Escala de Satisfação do Cidadão face aos Cuidados de Enfermagem (Citizen Satisfaction with Nursing Care Scale) was applied to a sample of 100 patients in a medical-surgical emergency unit.

Results: The mean perceived satisfaction was 217 ± 57.8. In this sample, 41.8% of participants had high perceived satisfaction, 23.2% had moderate perceived satisfaction, and 35.3% had low perceived satisfaction. A statistically significant correlation was found between satisfaction and education level: participants with lower education levels had higher perceived satisfaction (239 ± 60.8).

Conclusion: Technical, relational, and communication skills training is important to improve the quality of care and increase satisfaction with nursing care at an individual and institutional level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernardo, D., & Lucas, P. B. (2020). Patient satisfaction with nursing care: Integrated review. New Trends in Qualitative Research, 3, 822–832. https://doi.org/10.36367/ntqr.3.2020.822-832

Buchanan, J., Dawkins, P., & Lindo, J. L. (2015). Satisfaction with nursing care in the emergency department of an urban hospital in the developing world: A pilot study. International Emergency Nursing, 23(3), 218–224. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2015.01.001

Despacho n.º 10319/2014 do Ministério da Saúde. (2014). Diário da República: II Série, n.º 153. https://dre.pt/dre/detalhe/despacho/10319-2014-55606457

Dinsa, K., Deressa, B. G., & Salgedo, W. B. (2022). Comparison of patients satisfaction levels toward nursing care in public andprivate hospitals, Jimma, Ethiopia. Nursing: Research and Reviews, 12, 177–189. https://doi.org/10.2147/NRR.S380630

Direção-Geral da Saúde. (2015). Estudo de satisfação dos utentes do sistema de saúde português: Relatório técnico. https://www.dgs.pt/documentos-e-publicacoes/estudo-de-satisfacao-dos-utentes-do-sistema-de-saude-portugues-2015-pdf.aspx

Loureiro, F., & Charepe, Z. (2018). Satisfação do paciente com os cuidados de enfermagem no hospital: Análise do conceito. Cadernos de Saúde, 10(1), 23–29. https://doi.org/10.34632/cadernosdesaude.2018.6787

Loureiro, F. M., Araújo, B., & Charepe, Z. B. (2021). Validação da escala de satisfação do cidadão com cuidados de enfermagem para pais de crianças hospitalizadas. Revista de Enfermagem Referência, 5(5), e20062. https://doi.org/10.12707/RV20062

Monica, E. L., Oberst, M. T., Madea, A. R., & Wolf, R. M. (1986). Development of a patient satisfaction scale. Research in Nursing Health, 9(1), 43–50. https://doi.org/10.1002/nur.4770090108

Oliveira, F. J. (2016). Satisfação dos utentes com a experiência hospitalar [Dissertação de mestrado, Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa]. Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa. http://hdl.handle.net/10400.14/21248

Ordem dos Enfermeiros. (2012). Padrões de qualidade dos cuidados de enfermagem: Enquadramento conceptual: Enunciados descritivos (2ª ed.). https://www.ordemenfermeiros.pt/media/8903/divulgar-padroes-de-qualidade-dos-cuidados.pdf

Pestana, H., & Gageiro, N. (2008). Análise de dados para as ciências sociais: A complementaridade do SPSS. Edições Sílabo.

Ribeiro, O., Martins, M. M., & Tronchin, D. M. (2017). Qualidade dos cuidados de enfermagem: Um estudo em hospitais portugueses. Revista de Enfermagem Referência, 4(14), 89–100. https://doi.org/10.12707/RIV16086

Rodrigues, M. J., & Dias, M. L. (2003). Satisfação dos cidadãos face aos cuidados de enfermagem: Desenvolvimento de uma escala e resultados obtidos numa amostra dos cuidados hospitalares e dos cuidados de saúde primários da região autónoma da Madeira. Escola Superior de Enfermagem; Universidade da Madeira.

Soeiro, M. (2015). Satisfação dos utentes face aos cuidados de enfermagem num serviço de urgência básico [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Saúde de Viseu]. Repositório Institucional da Escola Superior de Saúde de Viseu. http://hdl.handle.net/10400.19/2869

Thomas, L. H., McColl, E., Priest, J., Bond, S., & Boys, R. J. (1996). Newcastle satisfaction with nursing scales: An instrument for quality assessments of nursing care. Quality in Health Care, 5(2), 67–72. https://doi.org/10.1136/qshc.5.2.67

Valente, D. (2018). Satisfação do utente face aos cuidados de enfermagem no serviço de urgência: Revisão sistemática da literatura [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Saúde de Viseu]. Repositório Institucional da Escola Superior de Saúde de Viseu. http://hdl.handle.net/10400.19/5127

Vilelas, J. (2020). Investigação: O processo de construção do conhecimento (3.ª ed.). Edições Sílabo.

Published

2023-04-24

How to Cite

Pais, T. M. ., Branco, M. A. R. V. ., & Magalhães, C. P. (2023). Patients’ perceived satisfaction with nursing care in a medical-surgical emergency unit. Journal of Nursing Referência, 6(2), 1–10. https://doi.org/10.12707/RVI22037

Issue

Section

Research Articles