Women facing the challenge of an international career

Authors

  • Ana Rita Nunes
  • Sara Falcão Casaca Departamento de Ciências Sociais Instituto Superior de Economia e Gestão Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.7458/SPP2015773890

Abstract

This article resulted from a study designed to understand the motivations and experiences of women involved in international mobility processes and the challenges they face, while simultaneously seeking to gauge the gender effect in their experiences. Twenty female managers with international elements in their career paths were interviewed. The persistence of gender stereotypes and the small number of women in leadership positions stand out as references among the obstacles they faced, both before and during the experiences analysed during the project. In addition, in some contexts the women found themselves both isolated and more exposed and visible. Finally, the authors note the centrality the family dimension assumes as a factor that conditions both the mobility decisions taken during a career at international level and its development.

Author Biographies

Ana Rita Nunes

Licenciada em Sociologia pela Faculdade de Ciências Socias e Humanas, da Universidade Nova de Lisboa (FCSH-UNL) e Mestre em Gestão de Recursos Humanos, pelo Instituto Superior de Economia e Gestão, da Universidade de Lisboa (ISEG-ULisboa).

Sara Falcão Casaca, Departamento de Ciências Sociais Instituto Superior de Economia e Gestão Universidade de Lisboa

Sara Falcão Casaca é Professora Auxiliar do Instituto Superior de Economia e Gestão, da Universidade de Lisboa (ISEG-ULisboa) e Investigadora do Centro de Investigação em Sociologia Económica e das Organizações (SOCIUS). As suas temáticas de investigação e publicações, fundamentalmente no âmbito da Sociologia do Trabalho e Relações de Género, têm incidido sobre a flexibilidade de emprego e de tempos de trabalho, as desigualdades de género na esfera laboral, e a articulação entre a esfera profissional e a vida familiar. É docente externa da Universidade Aberta, com participação no curso de Mestrado em Estudos sobre as Mulheres. Coordenou a Research Network - Gender Relations in the Labour Market and the Welfare State, da European Sociological Association (ESA), entre 2005 e 2010. Integrou o Grupo de Alto Nível em Mainstreaming de Género da União Europeia, o conselho de administração do European Institute for Gender Equality (EIGE, Vilnius – agência da União Europeia) e o Conselho Económico e Social (CES), em 2010. Foi Presidente da CIG – Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género (Presidência do Conselho de Ministros), em 2010. Integra atualmente o Grupo Técnico-Científico do Conselho Consultivo da CIG - Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, na qualidade de personalidade com reconhecida competência científica nas áreas dos direitos das mulheres, da igualdade de género e da cidadania.

Published

2014-11-28

Issue

Section

Artigos