Access to higher education in Mozambique: A critical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25746/ruiips.v11.i1.31030

Keywords:

Higher education, Access do higher education, Chi-square, Estimated contingency coefficient

Abstract

Higher education is one of the engines for the central pieces in economic development of nations, as it contributes to the training of qualified professionals capable of facing the challenges imposed by globalization and social pressure in various domains. Being a research developed in Mozambique, a country with enormous socio-cultural and economic asymmetries, this research aims to analyze access to higher education, focusing on the association between the students birthplace and the location of the institution where they attend the higher education. Thus, data from public and private higher education institutions–HEIs were used, wich allowed the determination of the estimated contingency coeficiente, for data from students enrolled in public and private HEIs in the year 2017. The results indicate that there exists an association between the variables under study, at a 95% reliability level.

References

Bene, L. E., Rumbane, S. J., Garcia, F. M., Mourão, A. R. B. (2022). As tensões entre a expansão e as desigualdades sociais no acesso ao ensino superior em Moçambique. Revista de Gestão e Avaliação da Educação, 11 (20), 1-16. https://dx.doi.org/10.5902/2318133868642

Decreto-Lei no 44.530 de 21 de Agosto de 1962, Criação em Angola e Moçambique dos estudos gerais universitários.

Bussab, W. de O., Morettin, P. A. (2010). Estatística Básica (6 ed.). Saraiva.

Mechisso, G. B. (2020). Influências das políticas globais na expansão do ensino superior em Moçambique. Revista Interritórios, 6 (10), 352-367.

Negreiros, J. P., Lanzillotti, R. S., De Faria, C. O. (2021). Evasão no Ensino Superior em cursos presenciais: uma proposta preventiva por meio de um tratamento estatístico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 16 (2), 637-648. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i2.13188

Neves, C. E. B., Martins, C. B. (2016). Ensino superior no Brasil: uma visão abrangente. In T. Dwyer, E. L. Zen, W. Weller, J. Shuguang, & G. Kaiyuan. Jovens universitários em formação: uma pesquisa sino-brasileira (pp. 95-124). Ipea & Ssap.

Noa, F. (2011). Ensino superior em Moçambique – Políticas, formação de quadros e construção da cidadania. Iscte, 222-238.

Rodney, V. (1975). Como a Europa subdesenvolveu a África. Seara Nova.

Sheskin, D. J. (2011). Handbook of Parametric and Nonparametric Statistical Procedures (5 ed.). Taylor & Francis Group.

Taimo, U. T. (2019). História e Política do Ensino Superior em Moçambique. Instituto de Governação, Paz & Liderança.

Yotamo, C. J., Mindoso, A. V. (2020). Expansão, acessibilidade e a política de financiamento do Ensino Superior em Moçambique. Revista Nupem, 13 (28), 28-44, 2020. https://doi.org/10.33871/nupem.2021.13.28.28-44

Published

2023-12-31

How to Cite

Mburine, Q. F., & Lanzillotti, R. S. (2023). Access to higher education in Mozambique: A critical analysis. Revista Da UI_IPSantarém, 11(1), e31030. https://doi.org/10.25746/ruiips.v11.i1.31030