Disinformation, cultural industry and data colonialism: an analysis in light of the documentary The Social Dilemma
DOI:
https://doi.org/10.25746/ruiips.v12.i1.33453Keywords:
Cultural industry, data colonialism, disinformation, social mediaAbstract
The 21st century is marked by high technical-scientific development and the marked dissemination of digital platforms, concomitant with the expropriation of personal data. Considering this, this article discusses themes linked to disinformation, data colonialism, and the cultural industry based on the documentary The Social Dilemma (2020). To this end, we used the following theoretical assumptions from Kakutani (2018), Mejías and Couldry (2019), and Adorno and Horkheimer (1985), to elucidate the impasses that digital platforms have caused in all social relations. As a result, it is concluded that the disinformation caused by cyber immersion exceeds the limits of digital platforms and reaches the subjective spheres of individuals, as it is related to the crisis of late capitalism.
References
About Netflix - Página inicial. (sem data). About Netflix. Obtido 6 de fevereiro de 2024, de https://about.netflix.com/pt_br.
Arendt, H. (1990). Origens do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. Companhia Das Letras.
Adorno, T. W. & Horkheimer, M. (2006). Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio De
Almeida. Zahar. Clarke, A. C. (2013). Profiles of the Future. Gollancz, 2013.
Federici, Silvia. (2017). Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Trad. coletivo Sycorax. Elefante.
Kaufman, D. & Santaella, L. (2020). O papel dos algoritmos de inteligência artificial nas redes sociais. Revista Famecos, 27(1), e34074-e34074. doi: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.34074
Kakutani, M. (2018). A morte da verdade: notas sobre a mentira na era Trump. Trad. André Czarnobai e Marcela Duarte. Editora Intrínseca.
Loureiro, R. & Gonçalves, E. C. (2021). (Semi) formação no contexto das fake news e da pós-verdade na sociedade excitada-de Adorno a Türcke. Educação em Revista, 37, e225778. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698225778
Marx, K. & Engels, F. (2007). A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. Trad. Luciano Cavini Martorano, Nélio Schneider e Rubens Enderle. Boitempo editorial.
Mejías, U. & Couldry, N. (2019). Colonialismo de datos: repensando la relación de los datos masivos con el sujeto contemporáneo. Virtualis, 10(18), 78-97. doi: https://doi.org/10.2123/virtualis.v10i18.289.
Orlowski, J. (2020, September 9). O Dilema das Redes (Netflix, Ed.) [Review of O Dilema das Redes]. www.netflix.com/title/81254224.
Pallotta, F. (2022). Netflix perde quase um milhão de assinantes no 2o tri, mas resultados agradam mercado. CNN Brasil. http://www.cnnbrasil.com.br/economia/netflix-perde-quase-um-milhao-de-assinantes-no-2o-tri-mas-resultados-agradam-mercado/
Ramos, D. (2022, julho 14). Como a Netflix ganha dinheiro? Canaltech. https://canaltech.com.br/entretenimento/como-a-netflix-ganha-dinheiro-220830/.
Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina1. A Colonialidade do Saber: etnocentrismo e ciências sociais–Perspectivas Latinoamericanas. Clacso.
Severino, A. J. (2016). Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez. Soares, Á. (1999). Indústria cultural e educação, o Novo canto da sereia. Forward Movement.
Sófocles (2009). Antigone de Sófocles. Trad. Trajano Vieira. Perspectiva.
Souza, K. & Cunha, M. X. C. (2019). Impactos do uso das redes sociais virtuais na saúde mental dos adolescentes: uma revisão sistemática da literatura. Revista Educação, Psicologia e Interfaces, v. 3, n. 3. Doi: https://doi.org/10.37444/issn-2594-5343.v3i3.156
Zuin, A. Á. S. (1998). A indústria cultural e as consciências felizes: psiques reificadas em escala global. A educação danificada: contribuições à teoria crítica da educação. Petrópolis: Vozes, 117-138.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Taynara Batista da Silva, Rebecca de Araujo Ribeiro, Luana Gabriela Paslawski, Vitor Cei
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal webpage) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.