Social asymmetries, learning and empowerment habitats for the VUCA World

Case study on the “House of Innovation”

Authors

Keywords:

innovation, public policy, professional training, triple helice, Nova Iguaçu, VUCA

Abstract

The VUCA World is a concept related to the unforeseen and speed with which changes occur in the market. The term VUCA is an acronym for the English words Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity. The aim of this article is to identify formative traits and characteristics included in the “Casa da Inovação” programme, which seeks to help young people deal with the VUCA world and contributes to the reduction of social asymmetries. A predominantly qualitative approach was used, making use of documentary research, and open interview with the innovation policy manager, and with data analysis of the project implemented in the city of Nova Iguaçu, Rio de Janeiro (Brazil). The results point to a great adherence of the population to this initiative and an expansion of new units. However, given the program's maturity time, it is not yet possible to conclude its effectiveness in terms of employability, but in terms of training propositions. This article identified that public policies can be directed to contribute to the development of a region or country. It is understood that monitoring the demands of the labor market is crucial for reducing asymmetries. The implementation of spaces that do not repeat the mechanisms of reproduction of inequalities mentioned by Bourdieu, may allow individuals from the studied location to be better prepared for the current context of business change.

Author Biographies

Danielle Rezende Rodrigues, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Mestranda em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos (2019), Especialização em Gestão de Negócios pelo Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais (2013) e Bacharel em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011).

Ana Carolina Magalhaes de Souza, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Mestranda em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos (2019), Especialização em Gestão Pública pela Faculdade Integrada de Jacarepaguá (2012) e Bacharel em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário Uniabeu (2011).

José André Villas Boas Mello, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Mestrado em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos

References

Aktan, C. C. (2010). A New Social Contract. International journal of social sciences and humanity studies, 2(1), 146-171.

Almeida, M. (2005). A evolução do movimento incubadora no Brasil. Revista Internacional de Tecnologia e Globalização, 1(2), 258-277.

Avellar, A.P.M., & Bittencourt, P.F. (2017). Política de inovação: instrumentos e avaliação. In Rapini, M.S., Silva, L.A., & Albuquerque, E.M. (Orgs). Economia da ciência, tecnologia e inovação: fundamentos teóricos e a economia global (pp. 571-624) Curitiba: Editora Prismas.

Batista, I. C. P., & Santos, M. G. F. (2014). O Impacto Financeiro das Auditorias da Qualidade nas empresas Portuguesas. Revista Produção e Desenvolvimento, 1(3), 90-102.

Bennett, N., & Lemoine, J. (2014). What VUCA really means for you. Harvard Business Review, 92(1/2).

Botelho, M. L. (2016). Crise do trabalho hoje: desenvolvimento tecnológico, instabilidade do emprego e crise do capitalismo. Revista Acesso Livre, 5(5), 6-24.

Bowman, C. (2019). Configurations of Management Cognition and Action in a Complex World. In: Academy of Management Proceedings. Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management, 2019(1), 11180.

Closs, L., & Ferreira, G. (2010, setembro). Transferência de Tecnologia Universidade-Empresa: uma Revisão das Publicações Científicas Brasileiras no período de 2005-2009. Anais do 34º Enampad. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Coral, E., Campagnolo, J. M., & Carioni, L. (2016). Estratégias de inovação como vetor de desenvolvimento do Brasil: políticas públicas para parques tecnológicos e incubadores de empresas. Curitiba: CRV.

Cousins, B. (2018). Design thinking: Organizational learning in VUCA environments. Academy of Strategic Management Journal.

Czarny, E., & Żmuda, M. (2018). Competitiveness as the Ability to Adjust: the EU–10 Exports Structure and Its Convergence to the German Pattern. Comparative Economic Research, 21(1), 119-133.

Engel, L. C., & Siczek, M. M. (2018). A cross-national comparison of international strategies: global citizenship and the advancement of national competitiveness. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 48(5), 749-767.

Etzkowitz, H., & Zhou, C. (2017). Hélice Tríplice: Inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo. Estudos Avancados, 31(90), 23–48.

Fecomércio. (2019). Rio em números. Rio de Janeiro: RJ.

Freeman, C. J. (1988). A new national system of innovation? In: Technical Change and Economic Theory. (pp. 341-348) London: Pinter Publishers.

Green, S., Page, A. F., De'ath, P., Pei, E., & Lam, B. (2019, setembro). Vuca challenges on the design-engineering student spectrum. In: DS 95: Proceedings of the 21st International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE 2019), University of Strathclyde, Glasgow. 12th-13th.

Gumiero, R. G., & Tigre, A. M. L. (2020). Evaluation of policies for regional development: Unifesspa actions for social inclusion and empowerment in Pará Amazônia. Revista Produção e Desenvolvimento, 6. https://doi.org/10.32358/rpd.2020.v6.474

Ibge. (2019). Cidades@. Rio de Janeiro: RJ. Consultado em 14 de setembro de 2019 de < https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/nova-iguacu/panorama>.

IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. (2014). Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. Brasília: DF. Consultado em 14 de setembro de 2019 de < http://www.atlasbrasil.org.br/2013/pt/perfil_m/nova-iguacu_rj>.

Kirby, A. (2020). Reconstructing Powerful Knowledge in an era of climate change. Revista Produção E Desenvolvimento, 6. https://doi.org/10.32358/rpd.2020.v6.427

Lee, M., Yun, J., Pyka, A., Won, D., Kodama, F., Schiuma, G., & Yan, M.R. (2018) How to respond to the Fourth Industrial Revolution, or the Second Information Technology Revolution? Dynamic new combinations between technology, market, and society through open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4(3), 21.

Lei n° 11.196, de 21 de novembro de 2005. (2005). Diário Oficial da União. Brasília, DF. Consultado em 15 de setembro de 2019 de < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11196.htm>.

Lei n° 13.243, de 11 de janeiro de 2016. (2016). Diário Oficial da União. Brasília, DF. Consultado em 15 de setembro de 2019 de <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13243.htm>.

Lei n°10.973, de 2 de dezembro de 2004. (2004). Diário Oficial da União. Brasília, DF. Consultado em 15 de setembro de 2019 de < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm>.

Lei nº 4705 de 07 março de 2018. (2018). Lei de incentivo à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo. Diário Oficial [do] Município, Poder Executivo, Nova Iguaçu, RJ. Consultado em 16 de setembro de 2019 de: < https://leismunicipais.com.br/a/rj/n/nova-iguacu/lei-ordinaria/2018/470/4705>

Manzini, S. T. (2012). The national system of innovation concept: an ontological review and critique. South African Journal of Science, 108(9/10), 1-7.

Millar, C. C. J. M., Groth, O., & Mahon, J. F. (2018). Management Innovation in a VUCA World: Challenges and Recommendations. California Management Review, 61(1), 5-14.

Ministério de Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. (2018). Estudo de projetos de alta complexidade: indicadores de Parques Tecnológicos. Consultado em 10 setembro de 2019 de <http://www.anprotec.org.br/Relata/PNI_FINAL_web.pdf>.

Mohanta, B., Nanda, P., & Patnaik, S. (2020). Management of VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity) Using Machine Learning Techniques in Industry 4.0 Paradigm. In: New Paradigm of Industry 4.0. Springer, Cham, pp. 1-24.

Momm, L. (2004). Mercado de Trabalho e Desemprego: oferta e demanda de emprego via Internet, uma nova tendência. Estudo de caso no Banco Nacional de Empregos. Dissertação de Mestrado em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis, SC, Brasil.

Morris, M., & Staritz, C. (2017). Industrial upgrading and development in Lesotho’s apparel industry: global value chains, foreign direct investment, and market diversification. Oxford Development Studies, 45(3), 303-320.

Noronha Vaz, T., Galindo, P. V., Noronha Vaz, E., & Nijkamp, P. (2015). Innovative firms behind the regions: Analysis of regional innovation performance in Portugal by external logistic biplots. European Urban and Regional Studies, 22(3), 329–344.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (1997). Manual de Oslo: diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. Consultado em 13 de setembro de 2019 de: < https://www.finep.gov.br/images/apoio-e-financiamento/manualoslo.pdf>

Rodrigues, F.C.R., & Gava, R. (2016). Capacidade de apoio à inovação dos institutos federais e das universidades federais no estado de minas gerais: um estudo comparativo. Revista Eletrônica de Administração. 83(1), 26-51.

Rodriguez, A., & Rodriguez, Y. (2015). Metaphors for today’s leadership: VUCA world, millennial and “Cloud Leaders”. Journal of Management Development, 34(7), 854-866.

Santos, E.L. (2013). O discurso, o poder e as representações de Nova Iguaçu. Periferia: educação, cultura e comunicação. 5(1), 89-110.

Sapiens Parque. (2017). Documento Técnico para Tribunal de Contas do Estado de Santa Catarina. Sapiens Parque S.A. Florianópolis, SC, Brasil.

Sebrae. (2016). Painel regional: Baixada Fluminense I e II / Observatório. Rio de Janeiro, RJ. Consultado em 14 de setembro de 2019: <http://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/RJ/Anexos/SebraePainel_BaixadaFluminense.pdf>.

Seow, P. S., Pan, G., & Koh, G. (2019). Examining an experiential learning approach to prepare students for the volatile, uncertain, complex and ambiguous (VUCA) work environment. The International Journal of Management Education, 17(1), 62-76.

Silva, L. M. C. da, & Uhlmann, J. (2021). Contributing factors for the underutilization of mobility stations: the case of the "wien mobil station" in vienna. Revista Produção e Desenvolvimento, 7. https://doi.org/10.32358/rpd.2021.v7.508

Weisfeld-Spolter, S., Lawrence, E. T., & Dunn, M. W. (2019). Developing Leadership Potential for Success in a VUCA (Volatile, Unpredictable, Complex, and Ambiguous) World. In B. Smith (Ed.), Mission-Driven Approaches in Modern Business Education (pp. 20-45). Hershey, PA: IGI Global.

Williams, P. (2017). What are the challenges of introducing internal coaching in a VUCA context?. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 15(2).

Published

2022-06-15

Issue

Section

Article