Influence of systematized contents of physical education on motor coordination of children in early childhood

Authors

  • Siomara Aparecida da Silva LAMEES - Laborat´ório de Metodologia do Ensino dos Esportes, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto – UFOP
  • César Milagres da Silva LAMEES - Laborotário de Metodologia do Ensino dos Esportes, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto https://orcid.org/0000-0002-6171-511X
  • Marcella de Castro Campos Velten LAMEES - Laboratório de Metodologia do Ensino dos Esportes, Instituto Federal do Espírito Santo – Venda Nova do Imigrante, Espírito Santo, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.6063/motricidade.20098

Abstract

Motor practices should provide children the acquisition of mature patterns of fundamental skills, but currently scholar Physical Education does not appear to offer sufficient stimulation. The objective of the study was to evaluate the effect of systematized classes in preschool children's motor coordination. The coordinative level of 84 children aged four to five years was evaluated through the battery of tests KTK, before and after two distinct programs of motor practices, namely the regular Physical Education classes given by non-specialist physical education teachers (CG) and intervention based on a developmental approach (EG). We compared the scores of the KTK tests between groups for each moment; between pre- and post-tests for each group; we analyzed the effect sizes for; and run subsequent analysis stratified by sex and by age. Both groups have improved the scores in all tasks. In the post-test, EG achieved statistically higher scores in comparison to CG for only one task of KTK, but it achieved higher effect sizes in all tasks. The stratified results did differ relatively to the effect of the interventions regarding the sexes, but indicated that younger children might be particularly sensitive to those interventions. We discuss the relevance of systematized contents with organization, variability, progressive difficulty, and suitability to age range for an adequate development of motor coordination in preschoolers.

Author Biographies

Siomara Aparecida da Silva, LAMEES - Laborat´ório de Metodologia do Ensino dos Esportes, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto – UFOP

Professora adjunto II da Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP. Atua na área da Educação Física, com ênfase em Metodologia da Iniciação Esportiva, principalmente nos seguintes temas: coordenação motora, crescimento e desenvolvimento motor, jogos esportivos coletivos, processo de ensino aprendizagem com crianças

César Milagres da Silva, LAMEES - Laborotário de Metodologia do Ensino dos Esportes, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto

Acadêmico de Educação Física, experiência na área de Educação Física, com ênfase em comportamento motor, qualidade de vida e motivação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, universitários, ensino dos esportes, exergames, conteúdo, basquetebol, futebol e futsal.

Marcella de Castro Campos Velten, LAMEES - Laboratório de Metodologia do Ensino dos Esportes, Instituto Federal do Espírito Santo – Venda Nova do Imigrante, Espírito Santo, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003 e 2004), pós graduação em Treinamento Desportivo pela Universidade do Grande Rio (2009), e doutorado em Ciências do Esporte pela Universidade de Bielefeld na Alemanha. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em treinamento esportivo, educação física escolar, musculação, neurocognição e movimento. Atualmente é professora do ensino básico, técnico e tecnológico no Instituto Federal do Espírito Santo e pós doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ciências do Esporte da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia ocupacional da UFMG. 

Published

2021-03-31

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Original Article