Physical training protocols that influence the 5.000m time trial performance: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6063/motricidade.32769

Keywords:

athletes, athletic performance, exercise, resistance training, running exercise

Abstract

A review of training protocols for the 5.000m race was carried out in order to facilitate the search and comparison between the existing protocols. This study aimed to systematically review the literature on the physical training protocols applied to athletes and well-trained runners who have investigated the impacts on performance in 5,000m races and/or recognised performance parameters in this distance. This review was carried out in accordance with PRISMA guidelines. The search used PubMed, Web of Science and Scopus electronic databases. The PICOS strategy was used to define eligibility criteria. A total of 35 studies were included in the systematic review, 25 studies were selected for qualitative analysis from the databases, and 10 articles were identified during the reading of the articles selected by the main search. Selected studies had their methodological quality and risk of bias assessed by the Cochrane Risk of Bias Tool. Interval running protocols are the main potentiators for performance in the 5.000m. Among all running protocols that improved the 5,000m time trial or any of the predicted variables studied in this review, 33.33% used both interval and continuous training, 33.33% used uphill HIIT, and 13.33% used HIIT. Neuromuscular protocols showed effects mainly on running economy. Eight of the eleven neuromuscular intervention protocols showed improvement in this variable. Among all neuromuscular protocols that improved the 5,000m time trial or any of the predicted variables studied in this review, 50% applied complex training, 25% used plyometric as an intervention and 25% used strength resistance training. The coach must choose the combination of the studied protocols in order to guarantee performance improvement.

Author Biographies

Anderson Ferreira Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Ciências do Esporte

Thiago Martins Bueno, Escola de Educação Física do Exército

Bacharel em Educação Física

Leszek Antoni Szmuchrowski, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Ciências do Esporte

Míriam Raquel Meira Mainenti, Escola de Educação Física do Exército

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002) e em Fisioterapia pela Universidade Estácio de Sá (2008). Possui mestrado em Engenharia Biomédica (2005) e doutorado em Ciências (Medicina - Endocrinologia) (2009), ambos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente, é Professor Adjunto da Escola de Educação Física do Exército (EsEFEx), ministrando as disciplinas Bioquímica, Fisiologia do Exercício e Educação Física e Esporte Adaptado. Atua também como colaboradora no Programa de Pós Graduação em Biodinâmica do Movimento Humano, da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro, bem como no Programa de Pós Graduação em Ciências da Reabilitação, do Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), nas linhas de pesquisa de Equilíbrio Postural e Avaliação e Intervenção no Esporte Adaptado, respectivamente. É membro pesquisador da Academia Paralímpica Brasileira e tem experiência nas áreas de Educação Física e Fisioterapia, com ênfase em Fisiologia (Geral e do Exercício), atuando principalmente nos seguintes temas: cineantropometria de crianças e adolescentes, envelhecimento, desporto paralímpico, capacidade cardiopulmonar em esforço, controle postural, alinhamento postural e análise da composição corporal.

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Published

2024-09-30

Issue

Section

Review Article