Effects of type of tapering on anaerobic capacity in young basketball players

  • Hugo Augusto Alvares da Silva Lira Núcleo de Educação Física e Ciências do Esporte da Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão - Brasil.
  • Geraldo José Santos Oliveira Núcleo de Educação Física e Ciências do Esporte da Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão - Brasil.
  • Lilyan Carla Mendonça Vaz Núcleo de Educação Física e Ciências do Esporte da Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão - Brasil.
  • Henrique Novais Mansur Núcleo de Educação Física e Ciências do Esporte da Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão - Brasil.
  • Pedro Pinheiro Paes Neto Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Pernambuco.
  • Leonardo de Sousa Fortes Núcleo de Educação Física e Ciências do Esporte da Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão - Brasil.

Abstract

The aim of this study was to analyze the effect of the type of tapering on anaerobic capacity in male young basketball players. This was an experimental research with 12 weeks, developed with 47 basketball players, randomly divided into three groups: linear tapering (LG), tapering by step (SG) and control group (CG). All groups participated of the same planning training until the last three weeks of periodization (the tapering phase). Only the CG did not perform tapering. Anaerobic Running Speed Test was carried in the last week of each mesocycle to assess the anaerobic capacity. The findings revealed that anaerobic capacity attenuated from the competitive to tapering phase in LG (p= .01) and SG (p= .01), which was not verified for the CG (p= .29). Significant difference of anaerobic capacity was found between LG and CG (p= .01), SG and CG (p= .01) and between LG and SG (p= .04) in the tapering phase. It was concluded that the tapering strategies were efficient to maximize anaerobic capacity in young basketball players, although linear tapering strategy has been revealed the best strategy for improvement the anaerobic capacity.

Author Biography

Leonardo de Sousa Fortes, Núcleo de Educação Física e Ciências do Esporte da Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão - Brasil.
Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Mestre em Educação Física na Universidade Federal de Juiz de Fora. Doutor em Psicologia na Universidade Federal de Juiz de Fora. Atualmente é Professor Adjunto do Núcleo de Educação Física e Ciências do Esporte da Universidade Federal de Pernambuco - Centro Acadêmico de Vitória. Líder dos grupos de pesquisa "Psicologia Aplicada ao Esporte e Exercício" (CNPq) e "Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre o Alto Rendimento Esportivo" (CNPq). Consultor científico e membro associado da Confederação Brasileira de Desportos Aquáticos (CBDA). Revisor de periódicos científicos nacionais e internacionais. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Ciência da Motricidade Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: treinamento esportivo, psicologia do esporte e treinamento resistido. Ademais, tem experiência na área de Psicologia, atuando nos seguintes temas: Psicopatologia e Psicometria.
Published
2017-11-08
Section
Original Article