What pacing is used by the best swimmers in the 200m freestyle?

Authors

  • Lorraine Laurindo de Oliveira Laboratório de Atividades Aquáticas – LAQUA, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto – Ouro Preto (MG), Brazil
  • Everton Rocha Soares Laboratório de Atividades Aquáticas – LAQUA, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto – Ouro Preto (MG), Brazil https://orcid.org/0000-0002-7765-5828
  • Géssyca Tolomeu de Oliveira Grupo de Pesquisa em Fisiologia e Desempenho Humano, Universidade Federal de Juiz de Fora – Juiz de Fora (MG), Brazil https://orcid.org/0000-0002-5953-1936
  • Renato Melo Ferreira Laboratório de Atividades Aquáticas – LAQUA, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto – Ouro Preto (MG), Brazil https://orcid.org/0000-0003-0944-6730

DOI:

https://doi.org/10.6063/motricidade.27905

Keywords:

Pacing, Swimming, Performance

Abstract

We examine the pacing strategies of elite swimmers of the 200m freestyle from six long courses World Championships and three editions of the Olympic Games. The entries, partials, and total race times of the finalist swimmers were analyzed. The results showed that the 1st lap is the one with the most significant difference, both for males (0.0008) and females (<0.0001), justified by the push-off against a solid (block). In addition, athletes perform their strategies assuming a negative correlation in the 1st half of the race and a positive correlation in the 2nd half. Also, the winner´s time difference percentage was below compared with the median of total race time, where the Transition a (difference between 1st to 2nd and 3rd places, and the difference of 3rd place to other athletes) is faster in the 2nd half of the race by +3.23% for men and +2.50% for women. It is concluded that the 1st lap presents better reciprocity to the final time. The winners are faster than the median in the 2nd half of the race. Still, the % Time becomes an option, related to the possibility of using the pacing of different athletes, as an option for coaches and athletes.

Author Biographies

Lorraine Laurindo de Oliveira, Laboratório de Atividades Aquáticas – LAQUA, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto – Ouro Preto (MG), Brazil

Discente do curso de Educação Física e membro do Grupo de Pesquisa em Atividades Aquáticas,  Ouro Preto, MG, Brazil.

Everton Rocha Soares, Laboratório de Atividades Aquáticas – LAQUA, Escola de Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto – Ouro Preto (MG), Brazil

Professor do curso de Educação Física e membro do Grupo de Pesquisa em Atividades Aquáticas,  Ouro Preto, MG, Brazil.

Géssyca Tolomeu de Oliveira, Grupo de Pesquisa em Fisiologia e Desempenho Humano, Universidade Federal de Juiz de Fora – Juiz de Fora (MG), Brazil

Membro do Grupo de Pesquisa em Atividades Aquáticas,  Ouro Preto, MG, Brazil e do Grupo de Pesquisa em Fisiologia e Desempenho Humano, Juiz de Fora, MG, Brazil

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Published

2023-03-30

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