Analysis of fluency, space, weight and time in the walking of the Physical Education teacher during classes
DOI:
https://doi.org/10.6063/motricidade.12893Resumo
This study analyzed the pedagogical intentionality expressed in the teacher’s walk in physical education classes. The data collection was carried out during seven months of direct observation of teachers with different past teaching experience (5 years, more than 10 years and more than 20 years), different genders, different schools and different class situations. In a descriptive and qualitative research, the Laban Movement Analysis was used to describe the walk of teachers in its expressive qualities, comprising the combination of four factors (fluency, space, weight and time) as well as the Pedagogy of Corporeality to analyze the creation of educational movement. During the identification of the three conditions during class (conducting, organizing and enforcing), it was observed that only in the vigorous way of walking to enforce the students, a greater variability in the combination of factors was present. The older group of teachers demonstrated the incorporation of knowledge experience in an integrative pedagogical intentionality.Downloads
Publicado
2017-09-01
Edição
Secção
Artigos Originais
Licença
Os autores dos manuscritos submetidos para publicação deverão ceder, a título integral e permanente, os direitos de autor (copyright) à revista Motricidade e às Edições Desafio Singular. A cedência de direitos de autor permite a publicação e divulgação do artigo em formato impresso ou eletrónico e entrará em vigor a partir da data de aceitação do manuscrito. Os autores concedem, ainda, os direitos para a revista Motricidade utilizar e explorar o respetivo artigo, nomeadamente para licenciar, ceder ou vender o seu conteúdo a bases de resumos/indexação ou outras entidades.
Nos termos da licença “Creative Commons”, os autores poderão reproduzir um número razoável de exemplares para uso pessoal ou profissional, mas sem fins comerciais. Nos termos da licença SHERPA/RoMEO, os autores poderão, ainda, disponibilizar/arquivar uma cópia digital final (versão postprint) do artigo no seu website ou no repositório científico da sua instituição.