Clarifying the influence of sport education on basic psychological need satisfaction in high school students
DOI:
https://doi.org/10.6063/motricidade.13318Resumo
Based on Self-Determination Theory, this research aimed to examine la influence of Sport Education on basic psychological need satisfaction in the sport teaching-learning process that takes place in Physical Education. The participants were 44 high school students (22 men and 22 women; Mage= 16.32, SDage= 0.57) and 2 Physical Education pre-service teachers. The design was a quasi-experimental study with, a priori, non-equivalent control group using pre- and post- intervention measures and intra- and inter- analyses. The intervention consisted of 12 basketball sessions both for the experimental group (n = 22), which developed Sport Education, and for the control group (n = 22), which developed the traditional teaching. The results showed that Sport Education significantly improved the levels of autonomy, competence and relatedness need satisfaction in the inter-group analysis and in the intra-group analysis. In its conclusion, the suitability of Sport Education to contribute developing students’ basic psychological need satisfaction in the sport teaching-learning process in Physical Education was indicated.
Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
Os autores dos manuscritos submetidos para publicação deverão ceder, a título integral e permanente, os direitos de autor (copyright) à revista Motricidade e às Edições Desafio Singular. A cedência de direitos de autor permite a publicação e divulgação do artigo em formato impresso ou eletrónico e entrará em vigor a partir da data de aceitação do manuscrito. Os autores concedem, ainda, os direitos para a revista Motricidade utilizar e explorar o respetivo artigo, nomeadamente para licenciar, ceder ou vender o seu conteúdo a bases de resumos/indexação ou outras entidades.
Nos termos da licença “Creative Commons”, os autores poderão reproduzir um número razoável de exemplares para uso pessoal ou profissional, mas sem fins comerciais. Nos termos da licença SHERPA/RoMEO, os autores poderão, ainda, disponibilizar/arquivar uma cópia digital final (versão postprint) do artigo no seu website ou no repositório científico da sua instituição.