Practices in clinical teaching: sharing actions for teaching in primary health care
DOI:
https://doi.org/10.12707/RV20080Keywords:
education, higher, education, nursing, primary health care, community of practiceAbstract
Background: Teaching in primary health care is complex, and the community of practice (COP) can be a place of pedagogical training for nurse tutors and nurse teachers.
Objective: To describe the actions identified by nurse tutors and nurse teachers of a COP in primary care teaching.
Methodology: Qualitative participatory action research carried out with 13 primary care nurse tutors and nurse teachers using focus groups. Data analysis used the Atlas Ti 8 software program, following Bardin’s content analysis approach.
Results: Three categories emerged: Nurse teachers’ actions for the qualification of nursing education in Primary Health Care; Nurse tutors’ actions for the qualification of nursing education in Primary Health Care; and Education and Health Institutions’ actions for the qualification of teaching practices in Primary Health Care.
Conclusion: The participants established a COP because they shared common interests, which led to the commitment to defining actions in primary health care teaching.
Downloads
References
Andrade, S. R., Boehs, A. E., Coelho, B., Scmitt, I. M., & Boehs, C. G. (2014). Relacionamento inter organizacional na integração ensino-serviço de enfermagem na atenção primária à saúde. Revista Brasileira de Enfermagem 67(4), 520-527.https://doi.org/10.1590/0034-7167.2014670404
Backes, V. M., Menegaz, J. C., Miranda, F. A., Santos, L. M., Cunha, A. P., & Patrício, S. S. (2017). Lee Shulman: Contribuições para a investigação da formação docente em enfermagem e saúde. Texto & Contexto Enfermagem, 26(4), 1-9. https://doi.org/10.1590/0104-07072017001080017
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (70ª ed). Lisboa, Portugal:Persona.
Brehmer, L. C., & Ramos, F. R. (2017). Experiências do programa de reorientação da formação profissional na enfermagem: Avanços e desafios. Texto & Contexto Enfermagem, 26(2), 1-8. https://doi.org/10.1590/0104-07072017003100015
Diogo, P., Rodrigues, J., Sousa, O. L., Martins, H., & Fernandes, N. (2016). Supervisão de estudantes em ensino clínico: Correlação entre desenvolvimento de competências emocionais e função de suporte. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saude Mental, (nº esp.4), 115-122. http://dx.doi.org/10.19131/rpesm.0150
Herold, F. (2019). Shulman, or Shulman and Shulman? How communities and contexts affect the development of pre-service teachers’ subject knowledge. Teacher Development, 23(4), 488-505. https://doi.org/10.1080/13664530.2019.1637773
Hita, N. H., Mancebo, C. A., Jiménez, L. V., & Otero, D. P. (2018). El foro de discusión como herramienta docente em prácticas tuteladas del grado em enfermería. Revista de Enfermagem Referencia, 4(17), 131-142. https://doi.org/10.12707/RIV17101
Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde. (2004). Aprender SUS: O SUS e os cursos de graduacao da area da saude. Brasília, Brasil: Autor. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cartilha_aprender_sus.pdf
Ministério da Saúde. (2004). Portaria ministerial no 198, de 13 de fevereiro de 2004. Brasília, Brasil: Autor. https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/1832.pdf
Ministério da Saúde. (2017). Portaria ministerial no 2.436, de 21 de setembro de 2017. Brasília, Brasil: Autor. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html
Moya, J. L., Borrasc, B. J., & Menegaz, J. C. (2018). A formalização do conhecimento profissional no currículo. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educacao, 13(2), 588-603. https://doi.org/10.21723/riaee.v13.n2.2018.11323
Pinto, T. R., & Cyrino, E. G. (2015). Com a palavra, o trabalhador da atenção primária à saúde: Potencialidades e desafios nas práticas educacionais. Interface, 19(sup. 1), 765-777. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0991
Rostelatto, M. T., & Dallacosta, F. M. (2018). Vivências do acadêmico de enfermagem durante o estágio com supervisão direta. Enfermagem em Foco, 9(4), 34-38. https://pdfs.semanticscholar.org/ba12/7aeb807b7c7ff8c2a37ea233104ca26460ce.pdf
Sales, P. R., Marin, M. J., & Filho, C. R. (2015). Integração academia-serviço na formação de enfermeiros em um hospital de ensino. Trabalho Educacao e Saude, 13(3), 675-693. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00057
Shing, L. C., Saat, R. M., & Loke, S. H. (2015). The knowledge of teaching- pedagogical content knowledge. The Malasyan Online Journal of Educational Science, 3(3), 40-55. https://mojes.um.edu.my/article/view/12781/8206
Shulman, L. S. (2005). Conocimiento y enseñanza: Fundamentos de la nueva reforma. Profesorado: Revista de Curriculum y Formacion del Professorado, 9(2), 1-30. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42675
Silva, F. A., Costa, N. M., Lampert, J. B., & Alves, R. (2018). Papel docente no fortalecimento das políticas de integração ensino--serviço-comunidade: Contexto das escolas médicas brasileiras. Interface 22(1), 1411-1423. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0062
Wenger, E. (2011). Comunidades de práctica: Aprendizaje, significado e identidade (2ª ed.). Barcelona, España: Paidós Ibérica.
Zarpelon, L. F., Terencio, M. L., & Batista, N. A. (2018). Integração ensino-serviço no contexto as escolas médicas brasileiras: Revisão integrativa. Ciencia e Saude Coletiva, 23(12), 4241-4248. https://doi.org/10.1590/1413-812320182312.32132016