Components of a computerized best practice guide for nursing simulation: Qualitative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12707/RVI24.81.36977

Keywords:

simulation, nursing, nursing education, good practice guide, software

Abstract

Background: Simulation is recognized as a teaching strategy that allows connecting theoretical knowledge and the reality of care delivery, thus contributing to the development of certain skills in the teaching/learning process. The Good Practice Guides, in the context of training health professionals, allow for the guidance and support of simulated practices during the learning process of nursing students.

Objective: Identify the components of a computerized Best Practice Guide for simulation in nursing.

Methodology: This is a qualitative study using a Focus Group as data collection method, with recourse to an expert panel composed of six teachers from a Higher School of Health in the Northern Region of Portugal.

Results: Four components were identified, materials, access levels, scenario, and evaluation.

Conclusion: The identified components are fundamental for the construction of a Computerized Good Practice Guide for Simulation with an impact on the standardization of the entire structure and dynamics of learning in nursing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, A. (2019). Sistema reconfigurável de realidade virtual para simulação [Dissertação de mestrado, Universidade do Minho]. Repositório Institucional da Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/68553

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Cabral, M. (2019). A utilização da taxonomia de Bloom no processo de ensino- aprendizado para alunos do ensino superior. Revista Eletrónica Calafiori, 3(1), 32-38. https://pt.scribd.com/document/637097208/37-Texto-do-artigo-86-2-10-20191128

Chugh, R., Turnbull, D., Cowling, M. A., Vanderburg, R., & Vanderburg, M. A. (2023). Implementing educational technology in Higher Education Institutions: A review of technologies, stakeholder perceptions, frameworks and metrics. Education and Information Technologies, 28, 16403–16429. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11846-x

Elendu, C., Amaechi, D., Okatta, A., Amaechi, E., Elendu, T., Ezeh, C., & Elendu, I. (2024). The impact of simulation-based training in medical education: A review. Medicine, 103(27), e38813. https://doi.org.10.1097/MD.0000000000038813

Gómez, M., Becerril, L., Oyola, M., Pineda, M., & Diaz, L. (2019). O pensamento crítico-reflexivo nos currículos de enfermagem. Revista Latino Americana de Enfermagem, 27, e3173. https://doi.org.10.1590/1518-8345.2861.3173

Díaz-Guio, D., Ríos-Barrientos, E., Santíllan-Roldan, P., Mora-Martinez, S., Diaz-Gomes, A., Martinez-Elizondo, J., Barrientos-Aguiñaga, A., Arroyo-Romero, M. N., Ricardo-Zapata, A., & Rodríguez-Morales, A. (2021). Online-synchronized clinical simulation: An efficient teaching-learning option for the COVID-19 pandemic time and: Beyond. Advances and Simulation, 6(30), 1-9. https://doi.org.10.1186/s41077-021-00183-z

International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning Standards Committee. (2021). Healthcare simulation standards of best practice. Clinical Simulation in Nursing, 58, 66. https://doi.org.10.1016/j.ecns.2021.08.018

Júnior, J. P. (2022). Vie´s de desejabilidade social na pesquisa qualitativa em saúde. Revista de Saúde Pública, 56, 101. https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2022056004164

Kaneko, R., & Lopes, M. (2019). Cenário em simulação realística em saúde: O que é relevante para a sua elaboração? Revista da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, 53, e03453. https://doi.org.10.1590/S1980-220X2018015703453

Mantovani, M., Felix, J., Boostel, R., Silva, A., Morera, J., & Major, C. (2019). Avaliação do debriefing na simulação clínica em enfermagem: Um estudo transversal. Revista Brasileira de Enfermagem, 72(3), 825-831. https://doi.org.10.1590/0034-7167-2018-0103

Mota, L., Monteiro, C., Pacheco, C., Francisca, M., Amador, R., & Oliveira, T. (2021). Fatores que influenciam a prática simulada na formação em enfermagem: Scoping review. Revista Millenium, 2(16), 57-63. https://doi.org.10.29352/mill0216.24976

Nascimento, J., Costa, A., Sangiovani, J., Silva, T., Regino, D., & Dalri, M. (2020). Pré-simulação, pré-briefing ou briefing na simulação em enfermagem: Quais as diferenças? Revista Eletrónica de Enfermagem, 22, 1-10. https://doi.org.10.5216/ree.v22.60171

Nascimento, J., Siqueira, T., Oliveira, J., Alves, M., Regino, D., & Dalri, M. (2021). Desenvolvimento de competência clínica em enfermagem na simuação: Perspetiva da taxonomia de Bloom. Revista Brasileira de Enfermagem, 74(1), e20200135. https://doi.org.10.1590/0034-7167-2020-0135

Silva, G. O., Fonseca, L. M., Siqueira, K. M., Góes, F. D., Ribeiro, L. M., & Aredes, N. D. (2023). The simulation design in health and nursing: A scoping review. Nursing Open, 10(4), 1966–1984. https://doi.org/10.1002/nop2.1466

Padilha, J., Machado, P., Ramos, J., & Costa, P. (2019). Clinical virtual simulation in nursing education: Randomized controlled trial. Journal of Medical Internet Research, 21(3), e11529. https://doi.org.10.2196/11529

Padilha, J. M., Rosa, J. L., & Cunha, D. J. (2022). Gamification in healthcare education: Demystifying a trend. In O. Bernardes, V. Amorim & A. C. Moreira (Eds.), Handbook of research on the influence and effectiveness of gamification in education (pp. 46-62). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-4287-6

Padilha, J., Costa, P., Sousa, P., & Ferreira, A. (2024). Clinical virtual simulation: Predictors of user acceptance in nursing education. BMC Medical Education, 24(1), 299. https://doi.org/10.1186/s12909-024-05154-2

Pissaia, L., Costa, A., Moreschi, C., Rempel, C., Carreno, I., & Granada, D. (2018). Impacto de tecnologias na implementação da sistematização da assistência de enfermagem hospitalar: Uma revisão integrativa. Revista de Epidemiologia e Controle de Infecção, 8(1), 92-100. https://doi.org.10.17058/reci.v1i1.8953

Schuelter, P., Tourinho, F., Santos, V., Fermo, V., & Barbosa, S. (2021). Gestão em simulação clíncia: Uma proposta de boas práticas e otimização dos processos. Revista Brasileira de Enfermagem, 74(suppl.6), e20200515. https://doi.org.10.1590/0034-7167-2020-0515

Vilarinho, J., Felix, J., Kalinke, L., Mazzo, A., Neto, F., Boostel, R., Silva, N. O., & Fontoura, A. (2020). Validação psicométrica do instrumento Creighton para avaliação de competências clínicas em simulação. Acta Paulista de Enfermagem, 33, 1-8. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2020AO03146

Published

2024-12-27

How to Cite

Mota, L. A. N., Monteiro, C. A. R., Pacheco, C. S., Silva, M. F. P., Silva, R. A., & Oliveira, T. R. (2024). Components of a computerized best practice guide for nursing simulation: Qualitative study. Journal of Nursing Referência, 6(3), 1–8. https://doi.org/10.12707/RVI24.81.36977

Issue

Section

Research Articles