Preferential approaches to teaching

a study with teachers of the nursing course

Authors

  • Júlia Santos Doutoranda em Enfermagem no Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa
  • Amélia Simões Figueiredo Professora Auxiliar do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa. Centro de Investigação Interdisciplinar em Saúde

DOI:

https://doi.org/10.48492/servir021-2.24490

Keywords:

approaches to teaching, student, teacher, nursing

Abstract

The adoption of student-centered approaches to teaching promotes the involvement, critical thinking and reflection of higher education students.

Aims: To know the sociodemographic and Professional profile of Nursing teachers; to identify the Preferential Approaches to Teaching within the Nursing Curricular Units, during the four years of formation; to identify differences in the responses to the Inventory on Approaches to Teaching in function of the sociodemographic and Professional characterization of teachers.

Methodology: The Approach to Teaching Inventory, Portuguese version, and the Sociodemographic and Professional Characterization Questionnaire were used.

Results: There is a predominance of the female gender and age between 51 and 60 years. The majority of teachers have a preferential approach to teaching that aims to achieve Conceptual Change Focused on the Student, especially those younger than 50 years. At the same time, the teachers who teach theoretical-practical classes are the ones that approach least to the approaches to Teaching- Focused Information Transmission in relation to those who do not teach them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chaleta, M. E. (2011). Tutoria de Acompanhamento (Docentes). Évora: GPSA.

Fernandes, D. et al. (2012). Uma Avaliação dos Processos de Aprendizagem, Ensino e Avaliação Numa Escola Superior de Enfermagem. Lisboa: Universidade de Lisboa.

Festas, M. I. (2015). A aprendizagem contextualizada: análise. Educ. Pesqui., 41, São Paulo, pp. 713-728. Acedido a 13 março 2018 em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201507128518.

Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.

Chaleta, E. & Grácio, L. (2016). Concepções e abordagens: duas dimensões do aprender no Ensino Superior, pp. 223-250. In: Sobrinho, M.; Ennafaa, R. & Chaleta, E. La educación superior, el estudiantado y la cultura universitaria. Valencia: Editorial Neopatria, C.B, pp. 223-250.

Entwistle, N. (2009). Teaching for Understanding at University. Deep Approaches and distinctive Ways of Thinking. United Kingdon: Palgrave and Macmillan.

Entwistle, N. (2000). Approaches to studying and levels of understanding: the influences of teaching and assessment. In: J. Smart (Ed). Higher Education: Handbook of Theory and Research. Edinburgh: Scottish Academic Press, XV, pp.156-218.

Kember, D. & Kwan, K. (2000). Lecturers’ approaches to teaching and their relationship to conceptions of good teaching. Instructional Science, 28, pp. 469-490. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1026569608656. Acedido em 26 fevereiro 2018.

Trigwell, K. & Prosser, M. (1996). Congruence between intention and strategy in university science teachers’ approaches to teaching. Higher Education, 32(1), pp. 77-87.

Prosser, M., Trigwell, K., & Taylor, P. (1994). A Phenomenographic study of academics’ conception of science learning and teaching. Learning and Instruction, 4, pp. 217-231.

Trigwell, K; Prosser, M. & Ginns, P. (2005). Phenomenographic Pedagogy and a revised Approach to Teaching Inventory. Higher Education Research and Development, 24(4), pp. 349-360.

Franco, M. A. (2015). Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., 41(3), São Paulo, pp. 601-614. Acedido a 13 março 2018 em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201507140384.

Morais, A. M. (2013). O processo de Bolonha e a avaliação das aprendizagens: um estudo de práticas em mudança. Tese de Doutoramento. Braga: Universidade do Minho.

Borralho, A. et al. (2013). Caracterização do Ensino, da Avaliação e Aprendizagens numa Universidade Portuguesa: Um estudo na Área Científica da Saúde. In: Membiela, P.; Casado, N. & Cebreiros, M. I. (Eds.). Investigaciones en el contexto universitario actual. Ourense: Educación Editora, pp. 299-303. Acedido a 26 fevereiro 2018 em: http://hdl.handle.net/10174/17725 .

Lopes, B. S. (2013). Abordagens ao Ensino e Práticas de Questionamento no Ensino Superior. Tese de Doutoramento. Aveiro: Universidade de Aveiro.

Chaves, M. (2017). Perceção da autoeficácia individual e coletiva dos docentes: contributo para a compreensão das boas práticas pedagógicas no ensino da enfermagem. Tese de Doutoramento. Coimbra: Universidade de Coimbra.

Figueiredo, A. S. (2014). Missionários, Conservadores e Visionários: Modos de ser Professor. Lisboa: Universidade Católica Editora.

Gonçalves, C. A. (2012). Conhecimento profissional e profissionalidade docente em enfermagem. O contributo do pensamento docente. Tese de Doutoramento. Lisboa: Universidade de Lisboa.

Huberman, M. (2000). O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A. (Org.). Vidas de professores (2ª ed.). Porto: Porto Editora, pp.31-61.

Blackburn, G. (2015). Innovative eLearning: Technology Shaping Contemporary Problem Based Learning: A Cross-Case Analysis. Journal of University Teaching & Learning Practice, 12(2), pp. 1-17.

Torres, M. F. (2012). Modos de trabalho pedagógico e de Avaliação da aprendizagem no ensino superior - um estudo na Universidade do Porto. Tese de Doutoramento. Porto: Universidade do Porto.

Marbach-Ad, G. et al. (2014). Science Teaching Beliefs and Reported Approaches Within a Research University: Perspectives from Faculty, Graduate Students, and Undergraduates. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 26(2), pp. 232–250.

Published

2019-12-31

How to Cite

Santos, J., & Figueiredo, A. S. . (2019). Preferential approaches to teaching: a study with teachers of the nursing course. Servir, 60(1-2), 23–29. https://doi.org/10.48492/servir021-2.24490

Issue

Section

Artigos