Journalistic tools in education: an online radio for young people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7458/SPP2017846102

Keywords:

Jornalismo, educação para os media, rádio, jovens, online

Abstract

The relationship between journalism and education remains in a yet weakly explored camp, although journalism can embody a pedagogical tool, oriented to the practice of journalistic concepts and techniques. In this article, we explore a case-study of an online radio developed with youth communities, using participant observation, interviews and focus groups conducted in the scope of the project RadioActive Europe (2013-14). We argue that these young participants take similar roles in daily life and particularly in school to those used in contexts of radio participation. Learning through action, however, implies long lasting intervention processes so that the transposal of roles taken up in the project may be more perennial, dynamic and fluid in the personal life processes.

Author Biographies

Maria José Brites, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade e Universidade Lusófona do Porto

Maria José Brites é Professora Auxiliar na ULP – Universidade Lusófona do Porto e investigadora de pós-doutoramento em Ciências da Comunicação no CECS – Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, na Universidade do Minho, com financiamento da FCT (SFRH/BPD/92204/2013). Coordenou em Portugal o projeto RadioActive Europe (531245-LLP-1-2012-1-UK-KA3-KA3). Concluiu o doutoramento em Ciências da Comunicação, na Universidade Nova de Lisboa, em 2013. 

Sílvio Correia Santos, Centro de Investigação Media e Jornalismo, Universidade de Coimbra

Professor Auxiliar convidado da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Doutorado em Ciências da Comunicação, tem-se especializado nas áreas da rádio, serviço público e multimédia.

Ana Jorge, Centro de Investigação Media e Jornalismo, Centro de Estudos de Comunicação e Cultura/Universidade Católica Portuguesa

Professora Auxiliar Convidada na Universidade Católica Portuguesa, doutorada e licenciada em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa, onde realizou investigação de pós-doutoramento (2013-15).

Daniel Catalão, Universidade do Porto e Universidade Lusófona do Porto

Doutorando em  “Media Digitais” na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto. É professor de Computação Multimedia e Interatividade e de Técnicas de Expressão Radiofónica na Universidade Lusófona do Porto e Jornalista/Apresentador na RTP.

Published

2017-03-31

Issue

Section

Artigos