Online culture in Coimbra and Groningen

Authors

  • Liliana Moreira University of Coimbra
  • Rui Machado Gomes University of Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.57883/thij6(1)2016.30284

Keywords:

Medium-sized cities, Tourism, Cultural practices, Publics

Abstract

Based on the identification of two European medium-sized cities, located in a central country and in a semi-peripheral country, respectively Groningen in the Netherlands and Coimbra in Portugal, we aim to know the structure and density of the cultural offer of both cities under the tourism framework and thus discuss the attractiveness of cultivated public. The online cultural agendas were identified as the main subject of study in a predominantly qualitative approach, an intensive observation, throughout the year 2012, under a comparative strategy. Cultural activities while registration units were subjected to a content analysis, using a scale that identifies its typologies of leisure practices and the logic of cultural reception of the objects. The density of the cultural offer in Coimbra is weak, heterogeneous and subject to local policies. In Groningen the cultural offer is more homogeneous and dynamics.

References

Bellack, A. (1984). Research methods in clinical psychology. Oxford: Pergamon Press.

Costa, P. (2007). A cultura em lisboa. Competitividade e Desenvolvimento Territorial. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais.

Byrnes, W. (2003). Management and the arts. London: Focal Press.

Câmara Municipal de Coimbra (2012) [em linha]. Agenda Cultural de Coimbra Web site. Acedido Janeiro - Dezembro 1, 2012, em http://www.cmcoimbra.pt/

index.php?option=com_content&task=view&id=1475&Itemid=208.

D’Épinay, L. et al. (1983). Temps libre: Culture de masses et cultures de classes aujourd’hui. Lausanne: Pierre-Marcel Fabre.

Di Maggio, P. (1987). Classification in arts. American Sociological Review, 52(4), 440-455.

Essed, P. & Trienekens, S. (2008). Who wants to feel white?’ Race, Dutch culture and contested identities. Ethical and Racial Studies, 31, 52-72.

Featherstone, M. (1991). Consumer culture and postmodernism. Londres: Sage.

Ferreira, C. (2002). Intermediação cultural e grandes eventos. Notas para um programa de investigação sobre a difusão das culturas urbanas. Oficina do CES (167) Coimbra: Centro de Estudos Sociais.

Fortuna, C. & Peixoto, P. (2002). A recriação e reprodução de representações no processo de transformação das paisagens urbanas de algumas cidades portuguesas. In Fortuna & Santos Silva (Eds.), Projecto e circunstância: Culturas urbanas em Portugal (pp. 17-63). Porto: Edições Afrontamento.

Fortuna, C.; Ferreira, C.; Santos, H.; Abreu, P. & Peixoto, P. (2003). A reinvenção da cidade. Relatório do projecto de investigação: Intermediários culturais, espaço público e cultura urbana: um estudo sobre a influência dos circuitos culturais globais em algumas cidades portuguesas (pp. 185-277). Coimbra: Centro de Estudos Sociais- Núcleo de Estudos sobre Cidades e Culturas Urbanas.

Gomes, R.M. (2007). Os lazeres e as práticas culturais: da ética do trabalho à estética do consumo. In Gomes (Ed.), Olhares sobre o lazer (pp. 11-23). Coimbra: Centro de Estudos Biocinéticos.

Groningeruitburo (2012) [em linha]. Events in Groningen Website. Acedido Janeiro - Dezembro 1, 2012, http://www.groningeruitburo.nl/events/search?

page=2&period=THISMONTH&periodStart=&periodEnd=.

Jauss, H. R. (1978). Petit apologie de l’experience esthétique. In Jauss (Ed.), Pour une esthétique de la recéption (pp. 25-43). Paris: Gallimard.

Kolb, B. (2013). Marketing for cultural organizations: New strategies for attracting audiences. New York: Routledge.

Lima dos Santos, M. L. & Pais, J. M. (2010). Novos trilhos culturais. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais.

Lopes, J. T. (2000). A cidade e a cultura: Um estudo sobre as práticas culturais urbanas. Porto: Edições Afrontamento.

Lopes, J. T. (2000a). Em busca de um lugar no mapa – Reflexões sobre as políticas culturais em cidades de pequena dimensão. Sociologia, problemas e práticas, 34, 81-116.

Lopes, J. T. (2004). Experiência estética e formação de públicos. In Gomes (Ed.), Os públicos da cultura (pp. 43-54). Lisboa: Observatório da Actividades Culturais.

Marques da Costa, E. (2002). Cidades médias: Contributos para a sua definição. Finisterra, XXXVII, 74, 101-128.

Masser, I.; Svidén, O. & Wegener, M. (1994). What new heritage for which new Europe? In Ashworth & Larkham (Eds.), Building a new heritage (pp. 31-46). New York: Routledge.

Mattoso, J. (1991). Portugal: Racionalidade e afecto. Via Latina. Coimbra: D.G.A.A.C, 7-9.

Pais, J. M. (1989). Juventude Portuguesa. Situações, problemas, aspirações - A convivialidade e a relação com os outros. Lisboa: Instituto da Juventude e Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.

Pinto, J. M. (1994). Uma reflexão sobre políticas culturais. Dinâmicas culturais, cidadania e desenvolvimento Actas do Encontro de Vila do Conde. Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia, 767-792.

Peixoto, P. (2000). Gestão estratégica das imagens das cidades: Análise de mensagens promocionais e de estratégias de marketing urbano. Revista Crítica de Ciências Sociais, 56, 99 - 122.

Quivy, R. & Campenhoudt, L. (1992). Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva.

Richard, A. & Kern R. (1996). Changing highbrow taste: From snob to omnivore American Sociological Review, 61(5), 900-907.

Richards, G. (2000). The European cultural capital event: Strategic weapon in the cultural arms race? Cultural Policy, 6(2), 159-181.

Santos Silva, A. (2002). A dinâmica cultural das cidades médias: Uma sondagem do lado da oferta. In Fortuna & Santos Silva (Eds.), Projecto e circunstância: Culturas urbanas em Portugal (pp. 65-107). Porto: Edições Afrontamento.

Santos, H., & Abreu, P. (2002). Hierarquias, fronteiras e espaços: O(s) lugar(es) das produções intermédias. In Fortuna & Santos Silva (Eds.), Projecto e circunstância: Culturas urbanas em Portugal (pp. 109-161). Porto: Edições Afrontamento.

Toerism Groningen (2012). [em linha]. About Groningen city Website. Acedido Outubro 1, 2012, em http://toerisme.groningen.nl/en/about-groningen/city-of-groningen.

Turismo de Coimbra (2012) [em linha]. Sobre a cidade de Coimbra We site. Acedido a Outubro 1, 2012, em http://www.turismodecoimbra.pt/pt/sobre-a-cidade/coimbra.html.

Verkuyten, M. & Thijs, J. (2002). Multiculturalism among minority and majority adolescents in Netherlands. International Journal of Intercultural Relations, 26, 91-108.

Published

2023-06-13

How to Cite

Moreira, L., & Machado Gomes, R. (2023). Online culture in Coimbra and Groningen. Tourism and Hospitality International Journal, 6(1), 55–73. https://doi.org/10.57883/thij6(1)2016.30284