The HERITAGE GAME project. Challenges for heritage and its communities

Authors

  • Célio Gonçalo Marques Instituto Politécnico de Tomar http://orcid.org/0000-0002-1503-0363
  • Lígia Mateus TECHN&ART – Centro de Tecnologia, Restauro e Valorização das Artes, Instituto Politécnico de Tomar https://orcid.org/0000-0002-0236-986X
  • João Paulo Pedro TECHN&ART – Centro de Tecnologia, Restauro e Valorização das Artes, Instituto Politécnico de Tomar
  • Ânia Chasqueira TECHN&ART – Centro de Tecnologia, Restauro e Valorização das Artes, Instituto Politécnico de Tomar

DOI:

https://doi.org/10.25746/ruiips.v11.i4.34079

Keywords:

Enhancement, Cultural Heritage, Local community, low-density area, gamification

Abstract

The work presented emphasizes the importance of cultural heritage in shaping the identity of communities and highlights the vital need for these very communities to be actively involved in heritage safeguard, particularly in areas of low population density. This involvement has the capacity to strengthen social ties, promote intergenerational understanding and contribute to the oral transmission of knowledge. The paper focuses on the HERITAGE GAME project, an Erasmus+ initiative led by the Polytechnic Institute of Tomar and composed of six European universities, starting in October 2023 and ending in September 2026. The project proposes gamification as an innovative strategy applied to heritage in low-density areas. The four specific objectives of the project are to promote community and civic engagement, to create an operational framework and gamification tools, to foster partnerships and mutual learning, and to disseminate the benefits of gamification in heritage. HERITAGE GAME uses an action research methodology divided into three phases: the collection of case studies of community-based projects, the analysis, comparative study and development of a valorisation model, and finally the implementation in the different territories. The target groups identified include communities in low density areas, university students, the academic community and heritage professionals. The expected outcomes include scientific publications, the creation of a reusable gamification model, the development of a mobile application using gamification and the establishment of community relationships in the partner countries. Although at an early stage of development, HERITAGE GAME stands out as an innovative project both for its focus on community-based heritage practice and for its exploration of the potential of gamification as a tool for community-based heritage work. In the face of technological, social, and post-pandemic changes, the project aims to shift the cultural paradigm and promote a more inclusive and democratic approach to heritage conservation.

Author Biography

Célio Gonçalo Marques, Instituto Politécnico de Tomar

Célio Gonçalo Marques é Professor da Unidade Departamental de Tecnologias de Informação e Comunicação do Instituto Politécnico de Tomar, exercendo também as funções de Presidente do Conselho Técnico Científico da Escola Superior de Gestão e de Vice-Director do Centro de eLearning do Instituto Politécnico de Tomar. 

 

Possui licenciatura em Informática e Gestão, mestrado em Comunicação Educacional Multimédia, pós-graduação em Técnicas e Contextos de e-Learning e doutoramento em Ciências da Educação, área de Tecnologia Educativa.

 

Colaborou com o Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (Universidade de Lisboa) e com a Universidade Lusíada de Lisboa na lecionação de várias unidades curriculares de mestrado, tendo também sido convidado para lecionar no Instituto Superior de Educação da Universidade de Cabo Verde. 

 

Esteve envolvido em projetos relacionados com a informática na educação e prestou consultoria informática a várias empresas. Em termos internacionais esteve em missões de ensino na Universidade de Yasar (Turquia), na Universidade de Vilnius (Lituânia), na Eszterházy Károly University of Applied Sciences (Hungria), na Bialystok University of Technology (Polónia), na Opole University of Technology (Polónia) e na Valahia University of Târgoviște (Roménia), e é membro do comité editorial das revistas científicas: International Journal of Technology and Human Interaction; Journal of Education and Training Studies; Electronic Learning, Information and Communication: Theory and Practice; Journal of Education.

 

É autor de diversas publicações nacionais e internacionais, entre elas, o livro “Os Hipermédia no Ensino Superior” e tem estado na organização de vários eventos científicos, entre eles, o “Encontro sobre Jogos e Mobile Learning” (Universidade de Coimbra, 2012, 2014 e 2016) e o “Encontro sobre Web 2.0” (Universidade do Minho, 2008) dos quais resultaram os livros “Apps para Dispositivos Móveis. Manual para professores, Formadores e Bibliotecários” e “Manual de Ferramentas da Web 2.0 para Professores” editados pelo Ministério da Educação.

 

É também investigador do Centro de Administração e Políticas Públicas da Universidade de Lisboa e do Laboratório de Tecnologia Educativa da Universidade de Coimbra.

Published

2023-12-31

How to Cite

Marques, C. G., Mateus, L., Pedro, J. P. ., & Chasqueira, Ânia . (2023). The HERITAGE GAME project. Challenges for heritage and its communities. Revista Da UI_IPSantarém, 11(4), 119–127. https://doi.org/10.25746/ruiips.v11.i4.34079