The role of new technologies in education for sustainable consumption: topics for civic and multidisciplinary consumer education

Authors

  • Fernanda Maria Neves REBELO Universidade Portucalense Infante D. Henrique, Portugal; Instituto Jurídico Portucalense http://orcid.org/0000-0002-4598-1629

Keywords:

New technologies; human rights and sustainable consumption; civic education; multidisciplinary consumer formation

Abstract

Can new technologies play an important role in education for sustainable consumption? It is already impossible to ignore the galloping scarcity of means and resources on the planet, directly proportional to the growth of the world population, climate change, the effects of wars and everything that is compromising the sustainable development of our societies.  This work develops a qualitative and deductive analysis on the issue of sustainability and human rights in a globalised world, with emphasis on the identification of the problems arising from unbridled and irresponsible consumption; as well as the bibliographical research based on the review, analysis and interpretation of specialised literature, together with the legislative solutions available, in a digital and citizenship context. The outlined objectives are achieved by studying the situation experienced in our schools, from primary to higher education, passing through secondary education, both in Portugal and in other European countries. The results show that it is necessary and feasible to increase civic education and multidisciplinary training plans oriented towards sustainable consumption, valid both for children and young people and adults, using new technologies. There are countless digital tools at the service of student communities - and others besides - that facilitate and are able to intervene in the teaching/learning process with a reasonable degree of effectiveness. Nevertheless, it can be concluded that this (digital) way of education for sustainable consumption has not been sufficiently used. Due to lack of knowledge, in some cases, and lack of interest, in others. We only have one Earth! It is important to promote and encourage even more educational initiatives and projects through the use of appropriate technological tools and digital platforms, which are key mechanisms for consumer education and knowledge. In addition to consumers (who are all of us!), there is an urgent need to awaken the consciences of political decision-makers and companies to responsible use of available resources and sacred respect for human rights, in the belief that this is the way to a common future on Earth for present and future generations.

References

AAVV. Sustentabilidade tecnológica: o papel das tecnologias digitais na promoção do desenvolvimento sustentável. SILVEIRA, Alessandra, ABREU, Joana Covelo de, COELHO, Larissa A. (Coords.). Pensamento Sábio - Associação para o conhecimento e inovação Universidade do Minho. Escola de Direito, Braga, julho de 2020. ISBN: 978-989-54587-5-2.DOI: 10.21814/1822.66584.

ÁLVAREZ MARTIN, Nieves et al. Manual: Educação do Consumidor na Aula - Manual Básico, 2007.

ALVES, José Eustáquio Diniz (2010). “Sociedade do conhecimento e desenvolvimento sustentável”. EcoDebate: site de informações, artigos e notícias socioambientais. Disponível em https://www.ecodebate.com.br/2010/03/04/sociedade-do-conhecimento-e-desenvolvimento-sustentavel-artigo-de-jose-eustaquio-diniz-alves/.

BOKOVA, Irina. Prefácio do Relatório Renovando a visão das sociedades do conhecimento para a paz e o desenvolvimento sustentável [livro eletrônico] / MANSELL, Robin, TREMBLAY, Gaëtan. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - UNESCO; [tradução Melissa Nicolosi e Gustavo Pugliesi Sachs]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015.

BOKOVA, Irina, “Education on the Frontline”, publicado na Global Education Magazine, em janeiro de 2013. Disponível em: http://www.globaleducationmagazine.com/education-frontline.

CAPUCHO, Luís (Dir.). Educação para a Cidadania. Guião de Educação do Consumidor, Editor: Ministério da Educação, Direção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular, dezembro de 2006.

CORRÊA, Mônica Marella, ASHLEY, Patricia Almeida. “Desenvolvimento Sustentável, Sustentabilidade, Educação Ambiental e Educação para o Desenvolvimento Sustentável: Reflexões para ensino de graduação”. Revista Eletrônica Mestrado Educação Ambiental. Rio Grande, V. 35, n. 1, pp. 92-111, jan./abr. 2018.

CRUZ, Paulo Márcio e FERRER, Gabriel Real. “Direito, sustentabilidade e a premissa tecnológica como ampliação de seus fundamentos”, in Sustentabilidade tecnológica: o papel das tecnologias digitais na promoção do desenvolvimento sustentável, SILVEIRA, Alessandra, ABREU, Joana Covelo de e COELHO, Larissa A. (coords). Braga: Pensamento Sábio - Associação para o conhecimento e inovação - Universidade do Minho. Escola de Direito, 2020, pp. 6-28.

FEILITZEN, Cecília Von. Perspectivas sobre a criança e a mídia. Brasília: UNESCO/ Ministério da Justiça, 2002.

LATOUCHE, Serge. Pequeno Tratado do Decrescimento Sereno. Lisboa: Edições 70, 2011.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. 4.ª ed.ª, São Paulo: Cortez Editora, 2012.

MANSELL, Robin e TREMBLAY, Gaëtan. Renovando a visão das sociedades do conhecimento para a paz e o desenvolvimento sustentável. UNESCO, 2015, https://www.perlego.com/book/1669172/renovando-a-viso-das-sociedades-do-conhecimento-para-a-paz-e-o-desenvolvimento-sustentvel-pdf-

MANSELL, Robin, TREMBLAY, Gaëtan. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - UNESCO; [tradução Melissa NICOLOSI e Gustavo Pugliesi SACHS]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE, Ministério da Educação, Instituto Brasileiro de Defesa do Consumidor. Consumo Sustentável: Manual de educação. Brasília: Consumers International, 2005.

PÉREZ LUÑO, Antonio Enrique. Los Derechos Humanos en la Sociedad Tecnológica. Madrid: Editora Universitas. 2012.

REBELO, Fernanda, “Educação para o consumo sustentável na sociedade do conhecimento: Consumer Classroom e Consumer Citizenship Network”. EDaSS Proceedings of the VII International Conference on Economics Development and Social Sustainability. Universidad Autónoma de Madrid, October, 17th-20th, 2018. Editor: Isabel Novo-Corti, Vol. 7, (pp. 248-253).

________, Fernanda. O direito à privacidade nas comunicações eletrónicas: Comunicações não solicitadas e proteção do consumidor. In M. P. Pando Ballesteros, P. Garrido Rodríguez, & A. Muñoz Ramírez (Eds.), El cincuentenario de los Pactos Internacionales de Derechos Humanos de la ONU (pp. 699-716). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2016.

_________, Fernanda. O direito de livre resolução no quadro geral do regime jurídico da protecção dos consumidores. In Nos 20 anos do Código das Sociedades Comerciais - Estudos em Homenagem aos Professores Doutores Ferrer Correia, Orlando de Carvalho e Vasco Lobo Xavier (pp. 571-617). Coimbra: Coimbra Editora, 2008.

REIS, Patrícia dos, DALLAFAVERA, Rafaela Bolson. “Influência midiática e do setor publicitário no consumo precoce: um olhar a partir da educação ecológica para um consumo sustentável”. Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo. e-ISSN: 2526-0030 | Curitiba | v. 2, n. 2, pp. 40 - 60 | jul/dez. 2016.

SANTOS, Fabíola Meira de Almeida. O marketing digital e a proteção do consumidor, Dissertação mestrado, Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

SILVA, Rosane Leal da. “O direito da criança e do adolescente desafiado pela era digital: repensando a prevenção especial em face de conteúdos prejudiciais e ilícitos difundidos na internet”. In. VERONESE, Josiane Rose Petry; ROSSATO, Luciano Alves; LÉPORE, Paulo Eduardo. (Org) Estatuto da Criança e do Adolescente: 25 anos de desafios e conquistas. São Paulo: Saraiva, 2015, pp. 277-296.

SKAPINAKIS, Helena e APERTA, Pedro. “A Ferramenta “Glocal” do Consumidor Europeu”, entrevista a Clara MAGALHÃES, Coordenadora em Portugal do Projeto DOLCETA Portugal- Educação Online para a Cidadania, Dossier Fazer, ferir e poupar, pp. 38-39, acessível em https://dolceta-portugal.blogspot.com/2012/05/.

THORESEN, Victoria W. (ed.). Educação do consumidor. Linhas orientadoras. Vol.1. Ensino Superior. The Consumer Citizenship Network, 2005.

UNESCO. “Educação para o desenvolvimento sustentável: objetivos de aprendizagem. Brasília: Representação da UNESCO no Brasil”, 2017. Acessível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf.

UNESCO. Shaping the future we want: UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014); final report. Paris, 2014. Acessível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002301/230171e.pdf.

Published

2022-05-26

How to Cite

REBELO, F. M. N. (2022). The role of new technologies in education for sustainable consumption: topics for civic and multidisciplinary consumer education. Revista Jurídica Portucalense, 63–80. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/juridica/article/view/27157