Validation of the questionnaire for mapping of ethical knowledge in nursing students

Authors

  • Madalena Cunha CI&DETS, Escola Superior de Saúde de Viseu, Instituto Politécnico de Viseu. CIEC, Universidade do Minho, Portugal https://orcid.org/0000-0003-0710-9220
  • Maria do Céu Cunha Agrupamento de Escolas de Sátão
  • Teresa Rodrigues Agrupamento de Escolas Cidade do Entroncamento
  • Celso Nunes Centro Hospitalar Tondela-Viseu, EPE
  • Estudantes do 25ºCLE CI&DETS, Escola Superior de Saúde de Viseu, Instituto Politécnico de Viseu

DOI:

https://doi.org/10.48492/servir022.23679

Keywords:

Students, Nursing, Ethical Knowledge

Abstract

INTRODUCTION

The construction and validation of valid instruments which allow us to obtain data about the Ethical Knowledge are essential in order for any nurse to think, reflect and guide their practice according to the deontological code.

OBJECTIVE

To describe the process of validation of the Questionnaire for Mapping of Ethical Knowledge (MQEK).

METHODS

85 nursing students, with an average age of 20.96 years (Dp=3.03). The internal consistency and the construct validity were analysed. The Questionnaire for Mapping of Ethical Knowledge (Cunha et al., 2013), consists of 4 parts, Part I: Biographic and Academic Data, Part II: Way of acting, Part III: Scale of Typology values and lastly (STVL), Part IV: Scale of Values/Duties and ethics (SVDE).

RESULTS

The Scale of Typology values Cronbach’s alpha (alpha=.839), revealed a good internal consistency, as well as the Scale of Values/Duties and ethics (alpha=.870).

The students showed, in its majority, a positive level of knowledge, namely in Part III Scale of Typology values and lastly (STVL) and Part IV: Scale of Values/Duties and ethics (SVDE), in which students exhibited positive values of 50.6% and 55.3%, respectively.

CONCLUSIONS

The psychometric proprieties of the Questionnaire for Mapping of Ethical Knowledge certify its quality as an instrument to be used in the evaluation of the level of Ethical Knowledge amongst nursing students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, J., Barroso, I., & Almeida, C. (2012). A importância da formação ética na prespetiva dos estudantes de enfermagem. Acedido em http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=7&sid=aec7e107-5e96-414b-9129-034c82a29f3e%40sessionmgr113&hid=124

Costa, M., Nunes, M., Duarte, J., & Pereira, A. (2012). Conhecimento dos pais sobre alimentação: construção e validação de um questionário de alimentação infantil. Referência, pp. 55-68.

Coutinho, C. (2014). Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática (2ª ed.). Coimbra: Almedina.

Cunha, M.C., Rodrigues, T., Nunes C., & Estudantes do 25º CLE da ESSV (2013). 5º Seminário de bioética ‟Prioridades em Saúde”.

Recuperado de http://www.essv.ipv.pt/images/pdf/comissao_etica/Livro_resumos_Bioetica_16_7_2013.pdf

Ferla, J. (2013). Ênfase nas relações interpessoais na formação do enfermeiro sob o paradigma ético - humanista. Acedido em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462013000300010&script=sci_abstract&tlng=pt

Fernandes, S. (2010). Decisão ética em enfermagem: do problema aos fundamentos para agir. Acedido em http://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/4984/3/Tese_Dout_SD_Final_23.10.10.paginada.pdf

Finkler, M., Caetano, J., & Ramos, F. (2012). O cuidado ético - pedagógico no processo da socialização profissional: por uma formação ética.

Acedido em http://www.scielo.br/pdf/icse/v16n43/aop5012.pdf

Maroco, J. (2014). Análise estatística com utilização do SPSS (6ª ed.). Lisboa: ReportNumber.

Pestana, M., & Gageiro, J. (2009). Análise categórica, árvores de decisão e análise do conteúdo em ciências sociais e da saúde com SPSS. Lisboa: Lidel.

Rosenstock, K., Soares, M., Santos, S., & Ferreira, A. (2011). Aspetos éticos no exercício de enfermagem: revisão integrativa da literatura. Acedido em http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-85362011000400020&lng=es&nrm=iso&tlng=pt

Sclyar, M. (2007). História do conceito de saúde. Acedido em http://www.scielo.br/pdf/physis/v17n1/v17n1a03

Published

2016-04-30

How to Cite

Cunha, M., Cunha, M. do C., Rodrigues, T., Nunes, C., & Estudantes do 25ºCLE. (2016). Validation of the questionnaire for mapping of ethical knowledge in nursing students. Servir, 59(2), 31–39. https://doi.org/10.48492/servir022.23679