Cultural tourism, tourist itineraries and impacts on destinations

Authors

  • Mafalda Nascimento Instituto Superior de Ciências Educativas
  • Flávia Marques Instituto Superior de Ciências Educativas
  • Ana Afonso Alcântara Instituto Superior de Ciências Educativas

DOI:

https://doi.org/10.57883/thij9(1)2017.30410

Keywords:

Cultural tourism, Touristic information professionals, Touristic itineraries, Impacts

Abstract

Cultural tourism has been growing in recent years, as its importance increases in the tourism sector. Touristic information professionals are intercultural mediators, who should have expertise, general knowledge and certain communicative and behavioral skills. Their concerns must include building a bridge between tourists and receptive communities, regarding their cultural differences, highlighting heritage and minimizing possible negative impacts of tourism in places visited and in everyday lives of its residents. This paper aims to describe the importance of cultural tourism, touristic information professionals, itineraries design, the role of resident populations and the interrelationship between all these relevant actors and factors. To achieve these goals, interviews to two tour guides were performed. The results were analyzed and compared with the literature already available.

References

Abranja, N. (2013). Instrumentos de análise II - Inquéritos por entrevista. Licenciatura em Turismo. Ramada: Instituto Superior de Ciências Educativas (ISCE).

Arslansturk, Y. (2015). “Tourist guiding” as a new course in higher tourism education: The case of College of Tourism in Belgrade. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal 18th-21st March, 2015 (pp. 38-47).

Borges, M. R., Marujo, N. & Serra, J. (2013). Turismo cultural em cidades património mundial: A importância das fontes de informação para visitar a cidade de Évora. Tourism and Hospitality International Journal, 1, 137-156.

Braga, C. (2012). Guias intérpretes e agências de viagens. In N. Abranja, A.A. Alcântara, N. C. Braga, A. P. Marques, R. Nunes. Gestão de Agências de Viagens e Turismo (pp. 75-81). Lisboa: Lidel.

Brambilla, A. & Vanzella, E. (2014). Os guias de turismo da cidade de João Pessoa/PB: Uma pesquisa sobre o domínio de idiomas. Tourism and Hospitality International Journal, 3(1), 12-29.

Brito, M. (2008). O guia intérprete: Mediador intercultural. Revista Turismo & Desenvolvimento, 10, 67-84.

Brito, M. (2012). Intercultural interpretation strategies in the museum context: The case study of a guided visit to the coach museum in Lisbon. Revista Turismo & desenvolvimento, 17/18, 437-450.

Brito, M. (2013). Informação turística. A arte do guia-intérprete: A cultura do turista e do destino. Lisboa: Chiado Editora.

Caetano, D. (2009). A profissão de Guia-Intérprete nas Caves de Vinho do Porto. Dissertação de Mestrado. Porto: ISCAP.

Canário, D. C. C. (2013). O papel do guia-intérprete no turismo em Lisboa. Lisboa: INP.

Carvalho, I., & Batista, M.M. (2015). Perspetivas sobre o Turismo Literário em Portugal. Revista Turismo & Desenvolvimento, 24, 55-68.

Colaço, S. & Vaz Pato, M. (2003). Elaboração de itinerários turísticos: Abordagem heurística de um caso real. Investigação Operacional, 23, 1-16.

Cunha, L. (2003). Perspetivas e tendências do Turismo. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas.

Cunha, L. (2013). Economia e política do turismo (3ª ed.). Lisboa: Lidel.

Cunha, S. K. & Cunha, J. C. (2005). Competitividade e sustentabilidade de um cluster de turismo: uma proposta de modelo sistémico de medida do impacto do turismo no desenvolvimento local. Revista de Administração. Brasil: Curitiba.

Decreto-lei 179/89, de 27 de maio. Diário da República, n.º 121 - Série I.

Duarte, M. (2010). O Turismo na Paisagem Cultural de Sintra. Estoril: Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril. Retirado de: http//comum.rcaap.pt/handle/123456789/2420

Eusébio, C. & Carneiro, M. J. (2012). Impactos Socioculturais do Turismo em Destinos Urbanos. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, 30(2º Quadrimestre), 65-75.

Ferreira, L., Aguiar, L. & Pinto, J. R. (2012). Turismo cultural, itinerários turísticos e impactos nos destinos. Cultur, 6(2), 109-126.

Figueira, L. M. (2013). Roteirização do turismo: Uma abordagem preliminar à “apresentação-interpretação” do território. Revista Turismo & Desenvolvimento, 20, 121-133.

Gonçalves, A. (2015a). Empowerment and sustainability in community-based tourism narratives and practices: Giving a voice to local communities in tour guiding. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 6).

Gonçalves, F. (2015b). Tour guides and tilden’s principles. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 100-113).

Gonçalves, H. M. (2011). Estudos de Mercado. Curso de Empreendedorismo de Base Científica e Tecnológica. Lisboa: Oficina de Transferência de Tecnologia e de Conhecimento [OTIC], Reitoria da Universidade Técnica de Lisboa [UTL].

Hall, C. M. (2001). Planejamento turístico: Políticas, processos e planejamentos. São Paulo: Editora Contexto.

Huertas, N. C. (2013). Patrimonio cultural cafetero: ejemplo de productos innovadores como elementos para la competitividade. Tourism and Hospitality International Journal, 1, 62-94.

ICOMOS. (1999). Carta Internacional do Turismo Cultural. Retirado de: http://www.turismodeportugal.pt/Portugu%C3%AAs/AreasAtividade/desenvolvimentoeinovacao1/Documents/Doc10_CartaInternacionalTurismoCultural.pdf

ICOMOS. (2012). ICOMOS international Cultural tourism charter: Principles and guidelines for managing tourism at places of cultural and heritage significance. Retirado de: http://www.icomos.org/en/newsletters-archives/594-icomos-news-2011

Ignarra, L. R. (2001). Fundamentos do turismo. São Paulo: Editora Pioneira.

Joaquim, G. & Moreira, R. (2006). Itinerários turísticos: Passeando em torno do ambiente, do património e da gastronomia. In M. M. Valagão, Tradição e Inovação Alimentar. Dos Recursos Silvestres aos Itinerários Turísticos (pp. 207-250). Lisboa: Ed. Colibri/INIAP.

Kreag, G. (2001). The impacts of tourism. Retirado de: http://www.seagrant.umn.edu/tourism/pdfs/ImpactsTourism.pdf

Leclerc, D. & Martin, J. N. (2004). Tour guide communication competence: French, German and American tourists' perceptions. International Journal of Intercultural Relations, 28(3-4), 181-200.

Lickorish, L. J. & Jenkins, C. L. (2000). Introdução ao turismo. Rio de Janeiro: Editora Campus.

Lima, S. C. M. (2012). As perceções dos residentes do papel do turismo no desenvolvimento da Ilha da Boavista. Dissertação de Mestrado. Coimbra: Universidade de Coimbra.

Matos, O. M. P. de, Rachão, S. A. S. & Silva, P. M. (2015). A interação da comunidade e das organizações de gestão na área classificada pela UNESCO: Porto Património Mundial. Tourism and Hospitality International Journal, 4(2), 29-46.

Mykletun, R. J. & Pereira, E. (2015). Tourist guides’ concerns – Four European examples. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 13).

Nascimento, B. (2015). From facts & history to storytelling & experiences. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 16).

Nascimento, M., Abrantes, A. & Costa, N. (2014). O turismo no desenvolvimento regional e o seu financiamento. Tourism and Hospitality International Journal, 3(1), 30-45.

Nascimento, M., Abranja, N. & Marques, A. P. (2016). As motivações para visitar Tomar, em Portugal. Cenário. (em publicação, setembro de 2016)

Pereira, E. & Mykletun, R. J. (2016). To what extent do European tour guide training curricula include sustainable development principles? Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. (Special issue on Tour guiding - in progress)

Pereiro, X. (2002). Itinerários turístico-culturais: Análise de uma experiência na cidade de Chaves. Bragança: Edição Actas do III Congresso de Trás-os-Montes e Alto Douro.

Pires, E. (2004). As interrelações Turismo, meio ambiente e cultura. Bragança: Instituto Politécnico de Bragança.

Quivy, R. & Campenhoudt, L. (1995). Manuel de recherche en sciences sociales. Dunod, Paris. Tradução: Minhoto, J., Mendes, M.A. & Carvalho, M. (1998). Manual de investigação em ciências sociais (2ª ed). Lisboa: Gradiva.

Ramos, F. M. (2013). Turismo e Cultura. Revista Turismo & Desenvolvimento, 20, 91-98.

Rabotic, B. (2015). Tourist guiding as a new course in higher education: The case of college of tourism in Belgrade. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 114-129).

Richards, G. (2012). Cultural tourism trends in Europe: a context for the development of Cultural Routes. In K. Khovanova-Rubicondo. Impact of European Cultural Routes on SMEs’ innovation and competitiveness. Estrasburgo: Council of Europe Publishing.

Saraiva, A. L. O. & Oliveira, M. A. M. (2014). Viagens técnicas como instrumento de aprendizagem dos alunos do curso técnico em Guia de Turismo do IFRS – Câmpus Osório. Tourism and Hospitality International Journal, 3(3), 227-241.

Scalabrini, E., Remoaldo, P. & Lourenço, J. M. (2014). Perceções de residentes a respeito dos impactos da atividade turística: Uma análise das publicações brasileiras sobre o tema. Tourism and Hospitality International Journal, 2(2), 12-31.

Sellarés, M. A. (2014). Del guia de masas al guia especializado. Una nueva propuesta de visitas turísticas guiadas en Barcelona. Tourism and Hospitality International Journal, 2(2), 136-155.

Serrallonga, S. A., Casellas, D. V. & Crous, N. (2015). The importance of tour guides in sacred spaces: The case study of Monserrat Monastery. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 10).

SNATTI. (2015). Sindicato Nacional da Atividade Turística, Tradutores e Intérpretes. Retirado de: http://www.snatti.com/

Trono, A., Corallo, A., Vestito, D. & Esposito, M. (2015). Cultural events and tourist services: A management model for guided tours. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 130-149).

UNESCO. (2015). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retirado de: http://en.unesco.org/

Umbelino, J., Filipe, R., Amorim, E. & Carranca, M. A. (2013). A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português. Revista Turismo & Desenvolvimento, 20, 99-110.

Zammit, V. (2015). Alternative tours and the preparation of future tourist guides. In 4th International Research Forum on Guided Tours Estoril, Portugal| 18th-21st March, 2015 (p. 8).

Published

2023-06-12

How to Cite

Nascimento, M., Marques, F., & Afonso Alcântara, A. (2023). Cultural tourism, tourist itineraries and impacts on destinations. Tourism and Hospitality International Journal, 9(1), 49–71. https://doi.org/10.57883/thij9(1)2017.30410