Violence in privacy, Gender and Human Rights: expressions of youth in educational context

Authors

Abstract

Abstract: In contexts of rape and abusive relationships, analyzing the violence in intimacy relations, with generational cut in youth from the perspective of Human Rights and gender, is the central focus. The issue has reached visibility, at the social and scientific levels, being considered as a problem and one of the current urgencies, due to the multiplicity of manifestations and consequences. Therefore, mapping violent occurrences in the intimacy relations of / among young people, in addition to listing the main legal elements of protection and defense, in light of the literature composes scope of the article. As a methodological approach, the study was carried out with two young men and women, aged between 16 and 24 years, from two middle-sized public schools in the municipalities of Bahia (Salvador and Feira de Santana). It was used as instrument "Young Loving Trajectory \ PAJ" (original from Canada - Parcour amoreux des jeunes), Brazilian version, to operationalize the qualitative approach (interviews - subjective questions). The need for effective investments, sensitizing family and educational contexts (prevention and information), from different social sectors to the importance of intimate relationships among young people, was concluded. Other results point to the construction of projects based on awareness and education for and by the Rights of youth, informing, understanding and avoiding abusive relationships.

 

Keywords: violence; youth; intimacy; social and family context; human rights; citizenship.

Author Biographies

Aline Moerbeck Costa

Doutoranda em Direitos Humanos no Centro de Estudos Sociais na Universidade de Coimbra.  Mestra em Família na Sociedade Contemporânea pela Universidade Católica do Salvador/UCSAL, período em que também foi aluna bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia - FAPESB. Atualmente, é pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Direitos Humanos da Universidade Católica do Salvador/UCSAL e do Núcleo de Estudos e Pesquisas na Infância e Adolescência NNEPA/Programa de Pós Graduação da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS.

Vanessa Ribeiro Simon Cavalcanti

Doutorada pela Universidade de León, com pós-doutoramento pela Universidade de Salamanca. Professora e pesquisadora da Universidade Católica do Salvador (UCSAL) no Doutorado e Mestrado em Família na Sociedade Contemporânea e docente permanente no Programa de Pós-Graduação Programa em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo (PPGNEIM) da Universidade Federal da Bahia. Integrante da Associação Portuguesa de Sociologia – APS e do Núcleo de Estudos sobre Direitos Humanos (NEDH).

References

BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Educação em Revista, Belo Horizonte, n.10, p.5-15, 1989.

BUTLER, J. P. Problemas de gênero: Feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

CAMPOS, C. H. Lei Maria da Penha comentada em uma perspectiva jurídico-feminista. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2011 p. 143-196.

CAMPOS, M. R. S. Análise das propriedades psicométricas da versão brasileira do inventário “Parcours Amoreux des Jeunes-PAJ”. 2015. Dissertação de Mestrado (Saúde Coletiva). Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Universidade Estadual de Feira de Santana.

CARIDADE S.; MACHADO, C. Violência na intimidade juvenil: prevalência, factores de risco e atitudes. In: MACHADO, C. Novas formas de vitimação criminal. Braga: Psiquilibrios, 2010, p. 13-59.

CARIDADE, S.; MACHADO, C. Violência na intimidade juvenil: da vitimação à perpetração. Análise psicológica, Lisboa, v. 24, n. 4, p. 485-493, 2006.

CASTRO, M. G.; ABRAMOVAY, M.; SILVA, L. B. Juventudes e Sexualidade. Brasília: Unesco, 2004.

CAVALCANTE, R. B.; CALIXTO, P.; PINHEIRO, M. M. K. Análise de conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Informação & Sociedade: Estudos, v. 24, n. 1, 2014.

CAVALCANTI, V. R. S. Violências sobrepostas: contextos, tendências e abordagens num cenário de mudanças. In: DIAS, I. (Org.). Violência doméstica e de gênero. Lisboa: Pactor, 2018, p. 1-27.

CAVALCANTI, V.R.S. & SILVA, A.C. Ética & práxis: em tempos sombrios, a justiça social e a liberdade devem ser difundidos. In: CAVALCANTI, V.R.S &

CARNEIRO, V.C.S. Direitos Humanos: Múltiplos Olhares. Salvador: Roma Negra/Secretaria de Justiça, Cidadania e Direitos Humanos, 2014, p. 81-110.

CUNHA, O. N. Adaptação Transcultural e validação de conteúdo do questionário “pacours amoureux des jeunes”– PAJ – Montreal/ Canadá para o contexto do Brasil. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2014.

DIAS, I. Violência doméstica e justiça. Sociologia: Porto, v. 20, 2010, p. 245-262.

ESTEVÃO, C. A.V. Democracia política, democracia escolar e educação para os direitos humanos. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 28-34, jan./abr. 2013. Disponível em http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1 2296/8737.

GOMES, C. B. Violência nas Escolas: Uma realidade a ser Transformada. Curitiba: Juruá, 2013.

MACHADO, C.; MATOS, M.; GONÇALVES, M. M. - E. C. V. C. - Escala de crenças sobre a violência conjugal. In: ALMEIDA L.; SIMÕES M., MACHADO C.; GONÇALVES M. M. (Coords.). Avaliação psicológica: Instrumentos validados para a população portuguesa. Coimbra: Quarteto, v. II, 2008, p. 127-140.

MINAYO, M.C.S. Amor e Violência: um paradoxo das relações de namoro e do “ficar” entre jovens brasileiros. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2011.

MINAYO, M.C.S.; GONÇALVES, S.; FERREIRA, S; RAMOS. E. Possibilidades e dificuldades nas relações entre ciências sociais e epidemiologia. Rio de Janeiro: Centro Latino Americano de Estudo a Violência e Saúde, 2003.

MOTTA, A. B. Teoria de gerações na perspectiva de gênero. Feminismo, desenvolvimento e direitos humanos. Aracaju: REDOR/NEPIMG, p. 1-20, 2005.

NASCIMENTO, O. C. Adaptação transcultural e validação de conteúdo do questionário “Parcours Amoureux des Jeunes-PAJ” Montréal/Canadá-para o contexto do Brasil. 2014. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva). Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana-BA.

NEVES, A.S.A. Amor, Poder e Violência (s) contra as mulheres: a importância do género nas relações íntimas. Psicologia: Teoria, Investigação e prática, v. 8, n. 1, p. 133- 144, 2003.

NEVES, A. S. A. As mulheres e os discursos generalizados sobre o amor: a caminho do “amor confluente” ou o retorno ao mito do “amor romântico”. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 15, n. 3, p. 609-627, 2007.

OMS - Organização Mundial de Saúde/OPAS; Organização Pan-Americana da Saúde. Prevenção da violência sexual e da violência pelo parceiro intimo contra a mulher: Ação e produção de evidência. OMS, 2014.

ONU - Organização das Nações Unidas. Conselho Social e Econômico. Relatório do Trabalho de Grupo na Violência contra a Mulher. Viena, Nações Unidas, 1992.

PASINATO, W. Justiça e Violência Contra a Mulher – O Papel do Sistema Judiciário na Solução dos Conflitos de Gênero. São Paulo: Annablume, 2004.

SARDENBERG, C.M.B. Um diálogo possível entre Margaret Mead e Simone de Beauvoir. In: MOTA, A. B., SARDENBERG, C. e GOMES, M. (Orgs.). Um diálogo com Simone de Beauvoir e outras falas. Salvador: NEIM/FFCH/UFBA, 2000.

SILVA, A. M. & TAVARES, C. (Orgs.). Políticas e fundamentos da educação em direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2010.

SOARES, M. V.B. Educação em direitos humanos: de que se trata?. In: BARBOSA, R. L. L. Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003, p. 309-318.

TAVARES, M. S.; SARDENBERG, C. M. B.; GOMES, M. Q. C. Feminismo, Estado e Políticas de Enfrentamento à Violência contra Mulheres: Monitorando a Lei Maria da Penha. Labrys, v. 20, p. 1-30, 2011.

VIEIRA, C.M.C. A investigação participativa. Algumas considerações em torno desta metodologia qualitativa. In: OLIVEIRA, L; PEREIRA, A. & SANTIAGO, R. (Orgs.). Investigação em Educação. Abordagens Conceptuais e Práticas. Porto: Porto Editora, 2004, pp. 59-76.

Published

2019-12-30

How to Cite

Costa, A. M., & Cavalcanti, V. R. S. (2019). Violence in privacy, Gender and Human Rights: expressions of youth in educational context. Revista Jurídica Portucalense, (26), 3–35. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/juridica/article/view/17751

Issue

Section

SCIENTIFIC RESEARCH