Teaching, research and extension: a case study on the production and application of knowledge in Ceará’s Central hinterland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6063/motricidade.39670

Keywords:

Higher education, University students, Extension, Learning, curricularization

Abstract

The Brazilian Federal Constitution establishes that universities must adopt the principle of inseparability between teaching, research and extension, the so-called University Tripod, which is essential for defining the role of these institutions in society. This principle seeks to broaden the impact of higher education, integrating theory and practice with a focus on collective improvement. Through an exploratory qualitative study, this project analyses university extension in the Law course of an institution in Ceará, using observation, structured interviews and field diaries. Ten participants (n = 10) were interviewed, including managers, teachers and students involved in extension activities. Although the flow of knowledge is mostly from the university to society, there is a need for a more dialogical relationship. For teachers, extension offers practical learning, but needs to encourage critical collaboration. The curricularization of extension is an epistemological change, and the research highlights the integration between research and extension, exemplified in action research.

Author Biographies

Stânia Nágila Vasconcelos Carneiro , Centro Universitário Católica de Quixadá, Quixadá, UniCatólica, Brasil

Doutora em Ciências da Educação. Pós doutora em Educação pela Universidade do Minho - Portugal; Pós doutorado em Docência e Investigação Universitaria pelo Instituto Universitário Italiano de Rosário - Argentina. Graduação em Letras pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em Letras pela Universidade Federal do Ceará. Professora assistente da Universidade Estadual do Ceará. Membro da Academia Quixadaense de Letras

Luís Borges Gouveia , Universidade Fernando Pessoa, Porto, UFP, Portugal

Full Professor at University Fernando Pessoa, Science and Technology Faculty. Habilitation in Industrial Management from University of Aveiro, a PhD in Computing Science from the University of Lancaster, UK, a MSc in Electronic and Computers Engineering from the University of Porto and a degree in Applied Mathematics / informatics from the University Portucalense.. His main teaching areas are information systems, systems analysis, information management and digital transformation. His research interests are related with how the digital can enhance human life, mainly regarding issues on information management

https://www.cienciavitae.pt/6B1C-3509-9FA5

Levi Silva , Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, CITAR, Porto, Portugal

Professor Auxiliar com Agregação da Escola de Ciências Humanas e Sociais da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD). Título de Agregado no Ramo do conhecimento de Ciências da Informação, especialidade Sistemas, Tecnologias e Gestão da Informação pela Faculdade de Ciência e Tecnologia da Universidade Fernando Pessoa. Doutorado e Mestre (Grado) em Educação pela Universidade de Salamanca. Doutorado (RN) em Estudos Artísticos pela Faculdade de Letras da Universidade Coimbra. Desenvolveu estudos de Pós-doutoramento em Estudos Musicais (Universidade de Santiago de Compostela) e em Estudos Teatrais (Universidade de Coimbra). Pós-doutorado em Estudos da Performance (Teatro Musical) pela Universidade do Minho. Licenciado em Educação Musical pelo Instituto Piaget. Doutor Honoris Causa em Artes pela Federação Brasileira dos Acadêmicos das Ciências, Letras e Artes (FEBACLA)

https://www.cienciavitae.pt/011A-B183-2865

Published

2025-07-22