Motor development of children between 0 and 18 months of age: Differences between sexes

Authors

  • Raquel Saccani Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Nadia Cristina Valentini Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Cíntia Barreto Venturella Universidade de Caxias do Sul
  • Gabriela Zanandrea Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.6063/motricidade.617

Abstract

The first years of life are fundamental to the acquisition of motor, cognitive, and social skills; thereforethe opportunities provide to the child as well as the social’ exceptive affect the development. The objectiveof this study was to assess and compare the motor development of boys and girls ages from 0to 18 months. Ninety infants, ages from 0 to 18 (45 boys and 45 girls, stratified by age groups), thatlived in the south of Brazil, attending to daycares participated in the present study. The Alberta InfantMotor Scale (AIMS) was used to evaluate motor development. The majority of the infants showed typicaldevelopment (73.3%); no significant differences between the sexes was found for motor developmentfor the AIMS total scores (pesc.total = .76; ppercentil = .38) and postures (pprono = .71; psupino = .49; psentado =.71; pempé = .97; pesc.total = .76; ppercentil = .38); non-significant differences’ for association between motordevelopment and sex were found (Eta² = .008; Eta² = .108). In the two first years of life, boys and girlsdemonstrated similar motor development performance. It is conjectured that the differences betweensexes observed latter is affected by opportunities of the environment.

Author Biographies

Raquel Saccani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduação em Fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006); Formação no Conceito Neuroevolutivo Bobath (KÍNESIS); Pós-Graduação em Motricidade Infantil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Mestre em Ciências do Movimento Humano na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Ufrgs); Doutoranda em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Ufrgs). Atualmente faz parte do corpo docente da Universidade de Caxias do Sul (UCS).

Nadia Cristina Valentini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui doutorado e mestrado em Comportamento Motor pela Universidade de Auburn - EUA e graduação em Educação Física. Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul atuando na Graduação e no Programa de Pós Graduação em Ciências do Movimento Humano com orientação de alunos de mestrado e doutorado. Atualmente encontra-se em pós-doutorado na Universidade de Maryland nos EUA. O principal enfoque de sua pesquisa e o desenvolvimento motor de crianças de risco em situação de vulnerabilidade social. As pesquisas são voltadas a avaliação do desenvolvimento e intervenção quando atrasos e riscos são detectados. Atua também em pesquisas nas escolas públicas na implementação de estratégias curriculares e programas compensatórios. É coordenadora do Grupo de pesquisa em Intervenções Motoras, do curso de especialização em Motricidade Infantil da UFRGS e do Programa Quero-Quero de Educação pelo Esporte com parceria com o Ministério dos Esportes.

Cíntia Barreto Venturella, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Fisioterapia pela Universidade de Caxias do Sul

Gabriela Zanandrea, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Fisioterapia pela Universidade de Caxias do Sul

Published

2013-06-30

Issue

Section

Original Article

Most read articles by the same author(s)