Descriptive reports: From the registration system to the evaluation in valuing learning and development in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.34390Keywords:
Registration; Descriptive reports; Assessment; Child education.Abstract
This paper aims to reflect on descriptive reports on children's learning and development, a strategy used as part of the documentation prepared in the evaluation process in early childhood education. The following discussions result from interviews and focus group dialogues carried out with early childhood education teachers, combined with theoretical and bibliographical studies, based mainly on Rinaldi (2017) and Hoffmann (2018) and the legal documents that guide evaluation processes in Brazil. It is presented a system for organizing concrete records, considered as the necessary apparatus to enable the writing of reports that could demonstrate the monitoring and appreciation of the learning and development of the child and the group. Therefore, it is necessary that such apparatus could be supported not only by technical aspects, but also by personal, subjective and relational aspects as well as the conduct of the teacher, such as: openness, predisposition and vivacity so that, among the limits and possibilities that the complexity of everyday early childhood education presents, they could constantly seek meaningful alternatives and also enhance children's vivacity.
Downloads
References
Abbagnano, N. (2007). Dicionário de filosofia (A. Bosi, Trad., 5.ª Ed.). Martins Fontes. https://archive.org/details/abbagnano-nicola.-dicionario-de-filosofia/mode/2up
Associação dos Municípios do Oeste de Santa Catarina. (2019). Currículo da educação infantil da região da AMOSC (2.ª Ed.). AMOSC. https://formosa.sc.gov.br/uploads/sites/418/2024/05/Curriculo-E.-Infantil.pdf
Barbosa, M. C. S. (2010). Pedagogia da infância. In D. A. Oliveira, A. M. C. Duarte & L. M. F. Vieira (Eds.), Dicionário: Trabalho, profissão e condição docente. Universidade Federal de Minas Geriais. https://gestrado.net.br/wp-content/uploads/2020/08/312-1.pdf
Barbosa, M. C. S., Delgado A. C. C., & Tomás, C. A. (2016). Estudos da infância, estudos da criança: Quais campos? Quais teorias? Quais questões? Quais métodos?. Revista Inter-Ação, 41(1), 103-122. https://doi.org/10.5216/ia.v41i1.36055
Buss-Simão, M. (2012). Relações sociais em um contexto de educação infantil: Um olhar sobre a dimensão corporal na perspectiva de crianças pequenas [Tese de doutoramento publicada]. Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96146
Campos, M. M. (2012). Infância como construção social: Contribuições do campo da pedagogia. In A. F. Vaz & C. M. Momm (Orgs.). Educação Infantil e sociedade: Questões contemporâneas (pp. 11-20). Nova Harmonia.
Carr, M. (2001). Assessment in early childhood settings: Learning stories. SAGE.
Carr, M., & Lee, W. (2019). Learning stories: Pedagogic practices and provocations. In J. Formosinho & J. Peeters (Eds.), Understanding pedagogic documentation in early childhood education: Revealing and reflecting on high quality learning and teaching (pp. 4-31). Routledge.
Davoli, M. (2020). Documentar processos, recolher sinais. In S. A. Mello, M. C. S. Barbosa & A. L. G. Faria (Orgs.), Documentação pedagógica: Teoria e prática (2.ª Ed., pp. 27-42). Pedro & João Editores.
Fochi, P. S. (2019). A documentação pedagógica como estratégia para a construção do conhecimento praxiológico: O caso do Observatório da Cultura Infantil – OBECI [Tese de doutoramento publicada]. Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-25072019-131945
Galardini, A. L., & Iozzelli, S. (2020). Dar visibilidade aos acontecimentos e aos itinerários das experiências das crianças nas instituições para a pequena infância. In S. A. Mello, M. C. S. Barbosa & A. L. G. Faria (Orgs.), Documentação pedagógica: Teoria e prática (2.ª Ed., pp. 87-98). Pedro & João Editores.
Gilioli, C. (2020). O grupo de trabalho. In D. Martini, I. Mussini, C. Gilioli, & F. Rusticheli (Orgs.), Educar é a busca de sentido: Aplicação de uma abordagem projetual na experiência educativa de 0-6 anos (M. Romiti, Trad.). Editora Ateliê Carambola.
Hoffmann, J. (2018). Avaliação e Educação Infantil: Um olhar sensível e reflexivo sobre a criança (23.ª Ed.). Mediação.
Junqueira Filho, G. A. (2006). Linguagens geradoras: Seleção e articulação de conteúdos em educação infantil (2.ª Ed.). Mediação.
Lanes, E. H., & Timm, J. W. (2022). Produções sobre avaliação da aprendizagem e desenvolvimento na educação infantil. Estudos em Avaliação Educacional, 33, e08769. https://doi.org/10.18222/eae.v33.8769
Lanes, E. H., & Timm, J. W. (2023). Avaliação na Educação Infantil: Que saberes mobilizar?. Revista Diálogo Educacional, 23(76), 469-492. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS19
Ministério da Educação. (1996). Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Ministério da Educação. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Ministério da Educação. (2010). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
Ministério da Educação. (2012). Educação infantil: Subsídios para construção de uma proposta de avaliação. Ministério da Educação. https://observatorio.movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2022/01/educacao-infantil-sitematica-avaliacao.pdf
Ministério da Educação. (2015). Contribuições para a política nacional: A avaliação em educação infantil a partir da avaliação de contexto. Ministério da Educação. https://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2016/04/seb_avaliacao_educacao_infantil_a_partir_avaliacao_contexto.pdf
Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2016). Análise textual discursiva (3ª Ed.). Unijuí.
Oliveira, Z. R. (2014). Prefácio. In C. M. Guimarães, M. J. Cardona & D. R. Oliveira (Orgs.), Fundamentos e práticas da avaliação na educação infantil (pp. 7-8). Mediação.
Ostetto, L. E. (Org.). (2017). Registros na educação infantil: Pesquisa e prática pedagógica. Papirus.
Parente, M. C. (2015). Avaliação na educação de infância: Itinerários de uma viagem de educadores de infância na formação inicial. Revista Interacções, 10(32), 168-182. https://doi.org/10.25755/int.6358
Proença, M. A. (2018). Prática docente: A abordagem de Reggio Emilia e o trabalho com projetos, portfólios e redes formativas. Panda Educação.
Rech, I. P. F. (2004). A hora da atividade na educação infantil: Um estudo a partir de um centro de educação infantil público municipal. [Dissertação de mestrado publicada]. Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/87363/205685.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rinaldi, C. (2017). Diálogos com Reggio Emilia: Escutar, investigar e aprender (V. Cury, Trad., 4.ª Ed.). Paz & Terra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Erone Lanes, Jordana Wruck Timm

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)