The Needs of the Deaf Community in the Access of Health Services according to Transcultural Nursing

a project for a qualitative study

Authors

  • Beatriz Quintal Centro Hospitalar Universitário Lisboa Norte
  • Inês Sabalo Hospital de Braga, EPE, Braga, Portugal
  • Cátia Marques Hospital Ribera Juan Cardona, Ferrol, Espanha
  • Maria João Silva Centro Humanitário da Cruz Vermelha Portuguesa de Macieira de Rates
  • Luís Henrique Magalhães Santa Casa da Misericórdia de Cabeceiras de Basto

DOI:

https://doi.org/10.48492/servir0209.31076

Keywords:

needs, deaf community, acess of health services, transcultural nursing

Abstract

Introduction: This project refers to the understanding of the needs of the adult deaf person and community in accessing health services in the district of Braga. Database research and literature review made the scarcity of data and lack of studies noticeable, highlighting gaps in health research and the biomedical perspective in the scientific support of legislative documents, reflected in the provision of nursing care due to the association of deaf people to people with disabilit

Objectives: The four metaparadigmatic concepts of nursing attending to Transcultural Nursing (Leininger, 1979) and the fourteen basic human needs (Henderson, 1991) guided the analysis of the problem, presenting as objectives to describe, interpret and understand the needs of the deaf community, with the purpose to enhance the role of the nurse as a key axis in guaranteeing universal access of health services, and in the humanist provision of dignified nursing care. An exploratory interview was then carried out with a deaf person.

Methods: This is a descriptive qualitative study, to be carried out in the district of Braga, guided by the basic ethical conduct of research. The sampling technique will be two: by snowball and theoretical saturation, with participants delimited by data saturation. The treatment and analysis of data is characterized by the technique of constant comparative analysis of content, using NVivo technology. Data collection will be carried out with a Portuguese Sign Language interpreter, through a semi-structured interview, validated by the exploratory interview.

Results: Aiming at enriching of the conceptual framework, the exploratory interview enabled the conception of deafness as a constructive characteristic of the identity of this minority, cultural and linguistic community, emphasizing the sociocultural perspective to be adopted in nursing care.

Conclusion: This study could contribute to improve the evidence-based practice, based on Transcultural Nursing, aiming at improving the quality of care, making care more and more dignified and centered on hope.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afonso, C. (2005). “Uma escola “surda congénita”?”. In Encontro Internacional Educação Especial. Diferenciação do Conceito à Prática. 61-72. Porto: Gailivro.

Afonso, C. (2008). Reflexões sobre a surdez. A Educação de Surdos. Vila Nova de Gaia: Edições Gailivro.

Artigo 71° da Constituição da República Portuguesa. Diário da República n.º 86/1976 – Série I.

Associação Portuguesa de Surdos. (2021). Língua Gestual Portuguesa. Acedido a 30 de novembro de 2021 em: https://apsurdos.org.pt/?page_id=3725

Bardin, L. (2001). Análise de Conteúdo. (L. A. Reto, A. Pinheiro, Trad.). Lisboa. Edições 70. (Trabalho original em francês publicado em 1977).

Biernacki, P., Waldorf, D. (1981). Snowball Sampling: Problems and Techniques of Chain Referral Sampling. Sociological Methods & Research, 10, 141-163. doi: 10.1177/004912418101000205. Acedido a 27 de novembro de 2021 em: http://smr.sagepub.com/content/10/2/141

Biklen, S. K., Bogdan R. C. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. (M. J. Alvarez, S. B. Santos, T. M. Baptista, Trad.). Porto: Porto Editora. (Trabalho original em inglês publicado em 1991).

Charmaz, K. (2009). A construção da teoria fundamentada: uma guia prático para análise qualitativa. (J. E. Costa Trad.). Porto Alegre : Artmed. (Trabalho original em inglês publicado em 2006).

Coelho, O. (2010). (Org.) Um Copo Vazio Está Cheio de Ar. Assim é a Surdez. Porto: Livpsic

Cordeiro, A. M., Guimarães, C. A., Rentíria, J. M., Oliveira, G. M. (2007). Revisão Sistemática: uma revisão sistemática. Colégio Brasileiro de Cirurgiões, 34 (6). Acedido a 30 de novembro de 2021 em: https://www.scielo.br/j/rcbc/a/CC6NRNtP3dKLgLPwcgmV6Gf/?lang=pt

Correia, L. (2008). Inclusão e Necessidades Educativas Especiais – Um Guia para Educadores e Professores. Porto: Porto Editora.

Costa, A. P., Minayo, M. C. S. (2018). Fundamentos Teóricos das Técnicas de Investigação Qualitativa. Revista Lusófona de Educação, 40, 139-153.

Deslandes, S. F., Gomes, R., Minayo, M. C. S., Neto, O. C. (2002). Pesquisa Social. Teoria, Método e Criatividade. (21º ed.) Petrópolis: Editora Vozes.

Direção-Geral Da Saúde, Organização Mundial da Saúde. (2004) CIF - Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. Lisboa

Fortin, M. F. (2009). O Processo de Investigação: Da Concepção à Realização. (N. Salgueiro, Trad.). Loures: Lusociência. (Trabalho original em francês publicado em 1996).

Furtado, C., Pereira, J. (2010). Equidade e Acesso aos Cuidados de Saúde. Lisboa: Escola Nacional de Saúde Pública Universidade Nova de Lisboa. George, J. B.. (2000). Teorias de Enfermagem – Os Fundamentos à Prática Profissional. (A. M. Thorel, Trad.). (pp. 297-309). Porto Alegre.

Glaser, B. G., Stauss, A. L. (2006). The Discovery of Grounded: Theory Strategies for Qualitative Research. New Brunswick: AldineTransaction.

Henderson, V. (1991). The nature of nursing-Reflexions after 25 years. New York: National League for Nursing

Instituto Nacional de Estatística. (2021). População residente (N.ª) por local de residência (resultados preliminares Censos2021) e Sexo; Decenal. Acedido a 30 de novembro em: https://www.ine.pt/xportal/xmain?xpid=INE&xpgid=ine_indicadores&contecto=pi&indOcorrCod=0010745&selTab=tab0

Instituto Nacional de Estatística. (2021). População residente com deficiência (Nº) por Sexo e Tipo de deficiência; Decenal. Acedido a 30 de novembro de 2021 em: https://www.ine.pt/xportal/xmain?xpid=INE&xpgid=ine_indicadores&indOcorrCod=0001225&contexto=bd&selTab=tab2

Instituto Nacional de Estatística. (2021). Superfície (Km2) das unidades territoriais por Localização geográfica (NUTS - 2013); Anual. Acedido a 30 de novembro de 2021 em: https://www.ine.pt/xportal/xmain?xpid=INE&xpgid=ine_indicadores&contecto=pi&indOcorrCod=0008350&selTab=tab0

Instituto Nacional para a Reabilitação. (2020). Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Acedido a 26 de setembro de 2021 em: https://www.inr.pt/convencao-sobre-os-direitos-das-pessoas-com-deficiencia

James, W. (1890). The Principles of Psychology. (Vol 1). New York: Henry Holt and Company.

Lei n° 58/2019 de 8 de agosto. Diário da República n.º 151/2019 - Série I. Assembleia da República. Lisboa.

Lei nº38/2004 de 18 de agosto. Diário da República n.º 194/2004 – I Série. Assembleia da República. Lisboa.

Lei nº95/2019 de 4 de setembro. Diário da República n.º 169/2019 – I Série. Assembleia da República. Lisboa.

Leininger, M. (1979). Transcultural nursing. New York: Masson.

Leininger, M. M. (1991). Culture Care Diversity and Univer¬sality: A Theory of. nursing. New York: National League for Nursing.

Martins, J. S. M. (2008). Investigação em Enfermagem: Alguns apontamentos sobre a dimensão ética. Pensar Enfermagem, 12(2), 62-66.

Neves, D. B., Felipe, I., M. A., Nunes, S. P. H. (2016). Atendimento aos surdos nos serviços de saúde: acessibilidade e obstáculos. Infarma – Ciências Farmacêuticas, 28(3), 157-165.

Ordem do Enfermeiros. (2015). Código Deontológico da Ordem dos Enfermeiros. Lisboa.

Ordem dos Enfermeiros. (2001). Padrões de Qualidade dos Cuidados de Enfermagem. Lisboa.

Ordem dos Enfermeiros. (2005). Código deontológico dos Enfermeiros: Dos Comentários à Análise dos Casos. Lisboa.

Quartarone, A., P., C., G.. (2018). A Frequência Bilingue Precoce e as Competências Comunicativas Orais de Crianças Surdas dos 0 aos 3 Anos. Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Porto. Acedido a 29 de setembro. Disponível no site da Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti: http://repositorio.esepf.pt/bitstream/20.500.11796/2716/1/TESE%20DE%20MESTRADO%20APCGQ.pdf

Quivy, R. & Campenhoudt, L. V. (2005). Manual de Investigação em Ciências Sociais. (J. M. Marques, M. A. Mendes, M. Carvalho, Trad.) Lisboa: Gradiva. (Trabalho original em francês publicado em 1995).

Sanchez R. M., Ciconelli R. M. (2012). Conceitos de acesso à saúde. Rev Panam Salud Publica, 31(3), 260–268.

Skliar, C. (1999). Actualidade da Educação Bilingue para Surdos: Processos e Projectos Pedagógicos. Porto Alegre: Mediação.

Vilão, T. R. F. (2014). Acessibilidade dos Surdos aos Serviços de Saúde em Portugal. Dissertação de mestrado não publicada, Universidade Portucalense.

World Health Organization. (2020). State of the world's nursing 2020: investing in education, jobs and leadership. Genebra: WHO.

World Health Organization. (2021). Universal health coverage. Acedido a 29 de setembro em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/universal-health-coverage-(uhc)

Published

2024-10-04

How to Cite

Quintal, B., Sabalo, I. ., Marques, C. ., Silva, M. J., & Magalhães, L. H. (2024). The Needs of the Deaf Community in the Access of Health Services according to Transcultural Nursing: a project for a qualitative study. Servir, 2(09), e31076. https://doi.org/10.48492/servir0209.31076