Critical Factors that Contributed to the Successful Completion of Students’ Education Path in Youth and Adult Education Integrated to Secondary Level Vocational Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.30661Keywords:
adult education, vocational education, positioning, socio-affective and cognitive dispositions, school successAbstract
This article presents the results of an empirical study whose aim was to identify critical factors that contributed to the successful completion of the educational trajectories of a group of former students of a Brazilian secondary level course integrating Youth and Adult Education with Vocational Education. Content analysis was applied to the data obtained through semi-directive interviews with ten former students. We explored the notion of positioning, as a social phenomenon that circumscribes the position that an individual or group occupies in a given social system (Bernstein, 1996) in line with the socio-affective and cognitive dispositions related to the processes of pleasure/displeasure present in the school context and with the representations and conceptions of the content, respectively (Bourgeois, 1999). The results point to higher positioning in hierarchical structures circumscribed by schooling, learning, knowledge, socio-cognitive relations, and professional outlook, which are correlated with the development of socio-affective and cognitive dispositions in the dimensions of motivations, aspirations, appropriate values and curricular characteristics, namely collaborative learning, and teaching methodology.
Downloads
References
Amado, J. (2017). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 3ª edição. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Afonso, M., Neves, I. P., & Morais, A. M. (2005). Processos de formação e sua relação com o desenvolvimento profissional dos professores: Um estudo sociológico no 1º ciclo do ensino básico. Revista de Educação, 13(1), 5-37.
Alves, V., Calado, S., Ferreira, S., Morais, A. M., & Neves, I. P. (2006). Instrumento de análise do currículo nacional de ciências naturais do 3º ciclo do ensino básico: Relações intradisciplinares – Conteúdos científicos/conteúdos metacientíficos. Grupo ESSA, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
Apple, M. W. (2002). Does education have independent power? Bernstein and the question of relative autonomy. British Journal of Sociology of Education, 23(4), 607-616. hsttp://www.jstor.org/stable/1393316
Arruda, Z. A. d. A. (2012). O PROEJA no IFPB Campus João Pessoa: um estudo sobre o acesso e a permanência do alunado. (Master’s thesis). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4741?locale=pt_BR
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bernstein, B. (1996). A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Vozes.
Bernstein, B. (2003). A pedagogização do conhecimento: estudos sobre recontextualização. Soares, M. L. & Macedo, V. L. (trad.). Cadernos de pesquisa, (120), 75-110. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000300005
Bezerra, D. S. B., & Eugenio, B. (2019). As regras da prática pedagógica no currículo de Ciências na educação de jovens e adultos: uma leitura baseada em Basil Bernstein. Revista de Estudos Aplicados em Educação, 4(8), 239-249. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol4n8.5954
Bonal, X., & Rambla, X. (1999). The recontextualisation process of educational diversity: new forms to legitimise pedagogic practice. International Studies in Sociology of Education, 9(2), 195-214. https://doi.org/10.1080/09620219900200042
Bourgeois, E. (1999). Interacções sociais e desempenho cognitivo. In P. Carré & P. Caspar (Eds.), Tratado das Ciências e das Técnicas da Formação (pp. 309-325). Instituto Piaget, Lisboa.
Campelo, M. E. C. H. (2009). A função reparadora na educação de jovens e adultos: uma leitura do cotidiano escolar. Revista Educação em Questão, 35(21). https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3962
Carmo, A. C. R., de Amorim, E. J. M., & Remedios, S. E. L. (2020). O PROEJA como modalidade articulada à EPT: uma análise sobre evasão escolar. Cadernos de Educação Básica, 5(2), 187-206.
Carugati, F. F., Mugny, G., & Paolis, P. d. (1991). Regulamentos sociais no desenvolvimento cognitivo. Anthropos: Boletim de informações e documentação, 27, 20-29.
Charlot, B. (2000). Da relação com o saber. Elementos para uma teoria. Artmed Editora.
CNE. (2000). Parecer CNE/CEB n. 11/2000. CNE/MEC Brasília.
Cohen, E. G. (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Review of Educational Research, 64(1), 1-35. https://doi.org/10.3102/00346543064001001
Di Pierro, M. C. (2017). Tradições e concepções de educação de jovens e adultos. In R Catelli Junior (Ed.), Formação e práticas na educação de jovens e adultos (pp. 185-206). Ação Educativa.
Franco, M. L. P. B. (2012). Análise de conteúdo. Liber livro.
Freany, M., & Bourgeois, E. (1998). Socio-cognitive interactions in concept learning: Effects of argumentation and social relationships symmetry. In C. Rust & G. Gibbs (Eds.), Improving student learning through course design (pp. 265-276). Oxford Brookes University.
Gatto, C. I. (2008). O processo de definição das diretrizes operacionais para a educação de jovens e adultos: participação democrática das agências do campo recontextualizador oficial. (Tese de doutoramento). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil.
Ireland, T. D. (2016). Reflexões sobre a Confintea e as agendas globais para educação e desenvolvimento pós-2015. In P. G. S. Nacif, A. C. de Queiroz, L. M. Gomes & R. G. Rocha (Eds.), Coletânea de textos CONFINTEA Brasil+6: tema central e oficinas temáticas (pp. 76-86). MEC/UNESCO, Brasília. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244672
Ireland, T. D., & Spezia, C. H. (Orgs.) (2014). Educação de adultos em retrospectiva: 60 anos de CONFINTEA. UNESCO, Brasília. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230540
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1983). The socialization and achievement crisis: Are cooperative learning experiences the solution? Applied Social Psychology Annual, 4, 119-164.
Klinski, C. d. S. (2009). Ingresso e permanência de alunos com ensino médio completo no PROEJA do IF Sul-Rio-Grandense-Campus Charqueadas. (Master’s thesis). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/21853
Leite, M. S. (2004). Contribuições de Basil Bernstein e Yves Chevallard para a discussão do conhecimento escolar. (PhD thesis). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil.
Manhães, E. K., Carmo, G. T., & Souza, R. Q. G. (2015). Alunos do Proeja, Produção da Leitura. Códigos Linguísticos: Como se dá essa relação? Comunicação apresentada no XIX Congresso Nacional de Linguística e Filosofia, que decorreu de 24 a 28 de agosto, Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, Brazil.
Miranda, C., & Morais, A. M. (1996). O posicionamento dos alunos na escola e na sociedade: influência dos contextos sociais da escola e da família. Revista de Educação, 6(1), 89-98.
Monteil, J.-M. (1987). A propos du conflit socio-cognitif: d’une heuristique fondamentale a une possible operationnalisation. In J.-L. Beauvois, R.-V. Joule & J.-M. Monteil, Perspectives cognitives et conduites sociales (pp. 199-210). Editions Delval.
Morais, A. M. (2002). Práticas pedagógicas na formação inicial e práticas dos professores. Revista de Educação, 11(1), 51-59.
Morais, A., Fontinhas, F., & Neves, I. (1992). Recognition and Realisation Rules in Acquiring School Science: the contribution of pedagogy and social background of students. British Journal of Sociology of Education, 13(2), 247-270. https://doi.org/10.1080/0142569920130206
Morais, A., & Neves, I. (2001). Pedagogic social contexts: Studies for a sociology of learning. In A. M. Morais, I. Neves, B. Davies & H. Daniels (Eds.), Towards a sociology of pedagogy: The contribution of Basil Bernstein to research (Chap.8, pp. 185-221). Peter Lang.
Morais, A., & Neves, I. P. (2003). Processos de intervenção e análise em contextos pedagógicos. Educação, Sociedade & Culturas, 19, 49-87. https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC19/19-2.pdf
Morais, A. M., & Neves, I. P. (2005). Os professores como criadores de contextos sociais para a aprendizagem científica: discussão de novas abordagens na formação de professores. Revista Portuguesa de Educação, 18(2), 153-183. https://revistas.rcaap.pt/rpe/issue/view/1423
Morais, A. M., & Neves, I. P. (2007). A teoria de Basil Bernstein: alguns aspectos fundamentais. Práxis Educativa, 2(2), 115-130. https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/313
Morais, A. M., & Neves, I. P. (2009). Textos e contextos educativos que promovem aprendizagem: Optimização de um modelo de prática pedagógica. Revista Portuguesa de Educação, 22(1), 5-28. https://doi.org/10.21814/rpe.13951
Morais, A. M., & Neves, I. P. (2013). Estudo do posicionamento dos alunos na sua relação com o sucesso escolar. Educação & Realidade, 38(1), 293-318. https://www.scielo.br/j/edreal/a/vz49jKmN45FpNw4pL6YpSJf/?lang=pt
Mugny, G., Levy, M., & Doise, W. (1981). Conflito sócio-cognitivo e desenvolvimento cognitivo. Análise Psicológica, II(1), 7-23. http://hdl.handle.net/10400.12/2024
Neves, I., Morais, A. M., Medeiros, A., & Peneda, D. (1999). Relação entre conhecimentos nos currículos de ciências: Estudo comparativo de duas reformas. Revista de Educação, VIII(2), 63-76.
Neves, I. P., Morais, A. M., Medeiros, A., & Peneda, D. (2000). Os discursos instrucional e regulador em programas de ciências: estudo comparativo de duas reformas. Revista Portuguesa de Educação, 13(1), 209-245. https://revistas.rcaap.pt/rpe/issue/view/1418
Noro, M. M. C. (2011). Gestão de Processos Pedagógicos no Proeja: razão de acesso e permanência. (Master’s thesis). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/36311
OECD (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
Oliveira, H. V. G. (2011). Motivações, qualidade de vida e suas mudanças percepções dos egressos do PROEJA/Bambuí-MG. (Master’s thesis). Universidade Federal de Viçosa, Brazil. https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/3359
Paolis, P., & Mugny, G. (1985). Régulations relationnelles et sociocognitives. In G. Mugny (Ed.), Psychologie sociale du développement cognitif (pp. 93-108). Peter Lang.
Peneff, J. (1994). Les grandes tendances de l’usage des biographies dans la sociologie francaise. Politix. Revue des sciences sociales du politique, 3(27), 25-31. https://www.persee.fr/doc/polix_0295-2319_1994_num_7_27_1861
Pires, D. (2001). Práticas pedagógicas inovadoras em educação científica: Estudo no 1. º ciclo do ensino básico. (PhD Thesis). Universidade de Lisboa, Portugal. http://hdl.handle.net/10198/15643
Pires, D. & Morais, A. M. (1997). Aprendizagem científica e contextos de socialização familiar: Um estudo com crianças dos estratos sociais mais baixos. Revista de Educação, 6(2), 57-74.
Santos, B. de S., Meneses, M. P., & Peixoto, C. (2018). Na oficina do sociólogo artesão: aulas 2011-2016. Cortez Editora.
Shay, S. (2015). Curriculum reform in higher education: a contested space. Teaching in Higher Education, 20(4), 431-441. https://doi.org/10.1080/13562517.2015.1023287
Smith, K., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1981). Can conflict be constructive? controversy versus concurrence seeking in learning groups. Journal of Educational Psychology, 73(5), 651-663. https://doi.org/10.1037/0022-0663.73.5.651
Stoer, S. R. (2008). Desocultando o voo das andorinhas: Educação inter/multicultural crítica como movimento social. Educação, Sociedade & Culturas, 26, 185-212. https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC26/26-Desocultando.pdf
Stoer, S. R., & Magalhães, A. M. (2003). Educação, conhecimento e a sociedade em rede. Educ. Soc., Campinas, 24(85), 1179-1202. https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000400005
Tuckman, B. W. (2012). Manual de Investigação em Educação: Metodologia para conceber e realizar o processo de investigação científica. Fundação Calouste Gulbenkian.
UNESCO. (2014). ISCED Fields of Education and Training 2013 (ISCED-F 2013): manual to accompany the International Standard Classification of Education 2011. Montreal: UNESCO IFS.
Vásquez, D. A. L., & Naranjo, L. S. C. (2011). Basil Bernstein y la relación lenguaje-educación: el caso del Semestre de Afianzamiento (SEA) de la Institución. Universitaria de Envigado. Revista Lasallista de Investigación, 8(2), 18-32. http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/21
Vieira, C. M. C. (1999). A credibilidade da investigação científica de natureza qualitativa: questões relativas a sua fidelidade e validade. Revista Portuguesa de Pedagogia, 33(2), 89-116.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sisyphus — Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.