Transporte aéreo e turismo: O paradigma low-cost (parte II)

Authors

  • Marta Rodrigues
  • Cláudia Almeida
  • Mafalda Patuleia

DOI:

https://doi.org/10.57883/thij2(1)2014.29740

Abstract

Although low-cost airlines are a relatively recent phenomenon born as a consequence of the liberalization of some air transport markets and driven by airlines such as Southwest Airlines, in the United States or Ryanair, in Europe, they are an important component of today’s air traffic industry. Responsible for a new wave of democratization in the use of this mean of transport and for an increase of the competitiveness in the air transport field, they have also been adapting themselves to market changes such as the sustainable repositioning of traditional airlines who have been readjusting their business strategies in search for improved efficiency and productivity. This article seeks to demonstrate theevolution of the low-cost business model which has been rethinking its strategy, changing operational procedures and passenger service in order to attract new markets and client segments, and to demonstrate its importance for the air transport setor and tourism.

References

Associação Brasileira de Normas Técnicas (2004). NBR 9050. Acessibilidade a edificações, mobiliário espaços e equipamentos. Rio de Janeiro: ABNT.

Barretto, A., Filho (2009). Economia & Turismo. Santa Maria: Palloti.

Barretto, M. (2000). Turismo e legado cultural: as possibilidades do planejamento. Campinas, SP: Papirus. (Coleção Turismo).

Beni, M. C. (2006). Análise estrutural do turismo. São Paulo: Editora Senac São Paulo.

Biguaçu (Santa Catarina). Secretaria Municipal de Cultura, Esporte, Turismo e Lazer. Turismo Histórico-Cultural. Disponível em: .

Buhalis, D. & Michopoulou, E. (2011). Information-enabled tourism destination marketing: addressing the accessibility market. Current Issues in Tourism, 14(2), 145-168.

Brasil. (2012). Ministério do Turismo. Secretaria Nacional de Políticas do Turismo. Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico. Relatório do 3º Fórum Nacional de Cidades Históricas e Turísticas. Brasilia, DF.

Choay, F. (2001). A alegoria do patrimônio. São Paulo: Editora UNESP.

Decreto nº 5296 de 2 de dezembro de 2004 (2004). Publicado no D.O.U, nº 232, sexta-feira. Brasiília 2004. Retirado de https://www.planalto. gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004 /Decreto/ D5296.htm.

Farias, V. F. (2000). Dos Açores ao Brasil Meridional: uma viagem no tempo: 500 anos, litoral catarinense. 2 ed. Florianópolis: Ed. do autor.

Fundação Catarinense de Cultura. Recuperado http://www.fcc.sc.gov.br /patrimoniocultural/.

Gomes, D. M. C. (2005). Turismo e museus: um potencial a explorar. In: Funari, P. P., & Pinsky, J. Turismo e patrimônio cultural. São Paulo: Contexto. (Coleção Turismo Contexto).

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2010. Recuperado em http://www.ibge.gov.br/home /estatistica/populacao/censo2010/caracteristicas_religiao_deficiencia/caracteristicas_religiao_deficiencia_tab_pdf.shtm

Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Recuperado em http://portal.iphan.gov.br/portal/montarPaginaInicial.do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional.

Instrução Normartiva nº 1 de 25 de novembro de 2003. Recuperado em http://portal.iphan.gov.br/montarDetalheConteudo.do?id=12250&sigla=Legislacao&retorno=detalheLegislacao

Leal, E. J. M. (2011). Produção acadêmico-científica: a pesquisa e o ensaio. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí. Recuperado em http://univali.br/biblioteca

Marconi, M. A. & Lakatos, E. M. (2010). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.

Museu Etnográfico – Casa dos Açores (Biguaçu, SC). Disponível em: http://www.casadosacores.sc.gov.br/.

Pereiro, X. & Vilar, M. (2008). Ethnographic museums and essentialist representations of Galician identity. International Journal Of Iberian Studies, 21(2), 87-108. doi:10.1386/ijis.21.2.87_1

Richards, G. (2010). Tourism development trajectories - from culture to creativity? Tourism & Management Studies (6), 9-15. Hospitality & Tourism Complete, EBSCOhost.

Rivière, G. (2001). Role of museums of art and of human and social sciences. Museum International, 53(4), 33-42.

Rodrigues, M. (2005). Preservar e consumir: o patrimônio histórico e o turismo. In: Funari, P. P.; Pinsky. J. Turismo e patrimônio cultural. São Paulo: Contexto. (Coleção Turismo Contexto).

Smith, M. & Puczkó, L. (2012). Budapest: from socialist heritage to cultural capital? Current Issues in Tourism, 15(1–2, January–March), 107-119.

Spolon, A. P. G. (2007). Hospitalidade, arquitetura e a estética contemporânea dos espaços urbanos. Seminário da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo, 4., São Paulo. Anais. São Paulo: UAM, 1-15.

Tojal, A. P. F. (2007). Políticas públicas culturais de inclusão de públicos especiais em museus. 2007. 322 f. Tese de doutoramento em Ciência da Informação. Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Tresserras, J. J. & Matamala, J. C. (2005). PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 54 (julio), 73-83.

Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.

Published

2023-06-14

How to Cite

Rodrigues, M., Almeida, C., & Patuleia, M. (2023). Transporte aéreo e turismo: O paradigma low-cost (parte II). Tourism and Hospitality International Journal, 2(1), 12–33. https://doi.org/10.57883/thij2(1)2014.29740