Assessment for Brazilian Children’s Physical Literacy tools: content validity, feasibility, and reliability
DOI:
https://doi.org/10.6063/motricidade.33856Palavras-chave:
desempenho psicomotor, psicometria, desenvolvimento no ciclo vital, atividade física, saúde, Educação FísicaResumo
Physical literacy is a phenomenon that has the potential to improve our engagement in an active life. However, there are no appropriate and validated instruments for the Brazilian context. This study aimed to present the Assessment for Brazilian Children’s Physical Literacy tools and evaluate their content validity, reliability, and feasibility. Five instruments — the Perception of Motor Competence Scale and Confidence Scale for Involvement in Physical Activity (affective domain), the Sedentary Behavior Scale and Organized Physical Activity Questionnaire (behavioral domain), and the Scale of Knowledge and Understanding of Physical Activity (comprehension domain) — were tested for content validity with a panel of 19 judges (Delphi method). The Content Validity Coefficient (> .8) confirmed the validity for all instruments; subsequently, schoolchildren aged 8 to 13 years (n = 19) answered the instruments. Correlations confirmed the tools’ reliability (good to excellent); feasibility results ranged from good to excellent. These Assessment for Brazilian Children’s Physical Literacy tools proved to be valid, reliable, and feasible for this Brazilian sample.
Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
Os autores dos manuscritos submetidos para publicação deverão ceder, a título integral e permanente, os direitos de autor (copyright) à revista Motricidade e às Edições Sílabas Didáticas. A cedência de direitos de autor permite a publicação e divulgação do artigo em formato impresso ou eletrónico e entrará em vigor a partir da data de aceitação do manuscrito. Os autores concedem, ainda, os direitos para a revista Motricidade utilizar e explorar o respetivo artigo, nomeadamente para licenciar, ceder ou vender o seu conteúdo a bases de resumos/indexação ou outras entidades.
Nos termos da licença “Creative Commons”, os autores poderão reproduzir um número razoável de exemplares para uso pessoal ou profissional, mas sem fins comerciais. Nos termos da licença SHERPA/RoMEO, os autores poderão, ainda, disponibilizar/arquivar uma cópia digital final (versão postprint) do artigo no seu website ou no repositório científico da sua instituição.