Pedagogical practices developed by nursing teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12707/RV20174

Keywords:

nursing, faculty, nursing, education, nursing

Abstract

Background: The pedagogical practices in nursing education are a wide field of study due to the new health needs.

Objective: To identify the pedagogical practices developed by teachers in an undergraduate nursing program.

Methodology: Qualitative research, case study type. Data were collected in 2020 through in-depth interviews with five nursing teachers working at a public university in Mexico. Data were organized and analyzed using an inductive approach based on Minayo’s operational proposal.

Results: Four categories emerged: Teaching - Why and for what; Pedagogical preparation for teaching; Teaching learning strategies used by nursing teachers; Challenges of pedagogical practice from the perception of nursing teachers.

Conclusion: Teachers report that they did not have pedagogical training and that, at the beginning of their teaching career, they individually sought the necessary preparation to teach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barriga, D. F. (2021). TIC y competencias docentes del siglo XXI. In R. Carneiro, J. C. Toscano & T. Díaz (Coord.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Fundación Santillana.

Berbel, N. A. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25-40. http://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

Enderle, C. F., Silveira, R. S., Dalmolin, G. L., Lunardi, V. L., Avila, L. I. & Dominguez, C. C. (2018). Estratégias docentes: Promovendo o desenvolvimento. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(Suppl. 4), 1650-1656. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0704

Fernandes, C. N., & Souza, M. C. (2017). Docência no ensino superior em enfermagem e constituição identitária: Ingresso, trajetória e permanência. Revista Gaucha de Enfermagem, 38(1), e64495. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.01.64495

Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia. Paz e Terra.

Freire, P. (2018). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (2008). Educação e mudança. Paz e Terra.

Freire, P. (1980). Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Moraes.

Lazzari, D. D., Gue Martini, J., Lenise do Prado, M., Marli Backes, V., Rodrigues, J., & Testoni, A. K. (2018). Sentimentos associados à docência por professores de enfermagem. Revista Mineira de Enfermagem, 22, e1130. https://doi.org/10.5935/1415-2762.20180059

Lima, V. V. (2017). Espiral construtivista: Uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface: Communication, Health, Education, 21(61), 421–437. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0316

Mattos, M., & Monteiro, F. M. (2017). Desenvolvimento profissional de docentes da educação superior em enfermagem: Ressignificando experiências. Educação em Revista, 33(0), e162238. https://doi.org/10.1590/0102-4698162238

Mesquita, S. K., Meneses, R. M., & Ramos, D. K. (2016). Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: Dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, 14(2), 473–486. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00114

Minayo, M. C. (2010). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Vozes.

Oliveira, L. B., Díaz, L. J., Carbogim, F., Rodrigues, A. R., & Püschel, V. A. (2016). Effectiveness of teaching strategies on the development of critical thinking in undergraduate nursing students: A meta-analysis. Revista da Escola de Enfermagem, 50(2), 355-364. https://doi.org/10.1590/S0080-623420160000200023

Souza, D. M., Backes, V. M., Lazzari, D. D., & Martini, J. G. (2018). Pedagogical preparation of nursing professors for professional secondary technical education. Revista brasileira de enfermagem, 71(5), 2432–2439. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0289

Vendruscolo, C., Pozzebon, A., Bender, J., W., Kloh, D., Zocche, D. A., & Zanatta, E. A. (2018). Enfermeiro Professor: Limites e possibilidades da carreira. Revista Brasileira das Ciências da Saúde, 22(2), 95–100. https://doi.org/10.4034/RBCS.2018.22.02.01

Vieira, S. L., Silva, G. T., Silva, M. O., & Amestoy, S. C. (2020). Diálogo e ensino-aprendizagem na formação técnica em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, 18(suppl. 1). https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00253

Winters, J. R., Prado, M. L., Waterkemper, R., & Kempfer, S. S. (2017). Formação dialógica e participativa na enfermagem: Contribuição ao desenvolvimento do pensamento crítico-reflexivo e criativo de acadêmicos. Revista Mineira de Enfermagem, 21, e-1067. http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20170077

Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman.

Zamprogna, K. M., Backes, V. M., Menegaz, J. C., & Francisco, B. S. (2019). Characterization of didactic and pedagogical training in Brazilian stricto sensu postgraduate programs in nursing. Revista da Escola de Enfermagem, 53, e03430. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017030503430

Published

2021-10-29

How to Cite

Espinoza, J. B. R., Becerril, L. C., Gómez, B. A., Kempfer, S. S., Rodrigues, M. E. D. C., & Catarina, A. A. (2021). Pedagogical practices developed by nursing teachers. Journal of Nursing Referência, 5(8), 1–6. https://doi.org/10.12707/RV20174

Issue

Section

Research Articles