Universos do conhecimento. Reflexões sobre a investigação narrativa na educação
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.11937Abstract
O presente texto tem como objetivo oferecer ao leitor alguns apontamentos dos conceitos que envolvem a temática da investigação narrativa em educação e na pesquisa qualitativa. Quando se discute sobre esta modalidade de fazer investigação, há sempre dúvidas quanto a sua validade, geradas pela forte tradição positivista que predomina desde o nascimento do método científico. Com a intenção de complexificar a discussão sobre a natureza da pesquisa qualitativa, educativa e narrativa, este trabalho apoia-se em autores que problematizam os termos experiência, tempo, espaço, palavra e investigação narrativa, a partir da investigação e da literatura. Nas conclusões faz-se uma reflexão sobre a investigação narrativa como um giro metodológico qualitativo que possibilita uma rica geração de dados para o entendimento e a interpretação de níveis mais profundos da complexa subjetividade humana e da prática educativa.
Palavras-chave: Experiência; Tempo-Espaço; Palavra; Investigação narrativa
ABSTRACT
This text aims to offer the reader some notes about concepts involving the theme of narrative research in education and in qualitative research. When discussing this mode of doing research, there are always doubts about its validity, generated by a strong positivist tradition that prevails since the birth of the scientific method. With the intention to deepen the discussion on the nature of qualitative research, of an educational and narrative nature, this work is based on literary analysis and on authors who problematize the terms experience, time, space, word and narrative research. A reflection on the methodological qualities of narrative research is made in the conclusions, as a qualitative methodology that makes possible a rich generation of data for understanding and interpreting deeper levels of the complex human subjectivity and of the educative practice.
Keywords: Experience; Time-Space; Word; Narrative research
Downloads
References
Bakhtin, M. M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo Veintiuno Editores.
Benjamin, W. (1985). O narrador. In W. Benjamin, Obras Escolhidas. Vol. I: Magia e técnica, arte e política (pp. 197-221). São Paulo: Brasiliense.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Borges, J. L. (2012). El libro de arena. México: Alianza.
Catani, V. (Produtora), & Caffé, E. (Realizadora). (2003). Narradores de Javé [Filme]. Brasil: Bananeira Filmes.
Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia y investigación narrativa. In J. Larrosa, R. Arnaus, V. Ferrer, N. Pérez de Lara, F. M. Connelly, D. J. Clandinin, & M. Greene, Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Barcelona: Laertes.
Flammarion, C. (1888/2017). L’atmosphère: Météorologie populaire [1888]. Bibliothèque Nationale de France. Disponível em: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/ bpt6k408619m (consultado em janeiro de 2017).
Gatti, B. (2007). A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Líber Livro Editora.
Guimarães, S. (2006). Aprender a contar, a ouvir, a viver: As narrativas como processo de formação. In I. Alencastro (Org.), Técnicas de ensino. Novos tempos, novas configurações (pp. 137-163). Campinas: Papirus.
Guimarães, S., & Guimarães, I. (2011). Narradores de Javé e narrativas de professores: Espaço, tempo e identidade. In M. Silva & A. F. Ramos (Orgs.), Ver História. O ensino vai aos filmes (pp. 247-265). São Paulo: Hucitec.
Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28.
Rogers, C. (1991). El proceso de convertirse en persona. Mi técnica terapéutica. Barcelona: Paidós.
Santo Agostinho (1973). Confissões. De magistro (Do mestre). São Paulo: Editora Abril.
Severino, A. J. (2002). Pós-graduação e pesquisa: O processo de produção e de sistematização do conhecimento no campo educacional. In L. Bianchetti & A. M. N. Machado (Orgs.), A bússola do escrever (pp. 67-87). São Paulo: Cortez/Editora da UFSC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)