Professors and their Influence on students’ university adjustment: A qualitative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.17731

Keywords:

Professor, Higher education, University, Adjustment

Abstract

University professors directly and indirectly influence students’ adjustment to higher education. This study investigated how professors understand their influence over the process of students’ university adjustment. We interviewed 16 professors from Brazilian public and private universities. A qualitative analysis over the interviews’ transcriptions was conducted with descriptive coding and generation of categories. We organized the categories in three groups: professor-student relationship, professors’ attitudes and dispositions, and professors’ teaching style and didactics. The discussion section provides an interpretation concerning friendship between professor and student, professor empathy, and reflexive practice on teaching. We discuss these topics in the context of professors’ influence over student adjustment to university.

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Author Biographies

Fabíola de Cássia Reghelin Basso, Universidade Federal de Santa Maria, Brasil

Fabíola de Cássia Reghelin Basso é Psicóloga e Mestre em Psicologia. Psicoterapeuta na Clínica Integrada (Santa Maria, RS) e consultora escolar e empresarial.

Luciana Karine de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Luciana Karine de Souza é Psicóloga, Mestre e Doutora em Psicologia. Docente-pesquisadora em psicologia do desenvolvimento social e da personalidade, editora-associada de periódico internacional e pós-doutoranda (Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS). Bolsista de desenvolvimento institucional para a saúde mental e bem-estar do estudante universitário (Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre).

Ana Cristina Garcia Dias, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Ana Cristina Garcia Dias é Psicóloga, Mestre e Doutora em Psicologia. Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFRGS. Bolsista de Produtividade do CNPq. Coordenadora do Serviço de Orientação Profissional e do Núcleo de Apoio ao Estudante da UFRGS.

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Published

2021-12-30

How to Cite

Basso, F. de C. R., Souza, L. K. de, & Dias, A. C. G. (2021). Professors and their Influence on students’ university adjustment: A qualitative study. Portuguese Journal of Education, 34(2), 200–215. https://doi.org/10.21814/rpe.17731

Issue

Section

Artigos