Self-efficacy beliefs in teachers regarding teacher’s knowledge for inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.20839

Keywords:

Inclusive education, Students with special needs, Teacher self-efficacy

Abstract

Self-efficacy beliefs in teachers are related to their judgment of being able to implement actions in the classroom aiming at affecting students’ self-efficacy, motivation, and performance. Given the importance of this motivational construct in teachers, this research aimed to investigate self-efficacy beliefs in regular teachers of Elementary School regarding the performance of pedagogical practices related to the literature-based procedural knowledge to favor the inclusion process of students with Special Educational Needs (SEN). It was adopted the survey method. The data was collected through semi-structured interviews and then organized into one category and 10 subcategories. The results identified that the self-efficacy beliefs of the participating teachers were more positively related to: developing a positive emotional and affective climate within the classroom regarding SEN students; working collaboratively with other professionals; evaluating and organizing the physical space of the classroom; and identifying the difficulties of SEN students. Low self-efficacy beliefs were also identified when it relates to evaluating the learning of SEN students and organizing inclusive pedagogical activities. The results indicate that mastering the procedural knowledge for inclusive education interferes with the teachers' self-efficacy belief of working with SEN students and that the teachers' self-efficacy belief influences how they organize pedagogical practice with SEN students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

CELIA REGINA VITALIANO, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Psicologia (1986), Mestre em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) (1993), Doutora em Educação (2002). Professora Sênior do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina.

References

Azzi, R. G., & Polydoro, S. A. J. (2006). Auto-eficácia em diferentes contextos. Alínea.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman & Company.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.

Bzuneck, J. A. (2017). Crenças de autoeficácia de professores: Um fator motivacional crítico na educação inclusiva. Revista Educação Especial, 30(59), 697-708. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X28427

Carvalho, R. E. (2018). Educação inclusiva: Com os pingos nos “is” (12.ª ed.). Mediação.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). O campo das habilidades sociais: Conceitos básicos e importância. In Z. A. P. Del Prette & A. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais e competência social para uma vida melhor (pp. 9-24). EduFSCar.

Ferreira, L. C. M. (2017). Crenças de autoeficácia docente robustas: Estratégias para prevenir o desenvolvimento da síndrome de burnout. In R. T. Iaochite & R. G. Azzi (Orgs.), Autoeficácia em contexto de saúde, educação e política (pp. 83-93). Letra1.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (34.ª ed.). Paz e Terra.

Iaochite, R. T. (2014). Crenças de eficácia docente e suas origens. Psicologia: Ensino & Formação, 5(2), 81-102. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pef/v5n2/v5n2a06.pdf

Krug, H. N., Krug, R. R., & Krug, M. M. (2019). Docência e inclusão: Os desafios e os sentimentos de professores de educação física na educação básica. Revista de Estudos Aplicados em Educação, 4(7), 19-34. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol4n7.5848

Mendes, E. G., Vilaronga, C. A. R., & Zerbato, A. P. (2018). Ensino colaborativo como apoio à inclusão escolar: Unindo esforços entre educação comum e especial. EduFScar.

Ministério da Educação. (2003). Saberes e práticas da inclusão: Estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/serie4.pdf

Ministério da Educação. (2006). Saberes e práticas da inclusão: Avaliação para identificação das necessidades educacionais especiais (2.ª ed.). http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/avaliacao.pdf

Nozi, G. S. (2013). Análise dos saberes docentes recomendados pela produção acadêmica para a inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina]. Biblioteca Digital da Universidade Estadual de Londrina. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000185420

Pajares, F., & Olaz, F. (2008). Teoria social cognitiva e auto-eficácia: Uma visão geral. In A. Bandura, R. G. Azzi, & S. Polydoro, Teoria social cognitiva: Conceitos básicos (pp. 97-114). Artmed.

Pimenta, S. G. (1996). Formação de professores: Saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, 22(2), 72-89. https://doi.org/10.1590/S0102-25551996000200004Rocha, A. N. D. C., & Deliberato, D. (2012). Tecnologia assistiva para a criança com paralisia cerebral na escola: Identificação das necessidades. Revista Brasileira de Educação Especial, 18(1), 71-92. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382012000100006

Rodrigues, D. (2008). Desenvolver a educação inclusiva: Dimensões do desenvolvimento profissional. Inclusão: Revista da Educação Especial, 4(2), 7-16. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=401-revista-inclusao-n-6&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192

Rodrigues, D. (2014). Os desafios da equidade e da inclusão na formação de professores. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 7(2), 5-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4773176

Saviani, D. (1996). Os saberes implicados na formação do educador. In M. A. V. Bicudo & C. A. Silva Júnior (Orgs.), Formação do educador: Dever do Estado, tarefa da universidade (pp. 145-155). UNESP.

Silva, J. C., & Silva, M. M. (2015). Colaboração entre professores e autoeficácia docente: Que relações? Revista Portuguesa de Educação, 28(2), 87-109. https://doi.org/10.21814/rpe.7733

Takahashi, S. (2011). Co-constructing efficacy: A “communities of practice” perspective on teachers’ efficacy beliefs. Teaching and Teacher Education, 27(4), 732-741. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.12.002

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional (17.ª ed.). Vozes.

Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 23(6), 944-956. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.05.003

Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248. https://doi.org/10.2307/1170754

Usher, E. L., & Pajares, F. (2008). Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78(4), 751796. https://doi.org/10.3102/0034654308321456

Vitaliano, C. R. (2019). Formação de professores de educação infantil para inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais: Uma pesquisa colaborativa. Pró-posições, 30, e20170011. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0011

Vitaliano, C. R., & Manzini, E. J. (2010). A formação inicial de professores para a inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais. In C. R Vitaliano (Org.), Formação de professores para inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais (pp. 51-112). EDUEL.

Published

2022-12-30

How to Cite

Nozi, G. S., & VITALIANO, C. R. (2022). Self-efficacy beliefs in teachers regarding teacher’s knowledge for inclusive education. Portuguese Journal of Education, 35(2), 356–377. https://doi.org/10.21814/rpe.20839

Issue

Section

Artigos