Appropriations of digital technologies in teaching practice after emergency remote teaching: An analysis of the emergence of concepts
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.31164Keywords:
Emergence of concepts, Teaching, Digital technology, Emergency remote teachingAbstract
The discussions presented in this article result from research carried out by members of two research groups of a public university in Brazil. We sought to investigate the critical appropriations of the use of digital technologies in teaching practice in the process of returning to in-person teaching after Emergency Remote Teaching. The emergency analysis of concepts was used as a methodology to investigate the teaching experience of Emergency Remote Teaching in person, experienced in a higher education institution. The ideographic recording of the generating sources began from the data collection carried out with the subjects. The responses obtained were translated into English, in order to facilitate interpretation using specific semantic analysis software - Tropes. A type of representation was used - network analysis, developed using the network composition and analysis platform - Gephi. Subsequently, the emergence of afferent, efferent and transitional concepts was verified, to compose the analysis of concepts originated around the generating theme. The data obtained showed that the subjects of the research recognized that their way of teaching changed after the experience with Emergency Remote Teaching and return to in-person teaching. Furthermore, they maintained strategies intermediated via digital technology, adapted their teaching practice, overcame difficulties in appropriating the use of digital information and communication technologies, in addition to recognizing that there are still challenges associated with teaching practice, such as: lack of student interest, innovation and updating of teaching practices.
Downloads
References
Bacich, L. (2018). Etapas de apropriação das tecnologias digitais. Inovação na Educação. https://lilianbacich.com/2018/08/09/etapas-de-apropriacao-das-tecnologias-digitais/
Barretto, E. (2015). Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil. Revista Brasileira de Educação, 20(62), 679-701. https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206207
Behar, P. A. (2020). O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/
Buzato, M. (2010). Cultura digital e apropriação ascendente: apontamentos para uma educação 2.0. Educação Em Revista, 26(3), 283–303. https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300014
Da Silva, K. S. P., & Pinheiro, M. T. de F. (2019) Como a Emergência de Conceitos identifica a Reorganização do Pensamento no estudo das Funções Logarítmicas? Boletim Gepem, (74), 110-126. https://doi.org/10.4322/gepem.2019.008
Da Silva, K. S. P., & Pinheiro, M. T. de F. (2023). Cartography of Freire’s conceptions of training in higher education - an analysis of the emergence of concepts: Cartografia das concepções freirianas de formação no ensino superior - uma análise de emergência de conceitos. Concilium, 23(19), 448–467. https://doi.org/10.53660/CLM-2034-23P06
Imbernón, F. (2010). Formação Docente e Profissional. Editora Cortez.
Kenski, V. (2018). Cultura Digital. In D. Mill (Org.), Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância (pp. 139-144). Editora Papirus.
Lima Júnior, A. (2005). Tecnologias inteligentes e educação: currículo hipertextual. Editora Quartet.
Marcelo, C. (2009). Desenvolvimento profissional docente: Passado e futuro. Sísifo, (8), 7-22. http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130
Ministério da Educação do Brasil (2020). Parecer CNE/CP 16/2020, de 7 de julho. Reexame do item 8 (orientações para o atendimento ao público da educação especial) do Parecer CNE/CP nº 11, de 7 de julho de 2020, que trata de Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da pandemia. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=165251-pcp016-20&category_slug=novembro-2020-pdf&Itemid=30192
Nonato, E. (2020). Cultura digital e ensino de literatura na educação secundária. Cadernos de Pesquisa, 50(176), 534-554. https://doi.org/10.1590/198053147126
Nonato, E., & Cavalcante, T. (2022). Cultura digital, ensino remoto emergencial e formação continuada de professores da educação básica: As lições da pandemia da COVID-19. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, 31(65), 19-41. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p19-41
Nonato, E., & Contreras-Espinosa, R. S. (2022). Apresentação. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, 31(65), 13-18. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p13-18
Nonato, E., Sales, M., & Albuquerque, J. (Orgs.) (2017). Percursos e perspectivas da EaD: uma apresentação. In Educação a Distância: Percursos e perspectivas (pp. 11-22). Editora da Universidade Federal da Bahia. https://saberaberto.homologacao.uneb.br/server/api/core/bitstreams/cd0ad411-21a9-428c-916b-f229b8be9e15/content
Pinheiro, M. (2012). O conhecimento enquanto campo: O ente cognitivo e a emergência de conceitos. [Tese de doutoramento publicada]. Universidade Federal da Bahia. http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/13008
Pinheiro, M. T. P. (2022). Diálogo sobre a ecologia da educação (R. C. Cravo, Org.). V&V Editora. https://ebook.vveditora.com/ecoeduc
Pinheiro, M., Cravo, R., & Silva, R. (2020). Análise de redes sociais: A utilização de artefatos tecnológicos na educação profissional. Interfaces da Educação, 11(33), 138-153. https://doi.org/10.26514/inter.v11i33.4436
Presidência da República do Brasil. (2017). Decreto nº 9.057/2017, de 25 de maio. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional (17.ª Ed.). Editora Vozes.
Veloso, B., & Mill, D. (2022). Educação a distância e ensino remoto: Oposição pelo vértice. Scielo Preprints. http://dx.doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3506
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Regiani Coser Cravo, Marcelle Rose da Silva Minho, Marcus Túlio de Freitas Pinheiro, Emanuel do Rosário Santos Nonato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)