Diversity within the design of local educational policy instruments
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.33890Keywords:
Educational Charters; multilevel governance of education; formulation of educational policies; territorialization of policies.Abstract
The regulation pertaining to Educational Charters and other local educational policy instruments (namely, strategic plans) does not necessarily lead to their homogenization. This paper, situated within an investigation aiming to evaluate the multilevel (vertical) governance of education in Portugal, highlights the diversity of perspectives that emerge during the formulation of those instruments.
Whether influenced by territorial characteristics (political, socioeconomic or educational) or by the stakeholders involved in their elaboration, different Educational Charters assign varying degrees of importance to issues as diverse as monitoring, as well as the opportunities and constraints arising from the European strategy. Additionally, formal issues, such as the scope or depth of diagnoses and proposals for the reconfiguration of the school network (and associated methodologies), also exhibit differences.
This study examines these variations and others through a content analysis relying on a sample of local educational policy instruments (Educational Charters and Strategic Plans) from 10 municipalities in mainland Portugal (two from each region considered in the implementation of the Cohesion Policy), published during the period 2014-2020. The analysis also compares these instruments with the guidelines of legal norms, namely the most recent Decree-Law No. 21/2019, and with other national strategic documents, potentially shedding light on certain variations.
Downloads
References
Alexiadou, N. (2007). The Europeanisation of education policy: Researching changing governance and ‘new’ modes of coordination. Research in Comparative and International Education, 2(2), 102-116. https://doi.org/10.2304/rcie.2007.2.2.102
Álvares, M. (2022). Policy discourse in times of crisis: Debating educational policy in Portugal in the years of austerity. Journal of Language and Politics, 21(5), 742-762. https://doi.org/https://doi.org/10.1075/jlp.21054.alv
Antunes, F. (2019). Europeanisation and adult education: Between political centrality and fragility. Studies in Continuing Education, 42(3), 298-315. https://doi.org/10.1080/0158037X.2019.1615425
Atkinson, P., & Coffey, A. (2004). Analysing documentary realities. In D. Silverman (Ed.), Qualitative research: Theory, method and practice (2.ª Ed., pp. 56-75). SAGE Publications Inc.
Baixinho, A. F. (2017). Políticas educativas em Portugal: Governação, contexto local e hibridismo. EccoS: Revista Científica, (42), 105-124. https://doi.org/10.5585/eccos.n42.3606
Barroso, J. (2013). A emergência do local e os novos modos de regulação das políticas educativas. Educação: Temas e Debates, (12 e 13), 13-25. https://www.revistas.uevora.pt/index.php/educacao/article/view/11
Barroso, J. (2018). A transversalidade das regulações em educação: Modelo de análise para o estudo das políticas educativas em Portugal. Educação e Sociedade, 39(145), 1075–1097. https://doi.org/10.1590/es0101-73302018214219
Bilhim, J. A. de F. (2019). Governança: Proposta de regionalização e caminho para a sua implementação (Relatório). Sociedade de Geografia de Lisboa. https://acec.pt/doc/governanca-proposta-de-regionalizacao-e-caminho-para-a-sua-implementacao/
Câmara Municipal de Vila Real de Santo António (2021). Carta Educativa 2021. https://cms.cm-vrsa.pt/upload_files/client_id_1/website_id_1/Atividade%20Municipal/Educacao/DEJS_2021/Caderno_Carta%20Educativa%202021.pdf
Castro, D. F., & Rothes, L. (2014). As Cartas Educativas em Portugal: Conceção, implementação e monitorização. Educação, 37(2), 232-238. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16433
Cordeiro, A. M. R., Martins, H. A., & Ferreira, A. G. (2014). As cartas educativas municipais e o reordenamento da rede escolar no Centro de Portugal: Das condições demográficas às decisões políticas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 22(84), 581-608. https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000300002
Decreto-Lei n.º 7/2003, de 15 de janeiro. Diário da República, 1.ª série – n.º 12. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/7-2003-176533
Decreto-Lei n.º 30/2015, de 12 de fevereiro. Diário da República, 1.ª série – n.º 30. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/30-2015-66487456
Decreto-Lei n.º 72/2015, de 11 de maio. Diário da República, 1.ª série – n.º 90. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/72-2015-67185040
Decreto-Lei n.º 54/2018, de 6 de julho. Diário da República, 1.ª série – n.º 129. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/54-2018-115652961
Decreto-Lei n.º 55/2018, de 6 de julho. Diário da República, 1.ª série – n.º 129. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/55-2018-115652962
Decreto-Lei n.º 21/2019, de 30 de janeiro. Diário da República, 1.ª série – n.º 21. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/21-2019-118748848
Decuypere, M. (2016). Diagrams of Europeanization: European education governance in the digital age. Journal of Education Policy, 31(6), 851-872. https://doi.org/10.1080/02680939.2016.1212099
Despacho n.º 65/2022, de 5 de janeiro. Diário da República, 2.ª série, n.º 3. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/despacho/65-2022-177143568
Direção-Geral da Educação (2021). Programa Estratégico do Desporto Escolar 2021-2025. https://desportoescolar.dge.mec.pt/sites/default/files/programa_estrategico_de_2021_2025.pdf
Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência, Direção-Geral dos Estabelecimentos Escolares & Instituto de Gestão Financeira da Educação, I.P. (2021). Carta Educativa. Guião para Elaboração. https://portal.igefe.mec.pt/ords/igefe/r/100/files/static/v62/Guiao_Elaboracao_Carta_Educativa.pdf
Gornitzka, Å. (2005). Coordinating policies for a “Europe of knowledge”: Emerging practices from the Open Method of Coordination in education and research (Working Paper No. 16). Centre for European Studies: University of Oslo.
Grifo, A., Duarte, J., & Marques, J. L. (2021). Construção de instrumentos de política educativa local: Processos participados em contexto de pandemia. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (21), 1-31. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2021.10182
Grifo, A., & Marques, J. L. (2023). O discurso europeu na governação local da educação em Portugal. Revista Lusófona de Educação, 59(59), 119-141. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle59.08
Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
Lei n.º 46/86, de 14 de outubro. Diário da República, 1.ª série – n.º 237. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/lei/46-1986-222418
Lei n.º 159/99, de 14 de setembro. Diário da República, 1.ª série, n.º 215. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/lei/159-1999-570562
Machado, F., Saúde, S., & Lopes, S. (2017). O plano estratégico educativo municipal enquanto instrumento de regulação da política educativa local: O caso de Alvito. Sociologia Online, (14), 96-113. https://doi.org/https://doi.org/10.30553/sociologiaonline.2017.14.5
Martins, É. (coord.) (2000). Manual para elaboração da Carta Educativa. Ministério da Educação – Departamento de Avaliação Prospectiva e Planeamento.
Mayring, P. (2014). Qualitative content analysis: A step-by-step guide. SAGE Publications Inc.
Ministério da Educação & Direção-Geral da Educação (2017). Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. https://dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Projeto_Autonomia_e_Flexibilidade/perfil_dos_alunos.pdf
Neto-Mendes, A. A. (2014). Municípios e políticas educativas locais: Entre as competências prescritas pelo centro e as competências autónomas. In T. Estrela (Ed.), Atas do XXI Colóquio da Secção Portuguesa da AFIRSE: Educação, economia e território – O papel da educação no desenvolvimento (pp. 50-59). EDUCA/Secção Portuguesa da AFIRSE. https://www.cm-olb.pt/oliveiradobairro/uploads/writer_file/document/124/xxi_coloquio___educacao__economia_e_territorios___livro_de_atas.pdf
Nordin, A. (2014). Europeanisation in national educational reforms: Horizontal and vertical translations. In A. Nordin & D. Sundberg (Eds.), Transnational policy flows in European education (pp. 141-158). Symposium Books.
Nóvoa, A., & Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative research in education: A mode of governance or a historical journey?. Comparative Education, 39(4), 423-438. https://doi.org/10.1080/0305006032000162002
Pinhal, J. (2013). Os municípios e a oferta educativa. In Á. Adão & J. Magalhães (Orgs.), História dos municípios na educação e na cultura: Incertezas de ontem, desafios de hoje (pp. 131-148). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Resolução do Conselho de Ministros n.º 23/2016, de 11 de abril. Diário da República, 1.ª série, n.º 70. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/resolucao-conselho-ministros/23-2016-74094661
Resolução do Conselho de Ministros n.º 42/2019, de 21 de fevereiro. Diário da República, 1.ª série, n.º 37. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/resolucao-conselho-ministros/42-2019-119975746
Santos, Í., & Kauko, J. (2020). Externalisations in the Portuguese parliament: Analysing power struggles and (de-)legitimation with Multiple Streams Approach. Journal of Education Policy, 37(3), 399-418. https://doi.org/10.1080/02680939.2020.1784465
Santos, L. I. R., Alcoforado, J. L. M., & Cordeiro, A. M. R. (2022). Public policies for school network planning in Portugal: Changes in municipal responsibilities and choices. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 30(116), 718-741. https://doi.org/10.1590/s0104-40362022003003314
Santos, S. C., Duarte, J. M. F., & Marques, J. L. (2019). Quadro de referência aplicado aos instrumentos de gestão da rede e da política educativa à escala local. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación, 1(1), 1-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7956665
Sebastião, J., Capucha, L., Martins, S., & Capucha, A. R. (2020). Sociologia da educação e construção de políticas educativas: Da teoria à prática. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 13(1), 7-19. https://doi.org/10.7203/rase.13.1.16225
Steiner-Khamsi, G. (2004). The global politics of educational borrowing and lending. Teachers College Press.
Wolf, J., Feitosa, F., & Marques, J. L. (2021). Efficiency and equity in the spatial planning of primary schools. International Journal of E-Planning Research, 10(1), 21-38. https://doi.org/10.4018/IJEPR.2021010102
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Grifo, Joana Duarte, João Lourenço Marques

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)














