Educação e formação em dança: A inserção da expressão criativa nos cursos técnicos de dança na perspectiva de professores e bailarinos
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.6608Abstract
Este estudo qualitativo investigou como a expressão criativa é inserida no
processo de ensino e aprendizagem dos cursos técnicos de formação em
dança, na visão de bailarinos e professores. Este estudo exploratório foi desenvolvido por meio de questionário aberto, aplicado a uma amostra intencional composta por 10 professores e 10 bailarinas de cursos técnicos de formação em dança de Pirassununga-SP-Brasil. Os dados foram analisados descritivamente, por meio da Técnica de Análise de Conteúdo. Os resultados indicam que, conquanto a expressão criativa seja amplamente percebida como relevante na apropriação das individualidades para o fazer artístico e seja enfatizada no trabalho didático-pedagógico, sua inserção é minimizada no contexto educativo da dança, em contraposição à valorização dada aos aspectos técnicos. O seu desenvolvimento é permeado por aspectos subjetivos no decorrer das aulas e se apresenta de forma esparsa. Outros estudos são necessários para redimensionar e revitalizar esta temática em âmbito acadêmico.
PALAVRAS-CHAVE
Dança; Criatividade; Formação profissional; Educação
ABSTRACT
This qualitative study aimed to investigate how the creative expression is
included in the teaching and learning process of dance in technical courses
from the viewpoint of dancers and teachers. This exploratory research was
conducted by open questionnaire applied to an intentional sample composed by 10 teachers and 10 dancers enrolled in the technical courses of dance of Pirassununga-SP-Brazil. Data were descriptively analyzed, using the Content Analysis Technique. Results indicate that although creative expression is perceived as an effective way for making art and is emphasized for the didactic-pedagogic work, its inclusion is minimized in the educational context of dance, contrary to what happens with the technical aspects. Its development involves subjective aspects during the classes and it appears sparsely. Other studies are necessary in order to resize and revitalize this topic in the academic context.
KEYWORDS
Dance; Creativity; Vocational training; Education
Downloads
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)