Olhares Cruzados sobre a Classe Hospitalar: Legislação Brasileira e Percepção da Criança Hospitalizada
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.14191Keywords:
classe hospitalar, legislação, educação e saúde, narrativas de crianças, hospital class, legislation, education and health, narratives of childrenAbstract
ResumoO objetivo do texto é apresentar reflexões acerca da classe hospitalar no Brasil, entrecruzando as orientações da legislação brasileira sobre o direito à educação, nos últimos anos, e o olhar de crianças em tratamento oncológico. A metodologia adotada é híbrida: a pesquisa documental e a pesquisa com narrativas de crianças hospitalizadas. O foco recai sobre as mudanças e flutuações encontradas nos documentos oficiais e os sentidos que as crianças atribuem à classe hospitalar. As análises preliminares mostram que, se nos documentos oficiais, a classe hospitalar é apresentada como lugar de escolarização e de vínculo com o universo escolar, na percepção das crianças, além de ser um espaço de aprendizagens escolares, ela se apresenta como um lugar de cuidado, de conforto e de autonomia, que se contrapõe às restrições vividas no hospital impostas pelo tratamento de saúde.
Abstract
The purpose of the text is to present reflections about the hospital class in Brazil, intersecting the Brazilian legislation guidelines on the right to education in recent years and the look of children in cancer treatment. The methodology adopted is hybrid: documentary research and research with narratives of hospitalized children. The focus is on the changes and fluctuations found in official documents and the meanings children attribute to the hospital class. Preliminary analyzes show that if in the official documents the hospital class is presented as a place of schooling and a link with the school universe, in children's perception, besides being a space for school learning, it presents itself as a place of care, comfort and autonomy, which is in contrast to the restrictions in the hospital imposed by the health treatment.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.