Physics Remote Laboratory

A Kit for Acoustic and Hydrostatic Experiments

Authors

  • Thiago Costa Caetano Universidade Federal de Itajubá, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.17540

Keywords:

experimental activities, remote laboratory, physics teaching, experimentation, science teaching

Abstract

Experimental activities play a key role in science education and should be used more often in the classroom. However, there are several researches that point out numerous challenges for using those activities in school, many of them related to structural issues. Taking this into account, the construction of a didactic laboratory located at Physics and Chemistry Institute, Federal University of Itajubá – Brazil, has begun a few years ago, whose collection consists entirely of experiments that can be remotely controlled through the Internet. In this work we present an experimental set developed for this laboratory meant to be used in two experiments: "Acoustics" and "Hydrostatic", two areas that present a great research potential in the Physics teaching. Each experiment is discussed separately addressing its conceptual and instrumental aspects (...)

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Author Biography

Thiago Costa Caetano, Universidade Federal de Itajubá, Brazil

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Itajubá, Minas Gerais, Brasil, em 2007. Mestre em Física e Matemática Aplicada com ênfase em Astrofísica, pela mesma instituição, em 2010. Doutor em Ciências com ênfase em Astronomia pelo Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da Universidade de São Paulo, em 2014. É professor na Universidade Federal de Itajubá desde 2010. Tem experiência em fotometria e astrofísica galáctica, área na qual tem atuado desde 2006. Atua também no desenvolvimento de tecnologias educacionais, especialmente na construção de experimentos operáveis remotamente para o ensino de Física.

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Published

2019-06-29

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