Contribution of Interpretive Trails in Higher Education

The Case of the Student Trail, Rio de Janeiro, Brazil

Authors

  • Marcelo Borges Rocha Centro Federal de Educação Tecnologia Celso Suckow da Fonseca/CEFET RJ, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4472-7423
  • Roberto Luis da Silva Henrique Universidade do Estado do Rio de Janeiro/UERJ, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.19918

Keywords:

interpretive trails, Tijuca National Park, environmental awareness, environmental management

Abstract

Conservation Units (UC) are important spaces in the preservation of natural ecosystems and in the maintenance of biological diversity. In this study we focus on the Tijuca National Park (TNP), an Integral Protection UC that protects the largest urban forest in the world with stretches of Atlantic Forest still preserved. The objective of the research was to investigate how the interpretative trails contribute to the formation of students in higher education. Thus, an activity on the Student Trail located in the TNP proposed, addressing socio-environmental aspects with undergraduate students in Environmental Management. Data collection carried out through semi-structured interviews carried out after the activity. The analysis took place in the light of Content Analysis. The results indicate the need to carry out more activities that bring students closer to practical knowledge in natural spaces, thus making it possible to sensitize them about the importance of environmental preservation and their performance as future professionals.

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Author Biographies

Marcelo Borges Rocha, Centro Federal de Educação Tecnologia Celso Suckow da Fonseca/CEFET RJ, Brazil

Biólogo formado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Mestre em Educação para a Saúde (UFRJ), Doutor em Ciências Biológicas (UFRJ) e Pós-doutor em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas. Docente da graduação e pós-graduação do Centro Federal de Educação Celso Suckow da Fonseca e coordenador do Laboratório de Divulgação Científica e Ensino de Ciências (LABDEC). Docente permanente do Programa de Pós-graduação de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES) da UFRJ. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação, Gestão e Difusão em Biociências do Instituto de Bioquímica Médica (UFRJ).

Roberto Luis da Silva Henrique, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/UERJ, Brazil

Graduado em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), graduado em Gestão Ambiental pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), mestrando do Programa de Pós-graduação em Engenharia Ambiental da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

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Published

2020-06-30