Networks of Peripheral Youth Collectives and Socio-Educational Practice

Authors

  • Gabriela Sousa Rêgo Pimentel Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brazil https://orcid.org/0000-0002-4278-0573
  • Natanael Reis Bomfim Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brazil https://orcid.org/0000-0002-5122-9820
  • Jeanne Lopes Santana Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brazil https://orcid.org/0000-0002-6425-1584

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.24898

Keywords:

social networks, socio-educational practices, urban peripheries, peripheral youth, educational policy

Abstract

This qualitative, interpretative/descriptive study aimed to investigate the process of formation of youth groups from urban peripheries, in order to unveil socio-educational practices that contribute to the development of Education in Urban Outskirts. The study was supported by the Theory and Method of Social Representations (Jodelet, 2001; Moscovici, 1961) and by the Social Network Theory (Barnes, 1987; Lago Júnior, 2005). The empirical investigation was carried out with 10 groups of peripheral youths, from the city of Salvador, Bahia, Brazil and, to this end, we use the snowball sampling technique, where we apply individual interviews, in person and via cell phone/whatsapp, to leaders and representatives and complement information on the social network Facebook. At first, this information was treated by GEPHI/Cfinder and analyzed using the social networks method. Then, content analysis of the discourse was carried out using the Bardin method (2011) and the results pointed out connections and significant socio-educational practices for the formative process of these young people in Education in Urban Outskirts.

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Author Biographies

Gabriela Sousa Rêgo Pimentel, Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brazil

Pós-Doutora, em Política Transnacional e Doutora em Educação. Professora Titular e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, da Universidade do Estado da Bahia, Brasil. Presidente do Comitê de Iniciação Científica da UNEB. Diretora Estadual da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE). Líder do grupo de pesquisa: EDUCATIO - Políticas Públicas e Gestão da Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão, Economia e Políticas Públicas.

Natanael Reis Bomfim, Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brazil

Pós-Doutor em Geografia e Turismo pelo Instituto de Pesquisa em Turismo e Mobilidade Urbana, Universidade de Paris I. PHD em Educação pela Universidade do Quebec em Montreal. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, da Universidade do Estado da Bahia, Brasil. Pesquisador Associado do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação (CIERS-ed). Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES). Tem experiência na área de Educação em Periferias Urbanas, com ênfase em juventudes e Políticas Públicas.

Jeanne Lopes Santana, Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brazil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, da Universidade do Estado da Bahia, Brasil. Possui graduação em Letras vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia e Mestra em Crítica Cultural pelo Programa de Pós- Graduação em Estudos Linguísticos e Literários da UNEB. Pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES). Avaliadora e cursista do Ministério de Educação.

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Published

2021-10-29